Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låter som du behöver byta ut routern.
Bredband2 lär leverera 100/10 som du betalar för. Det är din router som du köpt som inte kan leverera.

Koppla en dator med ethernet direkt till ditt bredbandsuttag och prova hastigheten mot www.bredbandskollen.se.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-02 08:59
Ursprungligen av Hjopekk:

Har du kollat HDMI-kabeln till TVn?
Det finns en funktion i ATV under ”Video och ljud” / ”Kontrollera kabeln”, testa den för jag antar att du har samma kabel till TVn som du hade till gamla ATVn. Kan ju vara att du inte får ut allt från den nya ATV med en gammalstandard-kabel. OBS spekulation endast ;D

Jag hittade den menyn tidigare. När jag letade imorse hittade jag den inte. Dock när jag kollade förra gången stod det något om att kabeln var 4.4.4. (eller något i den stilen), vad betyder det? Jag tror att kabeln ska vara OK, eftersom jag kört 1080p med den tidigare.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-02 09:08
Ursprungligen av keptang:

Låter som du behöver byta ut routern.
Bredband2 lär leverera 100/10 som du betalar för. Det är din router som du köpt som inte kan leverera.

Koppla en dator med ethernet direkt till ditt bredbandsuttag och prova hastigheten mot www.bredbandskollen.se.

Direkt när vi fick fibern inkopplad fick jag ut 100/10 trådlöst i några dagar. Sen har hastigheten succesivt minskat, antar att det beror på antalat prylar som blivit inkopplade under åren. Ska ta och kolla med kabel dock.

En annan intressant sak som jag upptäckte. När jag kör Bredbandskollen med appen i Apple TV:n, så får 3/11 Mbps/s ena gången, nästa gång får jag 40/11, sen kan det vara 22/11 och efter det tillbaka på 2/11. Är lite förvirrande... Dock upplever jag att bilden blivit bättre sen jag bytte kanal från 8 till 6.

Tror du att en Asus RT-AC66U eller RT-AC58U hade hjälp mig? Känner att min budget sträcker sig dit någonstans...

Ursprungligen av AndyK:

Tror du att en Asus RT-AC66U eller RT-AC58U hade hjälp mig? Känner att min budget sträcker sig dit någonstans...

Det lär det göra, eller RT-AC56U.
Jag får ut 263/111 med mobilen på både AC66U och AC56U på en lina specifierad till 250/100.

Ursprungligen av AndyK:

Jag hittade den menyn tidigare. När jag letade imorse hittade jag den inte. Dock när jag kollade förra gången stod det något om att kabeln var 4.4.4. (eller något i den stilen), vad betyder det? Jag tror att kabeln ska vara OK, eftersom jag kört 1080p med den tidigare.

Ja, då borde den funka.
”En HDMI Standard-kabel måste enligt standarden kunna överföra 2,25 Gb/s. Det räcker för att kunna skicka HD-upplöst video (720p eller 1080i), men är för lite för att kunna överföra video i Full HD-upplösning (1080p). En HDMI Standard-kabel kan visserligen klara mer än 2,25 Gb/s, men det finns inget krav som säger att den måste kunna det. Det innebär att vissa HDMI Standard-kablar klarar att överföra Full HD-upplöst video felfritt medan andra inte gör det.”
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funk...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-02 09:49
Ursprungligen av keptang:

Det lär det göra, eller RT-AC56U.
Jag får ut 263/111 med mobilen på både AC66U och AC56U på en lina specifierad till 250/100.

Får nog ta en funderare...

Innan du felanmäler ditt bredband måste du förstås mäta det med kablad anslutning. Vilket hastighet du får över ditt wifi betyder ju egentligen ingenting kring vad du får levererat från din leverantör.

Bor du i villa eller i lägenhet? Att du plötsligt får sämre hastighet över wifi behöver ju inte enbart bero på din egen setup. Det kan ju vara en granne som installerat en ny router eller flyttat på en befintlig eller kopplat till fler enheter eller ändrat sina streamingvanor, osv osv. Det finns alldeles för många faktorer att ta hänsyn till, varför kablad anslutning alltid är att föredra till stationära och bandbreddskrävande klienter, såsom Apple TV.

Att du mäter en så svajig uppkoppling med Bredbandskollen på din Apple TV tyder ju onekligen på att något är fel i din wifi setup. Detta är ju också anledningen till att det tar längre tid att få bra bild vid streaming. Servern mäter ju hela tiden din hastighet och om den svajar kommer den skicka en sämre stream för att undvika pauser/uppehåll i streamen.

Av samma anledning upplever du störst problem med livesändningar. Dessa sänds med en minimal buffert eftersom det ska vara så ”live” som möjligt. Har du då en svajig uppkoppling så kommer det inte finnas material/buffert nog att hålla en flytande stream. En vanlig film eller TV-serie kan ju passa på att buffra upp flera minuters material under dom perioder då du har snabb uppkoppling och kan därför bibehålla en högre kvalitet på streamen, även om uppkopplingen går ner ibland.

Försök som sagt att testa kablat med Bredbandskollen i din Apple TV för att se om du ändå har en svajig uppkoppling. Har du inte det så ligger ju felet på något sätt i ditt wifi. Jag har aldrig märkt någon sämre prestanda varken i min Apple TV4 eller 4K i jämförelse med min Apple TV 3. Jag har å andra sidan alltid kört trådat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-02 15:34

Ska ta och testa med kabel till datorn imorgon. Visar den bra hastighet blir det en ny router.
Som sagt, har lite bökigt att få fram en kabel till Apple TV:n.

Konsumentroutrar brukar ju ha en förmåga att bara hålla ett par år... Har avverkat några D-link och TP-link under åren. Kanske en Netgear också. Telias Technicolor-routrar har de också fått byta ut åt mig flera gånger (3-4?). Den enda grunka som inte pajat var det Nokia-modem som ingick i det allra första ADSL-abonnemanget anno dazumal. Men den klarade bara upp till 8Mbit, så den hamnade till slut lik förbannat i ÅVCs elektronikbinge...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-02 15:39

Som andra skriver, testa med kabel först.
Kan med 99% säkerhet sätta min högra hand på att din router är flaskhalsen.
Jag har 250 mbit/s från bredbandsbolaget, kör wifi via 3 år gammal airport extreme till apple tv 4, får ut 254 mbit/s enligt bredbandskollen. Allt flyter på smutt. Nyare enheter uppkopplade mot 5GHz och äldre mot 2,4GHz.
Det finns många nackdelar att bara ha 2,4 GHz band.
En av dem (här får någon gärna rätta mig om jag ha fel) är att den enhet med sämst standard (b/g, n) för trådlöst sänker hela frekvensbandet. Dvs har du en äldre enhet med enbart 2,4 GHz b/g begränsar den alla enheter på bandet till b/g. 2,4 GHz n är märkbart snabbare än 2,4 GHz b/g.
En stor fördel med att ha både 2,4 GHz och 5 GHz är att man har de enheter som stödjer 5 GHz på det bandet och de äldre (sämre) på 2,4 GHz.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 11:02
Ursprungligen av Sperious:

Innan du felanmäler ditt bredband måste du förstås mäta det med kablad anslutning. Vilket hastighet du får över ditt wifi betyder ju egentligen ingenting kring vad du får levererat från din leverantör.

Bor du i villa eller i lägenhet? Att du plötsligt får sämre hastighet över wifi behöver ju inte enbart bero på din egen setup. Det kan ju vara en granne som installerat en ny router eller flyttat på en befintlig eller kopplat till fler enheter eller ändrat sina streamingvanor, osv osv. Det finns alldeles för många faktorer att ta hänsyn till, varför kablad anslutning alltid är att föredra till stationära och bandbreddskrävande klienter, såsom Apple TV.

Att du mäter en så svajig uppkoppling med Bredbandskollen på din Apple TV tyder ju onekligen på att något är fel i din wifi setup. Detta är ju också anledningen till att det tar längre tid att få bra bild vid streaming. Servern mäter ju hela tiden din hastighet och om den svajar kommer den skicka en sämre stream för att undvika pauser/uppehåll i streamen.

Av samma anledning upplever du störst problem med livesändningar. Dessa sänds med en minimal buffert eftersom det ska vara så ”live” som möjligt. Har du då en svajig uppkoppling så kommer det inte finnas material/buffert nog att hålla en flytande stream. En vanlig film eller TV-serie kan ju passa på att buffra upp flera minuters material under dom perioder då du har snabb uppkoppling och kan därför bibehålla en högre kvalitet på streamen, även om uppkopplingen går ner ibland.

Försök som sagt att testa kablat med Bredbandskollen i din Apple TV för att se om du ändå har en svajig uppkoppling. Har du inte det så ligger ju felet på något sätt i ditt wifi. Jag har aldrig märkt någon sämre prestanda varken i min Apple TV4 eller 4K i jämförelse med min Apple TV 3. Jag har å andra sidan alltid kört trådat.

Kollade precis med kabel rakt in i datorn från bredbandsuttaget, 116/12 Mbit/s. Så Bredband2 verkar leverera vad de ska.
Körde sen med kabel via vår VoIP-adaptor och fick 91/12 Mbit/s, så lite försvinner där.
Prövade send kabel från bredbandsuttaget, via routern till datorn, 116/11 Mbit/s.
Kollade sen med kabel från bredbandsuttaget, via VoIP-adaptorn och routern, 90/12 Mbit/s.

Kopplade sen in både VoIP och router och körde trådlöst ca en halv meter ifrån routern och hamnade på 45/12 Mbit/s.
Till sist kopplade jag bort VoIP-adaptorn och körde kabeln in i routern och mätte sen trådlöst ca en halvmeter ifrån routern och fick 81/12 Mbit/s.
Det bara datorn som aktivt användes, de andra enheterna var påkopplade trådlöst, men ingen som använde dem.

Så, vad säger ni? Ny router, eller ska jag skippa den fasta telefonen? VoIP-adaptor verkar ju vara en stor tjuv....

FYI. Jag bor i villa, men husen ligger förhållandevis tätt. Dock är signalerna från de andra husen väldigt svaga.

Senast redigerat 2018-02-03 11:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-03 11:23

Många VoIP-adapters har dåliga prestanda. Skaffa en riktig IP-telefon istället så slipper du adaptern och kan ha kvar ditt hemmatelefonnummer.

Vad mätte du trådlöst med? Har inte framkommit vilken router du har tror jag?

Fast telefon slopade jag (och alla jag känner) för några år sen, till och med min mor och far.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 11:47
Ursprungligen av keptang:

Vad mätte du trådlöst med? Har inte framkommit vilken router du har tror jag?

Fast telefon slopade jag (och alla jag känner) för några år sen, till och med min mor och far.

Mätte med Bredbandskollen.
Netgear WNR3500 lv2

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 11:52

Med VoIP-adaptorn bortkopplad mätte jag trådlöst med Bredbandskollen på Apple TV:n. Fick i stort sett 2/2 Mbit/s vi varje mätning. En gång hamnade det på 65/7 Mbit/s.

Hastigheten på min iPhone 7 har blivit något högre, men fortfarande bara 45/11 Mbit/s ca 5 meter från routern (bredvid Apple TV:n).

Funderar på om det är något knas med Apple TV:n.....?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-03 12:14
Ursprungligen av AndyK:

Så, vad säger ni? Ny router, eller ...

Dyr lösning som bara kanske löser problemet: Ny router.

Billig lösning som garanterat löser problemet: Kabel till AppleTV. Lite mera jobb men stabil bild ”i alla väder”

Problemet är ju dålig och väldigt fluktuerande wifi-mottagning i exakt den punkt du har din AppleTV. Eftersom du ibland uppmätt hög hastighet i AppleTV är det inte så sannolikt att det är ett fel i just ditt exemplar.

Däremot, hur är den placerad? Om den är fast monterad mot väggen, placerad nära/bakom TV:n eller någon annan metall så kan mottagningsförhållandena ändras mycket bara genom att flytta den några centimeter!

Men kabel vinner alla matcher.

Koppla ur Apple TV:n, testa.
Uppdatera firmware i routern, https://kb.netgear.com/000053046/WNR3500Lv2-F..., testa.
Byt router.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 12:22
Ursprungligen av keptang:

Koppla ur Apple TV:n, testa.
Uppdatera firmware i routern, https://kb.netgear.com/000053046/WNR3500Lv2-F..., testa.
Byt router.

Hur menar du "koppla ur Apple TV:n, testa"? Testa vad?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 12:35
Ursprungligen av keptang:

Koppla ur Apple TV:n, testa.
Uppdatera firmware i routern, https://kb.netgear.com/000053046/WNR3500Lv2-F..., testa.
Byt router.

Nu är firmware uppdaterad iaf...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 13:40

Bytte hastighet i routern från 145 Mbit/s till 300 Mbit/s. Flyttade. Apple TV:n 5 cm, står i en träbänk under TV, närmsta elektriska pryl är 10 cm ifrån.
Får se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 19:41

Hjälpte en stund... Kollade på fotboll med helt okej resultat. Stängde av matchen och skulle kolla på YouTube, då började det strula igen. Var nere på under 1 Mbit/s... Flyttade Apple TV:n 30 cm och fick upp hastigheten till 2 Mbit/s. Just nu är det helt hopplöst.

Kollade enheten i Netgears app och då är länkhastigheten 6,5 Mbit/s. Varför blir det så?

Har även varierande hastighet på telefonerna nu...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-03 19:48

Startar jag om Apple TV:n hoppar den upp till 50 Mbit/s. Frustrerande detta.....

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 21:35

Ansluter du den med kabel? Om inte gör det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-02-03 21:40
Ursprungligen av Innis:

Ansluter du den med kabel? Om inte gör det.

Läs trådarna innan du svarar. Kasta dig inte bara in och svara i alla trådar för att du av glädje hittat ett nytt forum.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 21:55
Ursprungligen av Mija:

Läs trådarna innan du svarar. Kasta dig inte bara in och svara i alla trådar för att du av glädje hittat ett nytt forum.

Oj ursäkta

Bevaka tråden