Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thermostat HomeKit

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag ser att både Tado, Elgato och Netamo har värmestyrning av hemmet via homekit.

Sen finns snygga Nest men där har jag förstått att det är en hel del pill för att få det att funka - dessutom ej HomeKit än.

Men jag kanske är dum men förstår inte riktigt detta.

Förutsättningarna är
Vattenburen golvvärme
Luftvärmepump
Vattenburen element (övervåning)

ELgato verkar sälja lösa ventiler och dessa är bara att montera och sen ställa tempen manullt via Home App eller köpa annan sensor? Är detta korrekt.

Tado har ju ett startpaket. https://www.apple.com/se/shop/product/HLMB2ZM...

Är detta samma sak som Elgato fast med brygga?

Sen har de också https://www.apple.com/se/shop/product/HLMC2ZM...

Vad gör denna grej?

Kan nån förklara detta?

Söker en Homekit lösning som sagt.

Kan tillägga att vi har en (kommer ha) Nibe F730. Tydligen ska den gå att koppla via Z-wave. Dock inget för mig då det verkar knöligt och ej HomeKit.

Men folk som kan vet mer kanske kan stötta.

Kommer ha en huvudpanel och flera thermostater så kanske fler Tado + elementventiler kanske funkar.

Senast redigerat 2018-01-22 17:31
  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-01-22 17:16

Samma set up avs värme i huset - vill också injicera lite smartness i detta - följer!

Kan varmt rekommendera Tado. (Kör deras radiator termostater) Funkar ypperligt med homekit.

Mvh

Ursprungligen av mickemannen:

Hej

Jag ser att både Tado, Elgato och Netamo har värmestyrning av hemmet via homekit.

Sen finns snygga Nest men där har jag förstått att det är en hel del pill för att få det att funka - dessutom ej HomeKit än.

Men jag kanske är dum men förstår inte riktigt detta.

Förutsättningarna är
Vattenburen golvvärme
Luftvärmepump
Vattenburen element (övervåning)

ELgato verkar sälja lösa ventiler och dessa är bara att montera och sen ställa tempen manullt via Home App eller köpa annan sensor? Är detta korrekt.

Tado har ju ett startpaket. https://www.apple.com/se/shop/product/HLMB2ZM...

Är detta samma sak som Elgato fast med brygga?

Sen har de också https://www.apple.com/se/shop/product/HLMC2ZM...

Vad gör denna grej?

Kan nån förklara detta?

Söker en Homekit lösning som sagt.

Kan tillägga att vi har en (kommer ha) Nibe F730. Tydligen ska den gå att koppla via Z-wave. Dock inget för mig då det verkar knöligt och ej HomeKit.

Men folk som kan vet mer kanske kan stötta.

Kommer ha en huvudpanel och flera thermostater så kanske fler Tado + elementventiler kanske funkar.

Menar du luft/luft värmepump eller luft/vatten värmepump?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 08:48
Ursprungligen av _empty:

Kan varmt rekommendera Tado. (Kör deras radiator termostater) Funkar ypperligt med homekit.
Mvh

Skulle det funka att använda Tado i min sommarstuga? Jag har en AppleTV som Homekit-hub.
Kan jag via Homekit sätta valfri värme (eller slå på/av frostvakt) i sommarstugan då jag inte är där?

Ursprungligen av pesc:

Skulle det funka att använda Tado i min sommarstuga? Jag har en AppleTV som Homekit-hub.
Kan jag via Homekit sätta valfri värme (eller slå på/av frostvakt) i sommarstugan då jag inte är där?

Jag tolkar det så.

Antigen köper du deras thermostat startkit eller deras ventil startkit. Eller både. Bara en hub behövs dock. Upp till 8 grejer (thermostater och/eller ventiler) stödjs.

Senast redigerat 2018-01-24 10:44
  • Medlem
  • Boston
  • 2018-01-24 13:28
Ursprungligen av _empty:

Kan varmt rekommendera Tado. (Kör deras radiator termostater) Funkar ypperligt med homekit.

Mvh

Ser väldigt intressant ut. Hur besvärlig var installationen? Antar att det inte behövs ström (annat än batteri) i själva radiator termostaterna?

Ursprungligen av pesc:

Skulle det funka att använda Tado i min sommarstuga? Jag har en AppleTV som Homekit-hub.
Kan jag via Homekit sätta valfri värme (eller slå på/av frostvakt) i sommarstugan då jag inte är där?

Absolut. Så länge du har nät då du måste koppla in deras brygga!

Vhur funkar frostvakten?

Ursprungligen av Gurra:

Ser väldigt intressant ut. Hur besvärlig var installationen? Antar att det inte behövs ström (annat än batteri) i själva radiator termostaterna?

Inga av adaptrarna passade, drog till rinkabyrör och hämtade hem en adapter, sen tog det 3 sekunder(max)

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-01-24 14:19
Ursprungligen av _empty:

Inga av adaptrarna passade, drog till rinkabyrör och hämtade hem en adapter, sen tog det 3 sekunder(max)

Synd att inte adaptrarna passade men skönt att det var så enkelt när man köpt rätt adapter. Kanske blir en beställning då, känns dags att göra hemmet lite smartare...

Ursprungligen av Gurra:

Synd att inte adaptrarna passade men skönt att det var så enkelt när man köpt rätt adapter. Kanske blir en beställning då, känns dags att göra hemmet lite smartare...

Det är beroende! Och riktigt kul !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-25 13:32
Ursprungligen av _empty:

Absolut. Så länge du har nät då du måste koppla in deras brygga!

Vhur funkar frostvakten?

En frostvakt är ingen pryl jag har utan en funktion som termostaten (Tado) kan tänkas ha. Jag bor ju inte i sommarstugan, så normalt så har jag frostvakten på vilket håller en temp på t.ex. 8°C. Om termostaten inte har funktionen "frostvakt" så vill jag ställa in temp 8°C på termostaten.

När jag kommer på att "I morgon ska jag åka till stugan". så vill jag via HomeKit (OBS inte Tado-appen), antingen slå av frostvakten, eller sätta en lämplig temperatur, t.ex. 19°C.

Omvänt, om jag har åkt ifrån stugan och kommer på att jag inte kommer att återvända på flera dagar så vill jag via HomeKit slå på frostvakt, alternativt sätta termostaten på t.ex. 8°C.

Jag vill styra allt via HomeKit, inget via Tado-appen (förutom installation/konfiguration).

Jag vill även direkt på termostaten kunna ändra temperatur om det känns för varmt eller kallt. Utan att pilla med en app i en telefon. Det jag manuellt ändrar ska gälla tills vidare.

Jag tänker inte ha Tado-appens geofencing aktiverad i min iPhone.

Jag provade tidigare NetAtmos termostat som lovade "Works with HomeKit", men det jag ville göra var omöjligt via HomeKit; man måste använda deras app eller deras webb.

Är Tado bättre? Tror du fortfarande den funkar för mig?

1
Bevaka tråden