Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FinalCut ProX 10.4 - 4K video till 1080 tidslinje och tidsbesparing

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-02-04 21:00

Hej!
Jag skulle vilja be om lite tips av någon erfaren i FinalCut Pro X angående redigering av 4K vieo i 1080 tidslinje.

Bakgrund till frågan:
Jag håller fortfarande på med redigering av video på en, nu ändå, äldre MacBook Pro 13" från late 2013.
Maxad 16GB RAM, 2.8Ghz Intel core i7 och Iris 1536MB grafik.
I denna tråd diskuterades min kamp om att skaffa den bästa lösningen för en extern HD (https://www.99.se/forum/t/321665-det-gar-segt...) vilket resulterade i köp av en Samsung T3 SSD 1TB.
Jag redigerar alltså allt från T3 och har alla filer inbakade i FCPX Library av det aktuella projektet.

Inte ens denna ganska snabba HDn kunde dock hjälpa mycket när jag körde in en 45 minuters 4K video av en föreläsning.
Jag skapade nämligen ett 4K projekt i FCP X 10.4 och importerade filmen samt gjorde både optimized media och proxy.
Slängde ned videon i tidslinjen och off we go tänkte jag.
Enligt alla konstens regler så borde det ha gått snabbare om jag jobbade i proxy men bara en enkel färgkorrigering på hela långa filmen låste min stackars laptop i rendering under 2 dygn. Yepp, 2 dygn.

Frågan:
Nu är det dags att redigera en annan video med, i detta fall, en massa kortare filmer i 4K.
Så här tänker jag göra, och behöver ev. lite tips av någon som har testat:

  1. Skapa en ny Library på T3 SSDn

  2. Importera bara de delarna av filmerna som kommer att användas, kanske en och en för att minska storleken på det hela som ska sedan optimeras och skapas proxys av

  3. Jag väljer att under importen skapa både optimized och proxyfiler

  4. skapar ett nytt projekt och väljer 1080 i upplösning

  5. Dra ned till tidslinjen alla sekvenser jag behöver och redigerar därifrån

Just nu går jag igenom all footage och antecknar hur mycket av varje video jag skulle egentligen använda/redigera senare.

Tacksam för tips kring detta.

Det vi behöver veta är vilka inställningar du har. Så många parametrar som spelar in här för dig.

Vilken kodek har originalfilmen? Inställningar?
Vilken kodek använder du för optimized och proxy? Inställningar?
Vilka kodek för din tidslinje? Inställningar?

Ge oss lite mer att bita i så ska vi lösa detta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-02-07 00:33
Ursprungligen av hummel:

Det vi behöver veta är vilka inställningar du har. Så många parametrar som spelar in här för dig.

Vilken kodek har originalfilmen? Inställningar?
Vilken kodek använder du för optimized och proxy? Inställningar?
Vilka kodek för din tidslinje? Inställningar?

Ge oss lite mer att bita i så ska vi lösa detta.

Hej!
Så här gjorde jag - skapade en ny Library, nytt projekt med dessa värden och sedan importerade jag 4K fil och lade den i denna 4K timeline. Det var då det gick väldigt långsamt, och därför funderar jag på att eventuellt få det lättare om jag skapar en 1080 timeline och importerar 4K videos och redigerar.

Det var lite svar...:-)
Svara gärna på dom 2 första frågorna.

1
Bevaka tråden