Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Macbook Pro får ingen stor uppdatering i år

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-18 10:04
Ursprungligen av andas:

Jag sitter och funderer på en MBP (men det kan också bli en iPad pro, jag ska utvärdera vad den ska användas till). Om jag köper en MBP är det för att ersätta/komplettera min iMac i7 27” late 2012. Den är fortfarande ok, men jag behöver också något bärbart.

Jag har kollat lite på Geekbenchdata. Och en 13” i5 (lägsta klockningen) har hyfsat mycke bättre score än min iMac på singeltrådat. Vad jag inte förstår är att en i7, som kostar 3300 mer bara är marginellt bättre än en i5.

Efter som jag handlar på jobbet bryr jag mig inte om pengarna så mycket, och jag vill framtidssäkra min dator. Men jag ser inte vad fördelen med en i7 skulle vara. Finns det andra fördelar än de som geekbench visar som man ska ta med i beräkningen?

Generellt sett är det så att Core i7 stödet flertrådad exekvering per kärna, vilket innebär att en Core i7 presterar betydligt bättre i flertrådade tillämpningar som videorendering och vetenskapliga tillämpningar. Men även datorspel börjar bli mer flertrådade än de varit historiskt, och en allt större del kommer bli flertrådade framöver. Om man tittar på skrivbordsprocessorer kan Core i7-modellerna med många kärnor till och med ha sämre prestanda per kärna eftersom de inte kan köras i lika höga klockhastigheter som Core i5-modellerna med färre kärnor.

Men din investering i bärbar dator bör ju baseras på vad du tror att du kommer använda datorn till de kommande åren. Tror du att videorendering eller datorspelande är en del av din framtid är Core i7 en bättre framtidssäkring, men om du inte kommer ägna dig åt det är en i5 minst lika bra och billigare. Det ska bli intressant att se vad Coffee Lake-processorerna erbjuder för mobilt bruk, det verkar som att vi även där får 6 kärnor för Core i7 och kanske även för den flådigaste varianten av Core i5, vilket borde ge en ordentlig boost för bärbar prestanda.

Här är en jämförelse mellan ett antal olika modeller av 2017 års MBP: http://barefeats.com/store_v_cto_rmbp.html

Sedan är det ju inte bara spel eller videoredigering som drar nytta av i7 (och/eller riktigt grafikkort). CAD är en sådan kategori. ArchiCad piskar varenda CPU-kärna den hittar vid rendering under Maxon CineRender. Om man däremot förlitar sig på mer arkaiska renderingsmotorer är det hastigheten på en enda kärna som avgör.

För övrigt anser jag att Karth.. – förlåt – ...att en MacBook Pro utan dedikerat grafikkort endast bör kallas MacBook.

Ursprungligen av johan_tanying:

För övrigt anser jag att Karth.. – förlåt – ...att en MacBook Pro utan dedikerat grafikkort endast bör kallas MacBook.

Jag skulle vilja tillägga att om man inte kan byta minnen eller hårddisk diskvalificerar den sig som Pro också.
Fortsätter de på detta sättet kommer jag nog skaffa mig en Thinkpad istället för en MBP och behåller den jag har för Xcode för de tillfällen när det behövs en riktig Mac.

Jag bytte från en MacBook Pro 2012 till en 2016 Touch Bar och märker ingen prestandaskillnad, lite galet va? Kör 2016 TB på jobbet men hemma med 2012 och är riktigt nöjd med den gamla fortfarande.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-01-18 21:36
Ursprungligen av Björnström:

Jag bytte från en MacBook Pro 2012 till en 2016 Touch Bar och märker ingen prestandaskillnad, lite galet va? Kör 2016 TB på jobbet men hemma med 2012 och är riktigt nöjd med den gamla fortfarande.

Och just på grund av det så väntar jag på en ny Macbook Pro med sex kärnor

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-01-18 23:15

Jag väntar mig nya processorer och kanske mer än max 16GB RAM under 2018 i Mac Book Pro 15" linjen.

Sitter och kör snart slut på min MBP 13" från 2013. Egentligen vill jag byta upp mig bara för videoredigeringens skull.
Det går inte längre att jobba effektivt med rendering av 4K så fort sekvensen är längre än 10 min, även om jag kör från en extern SSD som är snabb..

Bevaka tråden