Bygger hus eller ja byggaren bygger åt mig.
Hursomhelst så har jag ett dilemma.
Kommer ha 15 LED-spotlights i 5 zoner. Kök, hall, badrum x 2 samt trappen. Alla ska ha dimmer LED.
Det började med att jag för ett tag sen köpte Hue och är supernöjd. Kör via HomeKit. Är ALLT Apple så kommer stanna kvar där så att säga.
Dilemma ang Spotlights.
Knappar med dimmer LED för trapp finns ej för EU (Sverige) idag som stödjer Homekit. Det smarta hade varit att ha "hjärnan" i eller bakom knapparna. Jag har letat med ljus och lykta kring detta.
Nästa alt är att sätta Hue spots. Detta finns massor med armaturer både färg och vita. Problemet är att knappen allltid ska vara PÅ och att de ej funkar med LED-dimmer. Men vägde för och emot och vill gå denna väg. Problemet är att monteringsplats ej finns. Hue spotlight färg är 71 mm vilket gör armaturen djup. Samma sak gäller en vit Hue armatur.
Då huset (taket) är förberett för LED finns endast ca 8 cm mellan innertak och nästa skikt (kan ej fackterm) vilket gör att inte ens den grundaste armaturen för Hue eller Lifx förmodligen får plats. Mitt bästa förslag eftersom jag vill ha färg är Lifx då de bygger 100 mm.
MEN LED spots som är initialt tänkt att monteras är enbart 40 mm djupa (monteringsdjup)
Detta är riktigt tråkigt.
Nästa sak jag kan göra är att satsa på Z-wave inyggnadsgrejer. Fibaro har även andra https://www.zwavesverige.se/dimrar/
Men då behöver jag Rasberry Pi Homebridge eller en Homey eller likande. Vill egentligen inte gå den vägen.
Val jag har
1. Låta dem sätta dit LED spots med dumma knappar (dimmer, AV/PÅ, dubbelknapp osv) och avvakta tills marknaden för Homekit mognar lite.
2. Hitta en Hue lösning som funkar. Tror ej det kommer gå, skit - skulle helst ha färg spots Hue eller Lifx eller annan (finns det ens)
3. Sätta dit Z-wave grejer och satsa på Homebridge eller likande lösning.
Ja ni förstår säkert min frustration och min vilja att få det bra direkt. Känns jävligt surt att bygga nytt med dumma grejer.
Tankar, tips och reflektioner mottages gärna!