Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har behållt min gamla iPhone 4S, till att spela lite musik osv, och det har fungerat bra i 2 år. Nu plötsligt är den "avaktiverad". Den säger "Hej - dra för att ställa in". Jag gör det, och anger sedan lösenkod. Därefter ansluter den mer eller mindre själv, till mitt wi-fi. Därefter börjar den "snurra", och säger "det kan ta några minuter att aktivera din iPhone". Sedan startar problemet: "SIM-kortet är ogiltigt", påstås det.

Jag har läst allt vad jag kan hitta på Apples supportsidor. Det står att man kan sätta i ett SIM-kort utan aktivt abbonemang, dvs den behöver bara ett SIM-kort. Det står att felsvaret kan komma ifall det är ett SIM-kort från en operatör, som inte stöder aktivering. (Och hur ska man kunna veta det?) Jag har provat med 2 olika SIM-kort, det ena är det jag för närvarande använder i min "vanliga" mobil. Det står att man måste ha en mobil som inte är operatörslåst, eftersom då SIM-kortet inte är kompatibelt. Jag har aldrig haft låsta mobiler.

Apple tipsar sedan om att man kan aktivera mobilen via iTunes. Denna iPhone 4S har jag alltså alltid synkat och säkerhetskopierat på iTunes, så länge som jag aktivt använde den. När jag nu kopplar den till iTunes, får jag följande felsvar:

"Det verkar inte som om det finns stöd för den typen av SIM-kort som sitter i denna iPhone. SIM-kortet som sitter i denna iPhone kommer från en operatör som inte stöds enligt den aktiveringspolicy som för närvarande har tilldelats av aktiveringsservern. Det är inget maskinellt problem med iPhone-enheten. Du kan sätta i ett SIM-kort från en operatör som stöds eller skicka en förfrågan till din operatör att operatörslåset på din iPhone ska låsas upp. Kontakta Apple för mer information."
Jaha men...? Jag har ju aldrig haft en mobil som är operatörslåst, och SIM-kortet jag provar med används ju dagligen i min andra mobil, som såklart inte är operatörslåst!!

Lång och jobbig text från mig, men finns det någon som förslag på vad jag kan göra? Jag blir tokig på detta, och förstår inte varför den plötsligt blivit avaktiverad, från den ena dagen till den andra :-/

Låter onekligen som att den är operatörslåst dock. Har du inget viktigt på den, eller har en säkerhetskopia så kan du givetvis testa att återställa den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter onekligen som att den är operatörslåst dock. Har du inget viktigt på den, eller har en säkerhetskopia så kan du givetvis testa att återställa den.

Tack för svar!
Nej, den är inte operatörslåst, då jag aldrig köpt mobiler "abonnemang inkl". Jag kan heller inte göra något via iTunes, eftersom den som jag beskriver, bara direkt börjar med att visa det med "SIM-kort ogiltigt". Jag kan alltså inte ens komma till den vanliga sidan, där alternativ för återställning eller synkning osv finns.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-11 17:22

Beställa nytt SIM från din operatör?

Ursprungligen av reboot81:

Beställa nytt SIM från din operatör?

Jag använder inte längre denna mobilen, utan bara som "dator", dvs till musik och annat liknande. Om jag skulle beställa ett SIM från nuvarande operatör, skulle det antagligen odugliggöra det befintliga i min "vanliga" mobil.

Ursprungligen av Surfergirl:

Tack för svar!
Nej, den är inte operatörslåst, då jag aldrig köpt mobiler "abonnemang inkl". Jag kan heller inte göra något via iTunes, eftersom den som jag beskriver, bara direkt börjar med att visa det med "SIM-kort ogiltigt". Jag kan alltså inte ens komma till den vanliga sidan, där alternativ för återställning eller synkning osv finns.

Testa sätt den i DFU-läge då.

1
Bevaka tråden