Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektarbete - Fuktmätare för blomkruka

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag håller på med ett projekt till skolan och tänkte göra en anordning som varnar när jorden i blomkrukorna är för torr och måste vattnas. Tanken är att den ska se ut som produkten på den bifogade bilden, men istället för den gröna klumpen med mätaren vill jag bara ha en liten LED-lampa fastlödd som lyser när jorden är för torr.
Bör tilläggas att min kunskap om den här typen av saker är ytterst begränsad.
Vad jag undrar är främst: Vilken typ av metall ska jag använda som känner av fukt? Hur jag minimerar platsen för ett batteri (tänker att det kan sitta fast med sladd där lampan är fastlödd och hänga ner utanför krukan)?
Någon härinne som har tips på hur jag bör gå tillväga?
Tusen tack för svar på förhand!
Mvh

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-05 20:42

Finns ingen metall som känner av fukt.

Ursprungligen av Vjarla:

Hej!
Jag håller på med ett projekt till skolan och tänkte göra en anordning som varnar när jorden i blomkrukorna är för torr och måste vattnas. Tanken är att den ska se ut som produkten på den bifogade bilden, men istället för den gröna klumpen med mätaren vill jag bara ha en liten LED-lampa fastlödd som lyser när jorden är för torr.
Bör tilläggas att min kunskap om den här typen av saker är ytterst begränsad.
Vad jag undrar är främst: Vilken typ av metall ska jag använda som känner av fukt? Hur jag minimerar platsen för ett batteri (tänker att det kan sitta fast med sladd där lampan är fastlödd och hänga ner utanför krukan)?
Någon härinne som har tips på hur jag bör gå tillväga?
Tusen tack för svar på förhand!
Mvh

Du skall mäta det elektriska motståndet, resistansen, mellan två metallstavar. Har du kunskaper tillräckligt för att klara dettta?

Ursprungligen av Saffran:

Du skall mäta det elektriska motståndet, resistansen, mellan två metallstavar. Har du kunskaper tillräckligt för att klara dettta?

Har noll kunskaper men lär mig gärna och har folk att ta hjälp av! Jag behöver egentligen inte ens göra den i praktiken. behöver bara veta hur jag teoretiskt hade kunnat bygga en så simpel fuktmätare som möjligt. Men det hade varit kul att få ihop.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2018-02-06 06:45

Galvanism

Sök på detta begrepp så finner du information om fysiken och kemin bakom.

Lycka till!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-06 08:43

Kolla lite på de som jobbar med rasberry pi

https://www.modmypi.com/blog/raspberry-pi-pla...

Ursprungligen av Vjarla:

Har noll kunskaper men lär mig gärna och har folk att ta hjälp av! Jag behöver egentligen inte ens göra den i praktiken. behöver bara veta hur jag teoretiskt hade kunnat bygga en så simpel fuktmätare som möjligt. Men det hade varit kul att få ihop.

Från batteriet drar du en sladd till ett motstånd på 1MOhm, megaohm, (prova olika storlekar). Från motståndet drar du en sladd till den ena metallstaven. Den andra metallstaven ansluter du till batteriets andra pol. Du har nu fått en strömkrets där strömmen flyter genom motståndet och vidare genom jorden. Om du mäter spänningen över motståndet så ser du att spänningen blir högre om jorden är fuktig. Därefter måste du dimensionera en krets som kan mäta spänningen och tända en LED.

1
Bevaka tråden