Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Macbook Pro får ingen stor uppdatering i år

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt rykten blir det ingen stor förändring av Apples bärbara flaggskeppsdatorer utan istället en mindre komponentuppdatering.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-01-15 18:17

Släpp bara en Macbook Pro med sex kärnor Coffee lake nu bums genast så blir jag överlycklig!! Min Mbp 2011 har gått sönder.

Jag tror nästa stora Macbook Pro-update får Intel Kaby Lake-G i någon version, kanske till 2019 då. Det känns som väldigt passande modeller för Apple, och i så fall värda att bygga en helt ny design runt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25007-intel...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-15 21:27
Ursprungligen av emilakered:

Jag tror nästa stora Macbook Pro-update får Intel Kaby Lake-G i någon version, kanske till 2019 då. Det känns som väldigt passande modeller för Apple, och i så fall värda att bygga en helt ny design runt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25007-intel...

Tänkte faktiskt samma sak under CES-presentationerna, att det borde vara en vettig grund för ett ordentligt nybygge för Macbook-familjen. Ny design och jävlaranamma-prestanda, skulle bädda för en imponerande presentation. Jag hoppas att din teori stämmer.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-01-15 22:40
Ursprungligen av emilakered:

Jag tror nästa stora Macbook Pro-update får Intel Kaby Lake-G i någon version, kanske till 2019 då. Det känns som väldigt passande modeller för Apple, och i så fall värda att bygga en helt ny design runt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25007-intel...

Får gärna komma i båda smakerna men jag personligen skulle gärna vilja se fler trådar i portabelt format. Om om man ändå är inne på önskelista så gör jag gärna avkall på touchbar med.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-01-16 07:36

Det jag saknar är en indikator lampa att den är igång. Den gamla modellen hade ju det lysande äpplet på locket men den nya har ingenting. Touchbar:en startar ju inte förrän MacOS är igång så den är svart vid boot.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-01-16 08:31

Jag hoppas nästa version får en rejäl uppdatering vad gäller hårdvaran. Framförallt så måste Apple fixa det bedrövliga tangentbordet. Spaceknappen på min Macbook Pro är helt värdelös - jag måste trycka mitt i för att den ska registrera något, men min vänstra tumme ligger av ren vana ute i vänstra kanten på space och där händer ingenting när jag trycker där. Designen med tangentbordet har gått rent för långt när vissa tangenter slutar fungera pga dammkorn etc samt space-tangenten som bara registrera nerslag i mitten. Jag bryr min inte om om datorn blir 3-4 mm tjockare om bara jag får ett tangentbord som fungerar!

Sen vore det också en bra idé att återinföra möjligheten att kunna se hur mycket laddning som finns kvar i burken. Nu måste jag starta datorn för att se om den behöver laddas och då kommer man strax in på varför Apple bestämde sig för att ta bort MagSafe? Det var ju en lysande idé som man helt klart saknar nu som även indikerade om datorn laddades eller ej.

Sen måste Apple även vidarutveckla Touchbar:en - som den fungerar nu så har jag noll använding av den, förutom Touch ID möjligtvis.

Ursprungligen av Redaktionen:

Enligt rykten blir det ingen stor förändring av Apples bärbara flaggskeppsdatorer utan istället en mindre komponentuppdatering.

Läs hela artikeln här

Vilken MacBook Pro menas det? Det finns väl 4 olika?

Ursprungligen av Jedih:

Jag hoppas nästa version får en rejäl uppdatering vad gäller hårdvaran. Framförallt så måste Apple fixa det bedrövliga tangentbordet. Spaceknappen på min Macbook Pro är helt värdelös - jag måste trycka mitt i för att den ska registrera något, men min vänstra tumme ligger av ren vana ute i vänstra kanten på space och där händer ingenting när jag trycker där. Designen med tangentbordet har gått rent för långt när vissa tangenter slutar fungera pga dammkorn etc samt space-tangenten som bara registrera nerslag i mitten. Jag bryr min inte om om datorn blir 3-4 mm tjockare om bara jag får ett tangentbord som fungerar!

Sen vore det också en bra idé att återinföra möjligheten att kunna se hur mycket laddning som finns kvar i burken. Nu måste jag starta datorn för att se om den behöver laddas och då kommer man strax in på varför Apple bestämde sig för att ta bort MagSafe? Det var ju en lysande idé som man helt klart saknar nu som även indikerade om datorn laddades eller ej.

Sen måste Apple även vidarutveckla Touchbar:en - som den fungerar nu så har jag noll använding av den, förutom Touch ID möjligtvis.

Vilken MBP har du? Har alla modeller samma tangentbord? Det är väl inte alla som har Touchbar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-16 10:05

Apple måste styra om. De har kört in på ett smalt sidospår med deras datorer. Dålig tajming, då Windows är hetare än någonsin.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-16 10:21
Ursprungligen av calinou:

Vilken MacBook Pro menas det? Det finns väl 4 olika?

Ryktet syftar på samtliga Macbook Pro-modeller, att deras design och konstruktion ska se likadan ut för årets modeller vilket gör det möjligt för Apple att flytta tillverkningen till Foxconn. Att uppdatera komponenterna på insidan är en betydligt enklare process än att ändra produktens design och konstruktion.

Ursprungligen av iSweden:

Apple måste styra om. De har kört in på ett smalt sidospår med deras datorer. Dålig tajming, då Windows är hetare än någonsin.

Kan du förtydliga där?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-16 10:27
Ursprungligen av iSweden:

Apple måste styra om. De har kört in på ett smalt sidospår med deras datorer. Dålig tajming, då Windows är hetare än någonsin.

Mmm, visst är det så. Jag är barnsligt nöjd med min Macbook Pro 13" från 2014, men om jag skulle köpa ny dator nu är inte MBP-familjen det intressanta eller heta. Dell och Lenovo skulle faktiskt ligga närmare till hands vid ett köp just nu.

Ursprungligen av ekloev:

Mmm, visst är det så. Jag är barnsligt nöjd med min Macbook Pro 13" från 2014, men om jag skulle köpa ny dator nu är inte MBP-familjen det intressanta eller heta. Dell och Lenovo skulle faktiskt ligga närmare till hands vid ett köp just nu.

Vad skulle då vara för komponenter som förväntas jämfört med konkurrenterna?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-16 10:37
Ursprungligen av calinou:

Vad skulle då vara för komponenter som förväntas jämfört med konkurrenterna?

I årets Macbook Pro-modeller menar du? Det beror lite på vad Apple hinner få med till det är dags för uppgraderingen. Planering och design av datorerna inleds och avslutas ganska lång tid innan produkten når hyllorna, och därför är det inte säkert att Apple hinner få med en så stor uppgradering som är önskvärd. Coffee Lake-processorer med förbättrad integrerad grafik i 13-tummaren och Coffee Lake med Vega-grafik i 15-tummaren skulle vara förträffligt trevligt, men jag är något tveksam till att Apple hinner få med detta. Det är nog mer sannolikt att det blir Kaby Lake Refresh-datorer med små prestandaförbättringar och motsvarande batteritid. Men jag har gärna fel.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-01-16 12:10
Ursprungligen av calinou:

Vilken MBP har du? Har alla modeller samma tangentbord? Det är väl inte alla som har Touchbar?

En 15" Late 2016 modell. Jag tror alla MBP har 2:a gen fjärillstangentbord. Alla 15" har Touchbar men det går att köpa en 13" utan Touchbar.

Ursprungligen av Jedih:

Spaceknappen på min Macbook Pro är helt värdelös - jag måste trycka mitt i för att den ska registrera något, men min vänstra tumme ligger av ren vana ute i vänstra kanten på space och där händer ingenting när jag trycker där. Designen med tangentbordet har gått rent för långt när vissa tangenter slutar fungera pga dammkorn etc samt space-tangenten som bara registrera nerslag i mitten. Jag bryr min inte om om datorn blir 3-4 mm tjockare om bara jag får ett tangentbord som fungerar!

Då är det något fel på ditt tangentbord. På min fungerar space utan något problem var jag än trycker. Jag provade nu extremt långt ut på sidan och det var inga problem där heller. Däremot håller jag med om att det är jobbigt när något litet dammkorn kommer in och får någon tangent att fungera sämre. För mig var det frågetecknet som krånglade 14 dagar, men innan jag kom iväg för att fixa den så började den fungera OK igen.
Att det sedan var en helt annan känsla i anslaget och att det tog ett bra tag att vänja sig vid det nya. Men nu har jag har jag gjort det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-16 13:39
Ursprungligen av Jedih:

Designen med tangentbordet har gått rent för långt när vissa tangenter slutar fungera pga dammkorn etc samt space-tangenten som bara registrera nerslag i mitten.

Ursprungligen av stefanprofiler:

För mig var det frågetecknet som krånglade 14 dagar, men innan jag kom iväg för att fixa den så började den fungera OK igen.

Antar ni känner till Apples råd om hur man blåser rent tangentbordet, men ifall ni inte sett det:
Rengöra tangentbordet till MacBook eller MacBook Pro

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-16 13:41
Ursprungligen av stefanprofiler:

Då är det något fel på ditt tangentbord. På min fungerar space utan något problem var jag än trycker. Jag provade nu extremt långt ut på sidan och det var inga problem där heller. Däremot håller jag med om att det är jobbigt när något litet dammkorn kommer in och får någon tangent att fungera sämre. För mig var det frågetecknet som krånglade 14 dagar, men innan jag kom iväg för att fixa den så började den fungera OK igen.
Att det sedan var en helt annan känsla i anslaget och att det tog ett bra tag att vänja sig vid det nya. Men nu har jag har jag gjort det.

Jag vill minnas att kollegan @jakobnilsson hade samma eller liknande problem med sin Macbook och fick åka in till Apple Store för att få det åtgärdat. Kan minnas fel, det var väl problem med skräp i USB Type-C-porten också, men har fått för mig att han även haft problem med skräp under tangenter med saxbrytarna.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-16 14:43
Ursprungligen av ekloev:

Jag vill minnas att kollegan @jakobnilsson hade samma eller liknande problem med sin Macbook och fick åka in till Apple Store för att få det åtgärdat. Kan minnas fel, det var väl problem med skräp i USB Type-C-porten också, men har fått för mig att han även haft problem med skräp under tangenter med saxbrytarna.

Han kanske borde sluta ät skorpor vid datorn ?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-01-16 15:25
Ursprungligen av stefanprofiler:

Då är det något fel på ditt tangentbord. På min fungerar space utan något problem var jag än trycker. Jag provade nu extremt långt ut på sidan och det var inga problem där heller. Däremot håller jag med om att det är jobbigt när något litet dammkorn kommer in och får någon tangent att fungera sämre. För mig var det frågetecknet som krånglade 14 dagar, men innan jag kom iväg för att fixa den så började den fungera OK igen.
Att det sedan var en helt annan känsla i anslaget och att det tog ett bra tag att vänja sig vid det nya. Men nu har jag har jag gjort det.

Jag håller med om att det tog ett tag innan man började vänja sig vid känslan. Men designen på tangentbordet känns inte helt klockren när det strular så pass mycket för användaren, jämfört med tidigare generationen av MBP. Men om din mellanslagstangent fungerar hur du än trycker så låter det onekligen som om att jag behöver göra ett besök hos närmaste Apple Store!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-01-16 15:26
Ursprungligen av IngoX:

Antar ni känner till Apples råd om hur man blåser rent tangentbordet, men ifall ni inte sett det:
Rengöra tangentbordet till MacBook eller MacBook Pro

Ska göra ett försök! ?

Ursprungligen av ekloev:

Jag vill minnas att kollegan @jakobnilsson hade samma eller liknande problem med sin Macbook och fick åka in till Apple Store för att få det åtgärdat. Kan minnas fel, det var väl problem med skräp i USB Type-C-porten också, men har fått för mig att han även haft problem med skräp under tangenter med saxbrytarna.

Stämmer! Hade även en tangent som fastnat. De löste det med hjälp av en liten plastskiva och tryckluft.

Ursprungligen av ekloev:

I årets Macbook Pro-modeller menar du? Det beror lite på vad Apple hinner få med till det är dags för uppgraderingen. Planering och design av datorerna inleds och avslutas ganska lång tid innan produkten når hyllorna, och därför är det inte säkert att Apple hinner få med en så stor uppgradering som är önskvärd. Coffee Lake-processorer med förbättrad integrerad grafik i 13-tummaren och Coffee Lake med Vega-grafik i 15-tummaren skulle vara förträffligt trevligt, men jag är något tveksam till att Apple hinner få med detta. Det är nog mer sannolikt att det blir Kaby Lake Refresh-datorer med små prestandaförbättringar och motsvarande batteritid. Men jag har gärna fel.

Tack att du förklarar! Inte så insatt. Har också funderingar på att köpa ny MBP och bra att veta hur det förhåller sig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-17 20:57

Jag sitter och funderer på en MBP (men det kan också bli en iPad pro, jag ska utvärdera vad den ska användas till). Om jag köper en MBP är det för att ersätta/komplettera min iMac i7 27” late 2012. Den är fortfarande ok, men jag behöver också något bärbart.

Jag har kollat lite på Geekbenchdata. Och en 13” i5 (lägsta klockningen) har hyfsat mycke bättre score än min iMac på singeltrådat. Vad jag inte förstår är att en i7, som kostar 3300 mer bara är marginellt bättre än en i5.

Efter som jag handlar på jobbet bryr jag mig inte om pengarna så mycket, och jag vill framtidssäkra min dator. Men jag ser inte vad fördelen med en i7 skulle vara. Finns det andra fördelar än de som geekbench visar som man ska ta med i beräkningen?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-01-17 21:14
Ursprungligen av andas:

Jag sitter och funderer på en MBP (men det kan också bli en iPad pro, jag ska utvärdera vad den ska användas till). Om jag köper en MBP är det för att ersätta/komplettera min iMac i7 27” late 2012. Den är fortfarande ok, men jag behöver också något bärbart.

Jag har kollat lite på Geekbenchdata. Och en 13” i5 (lägsta klockningen) har hyfsat mycke bättre score än min iMac på singeltrådat. Vad jag inte förstår är att en i7, som kostar 3300 mer bara är marginellt bättre än en i5.

Efter som jag handlar på jobbet bryr jag mig inte om pengarna så mycket, och jag vill framtidssäkra min dator. Men jag ser inte vad fördelen med en i7 skulle vara. Finns det andra fördelar än de som geekbench visar som man ska ta med i beräkningen?

i7:an har väl hypertreading, vilket i5 inte har. Alltså att processorn kan exekvera 4 trådar på två kärnor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-17 23:14

Det här låter bra. Egoistiskt tänkt... Köpte ny MBP 13" TB i somras och kan tänka mig en ny nästa sommar. Bra att "inget" nytt kommer nu..;)

När de uppgraderar på riktigt vill jag ha tre saker:
- Annat tangentbord
- Bättre batterikapacitet
- Tystare fläktar, i denna ordning.

Jag har inga problem med att de gör datorn lite större. Ofta pratar man ju då om tjockleken. Och som sagt, 2-3 mm är helt ok för mig. Men jag kan även tänka mig en något större MBP på längden och bredden. Nästan hellre det än tjockleken. Men det lär väl aldrig hända.

Jag har en MBP från 2012 med 2,9 GHz Intel Core i7. Det är kanske inte avsevärd skillnad prestandamässigt mot dom nya MBP med i7 ?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-18 08:52
Ursprungligen av swenzo:

i7:an har väl hypertreading, vilket i5 inte har. Alltså att processorn kan exekvera 4 trådar på två kärnor.

Så skillnaden är mao större än vad som framgår av geekbench data?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-18 08:59
Ursprungligen av andas:

Så skillnaden är mao större än vad som framgår av geekbench data?

Jag hittade det här.

"What’s the difference between Core i5 and i7 CPUs that have the same core and thread counts? Well, mobile Core i7s feature larger cache sizes, and they’re usually a little quicker when it comes to clock speed."

https://www.digitaltrends.com/computing/intel...

Bevaka tråden