Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple följer samma mönster med utbudet av nya telefoner 2018

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

2018 års ryktessäsong har bara börjat, men vi har redan fått ta del av en del rykten om årets Iphone-modeller. Senast ut på banan är rykten om hur skärmarna på årets upplagor av Iphone kommer att se ut.

Läs hela artikeln här

Är det här året då Apple helt överger bildförhållandet 16:9?

Tycker det är sjukt tråkigt att man snart kommer bli "tvingad" att köpa en (i min mening) stor telefon. Att de dessutom verkar ha iPhone SE som en instegs-/budgetmodell är ju inte bättre heller. Jag har en 7a idag och vill absolut inte ha en större telefon, helst skulle jag vilja ha samma skärmstorlek men att chassiet krympte (som en X med 4,7").

Bara för att man vill ha en mindre telefon så kan man ändå vilja ha en "modern" modell med den senaste tekniken i.

Jag önskar att de kör på 4,7", 5,8" och drygt 6" i nästa lineup.

Ursprungligen av tmjonasson:

Tycker det är sjukt tråkigt att man snart kommer bli "tvingad" att köpa en (i min mening) stor telefon. Att de dessutom verkar ha iPhone SE som en instegs-/budgetmodell är ju inte bättre heller. Jag har en 7a idag och vill absolut inte ha en större telefon, helst skulle jag vilja ha samma skärmstorlek men att chassiet krympte (som en X med 4,7").

Bara för att man vill ha en mindre telefon så kan man ändå vilja ha en "modern" modell med den senaste tekniken i.

Jag önskar att de kör på 4,7", 5,8" och drygt 6" i nästa lineup.

Vilket bildförhållande önskar du?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2018-01-31 14:10
Ursprungligen av tmjonasson:

Tycker det är sjukt tråkigt att man snart kommer bli "tvingad" att köpa en (i min mening) stor telefon. Att de dessutom verkar ha iPhone SE som en instegs-/budgetmodell är ju inte bättre heller. Jag har en 7a idag och vill absolut inte ha en större telefon, helst skulle jag vilja ha samma skärmstorlek men att chassiet krympte (som en X med 4,7").

Bara för att man vill ha en mindre telefon så kan man ändå vilja ha en "modern" modell med den senaste tekniken i.

Jag önskar att de kör på 4,7", 5,8" och drygt 6" i nästa lineup.

Håller med. Samtidigt vill man inte ha en så liten skärm som SE.

Tycker storleken på 7/8 är perfekt, så hoppen står till att 9:an som släpps i höst inte har några svarta kanter, dvs samma typ av skärm som X.

Ursprungligen av nyllet83:

Vilket bildförhållande önskar du?

Är det 16:9 som iPhone 6/7/8 har? I så fall är det vad jag vill ha.

Jag vill helt enkelt ha en 8 utan bezels ??

Ursprungligen av heos:

Håller med. Samtidigt vill man inte ha en så liten skärm som SE.

Tycker storleken på 7/8 är perfekt, så hoppen står till att 9:an som släpps i höst inte har några svarta kanter, dvs samma typ av skärm som X.

Helst skulle jag vilja ha samma storlek på skärmen som tex 8, men utan bezels.
Eller kanske en i storlek med SE fast med skärm över hela.

Tyvärr har jag inga stora förhoppningar att man framöver kommer kunna ha en high end iPhone som är mindre än nuvarande X. (Vet att 8 har samma chip och så, men tänker på helheten).

Ursprungligen av tmjonasson:

Är det 16:9 som iPhone 6/7/8 har? I så fall är det vad jag vill ha.

Jag vill helt enkelt ha en 8 utan bezels ??

Precis, de har bildförhållandet 16:9 medan iPhone X är betydligt mer långsmal och har 19,5:9 om man inkluderar de delar av skärmen som är på varsin sida om ”flärpen”. iPhone 8 Plus har en storlek på skärmen som är 5,5” (avstånd diagonalt från hörn till hörn) medan iPhone X har 5,8”. Men eftersom de inte har samma bildförhållande säger inte storleken i tum särskilt mycket. 5,8” är ju längre än 5,5” men storleken på skärmen dvs arean är större på iPhone 8 Plus med sina 5,5” eftersom den har ett annat bildförhållande. Därför är det svårt att avgöra den faktiska storleken på skärmen om det bara anges ett värde i tum för avståndet diagonalt över den från hörn till hörn och att det inte anges vilket bildförhållande som skärmen har. Därför blir det svårt att veta hur stor skärmarna på årets iPhones blir då vi inte vet bildförhållandet.

Jag personligen föredrar bildförhållandet 16:9 och är inte förtjust i den här nya trenden att ha mer långsmala skärmar. Jag hoppas verkligen att detta är en fluga och att tillverkarna snart återgår till 16:9. Att minska storleken på kanterna runt skärmen ser jag däremot som positivt.

Ursprungligen av nyllet83:

Precis, de har bildförhållandet 16:9 medan iPhone X är betydligt mer långsmal och har 19,5:9 om man inkluderar de delar av skärmen som är på varsin sida om ”flärpen”. iPhone 8 Plus har en storlek på skärmen som är 5,5” (avstånd diagonalt från hörn till hörn) medan iPhone X har 5,8”. Men eftersom de inte har samma bildförhållande säger inte storleken i tum särskilt mycket. 5,8” är ju längre än 5,5” men storleken på skärmen dvs arean är större på iPhone 8 Plus med sina 5,5” eftersom den har ett annat bildförhållande. Därför är det svårt att avgöra den faktiska storleken på skärmen om det bara anges ett värde i tum för avståndet diagonalt över den från hörn till hörn och att det inte anges vilket bildförhållande som skärmen har. Därför blir det svårt att veta hur stor skärmarna på årets iPhones blir då vi inte vet bildförhållandet.

Jag personligen föredrar bildförhållandet 16:9 och är inte förtjust i den här nya trenden att ha mer långsmala skärmar. Jag hoppas verkligen att detta är en fluga och att tillverkarna snart återgår till 16:9. Att minska storleken på kanterna runt skärmen ser jag däremot som positivt.

Ja det är helt sant, räcker inte med att bara jämföra tum. Jag hänger med på vad du menar och håller med dig helt, föredrar 16:9 framför de långsmala alternativen. Vi får hålla tummarna!

1
Bevaka tråden