Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ida pratar framtidens betallösningar med Mastercard

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kontanter är ute och plastkorten tappar snabbt sin charm med alla mobila betallösningar som kommer. Ida satte sig ned med Mastercard för att prata om utvecklingen.

Läs hela artikeln här

Intressant ? Nu saknas bara en intervju med Swedbank om varför dom inte anammat Apple Pay ännu ?

Senast redigerat 2018-02-14 21:36

Nått för framtiden vore ju om kvittot när man handlar med kort kunde lagras digitalt med exakt all info som finns på ett fysiskt kvitto och att man varje månade kunde få ett excel-dokument på alla transaktioner med korrekt moms utbruten som Skatteverket accepterade . För företagare skulle detta vara guld.

Angående att blippa med kortet så tycker jag det är dåligt märkt på terminaler om det fungerar så kör in kortet istället. Vill ju inte stå där och vifta som ett fån ?

  • Medlem
  • 2018-02-14 21:49

Mycket intressant och bra artikel ?
Betalade nyss med Bixby och Samsung Pay via MST och killen i kassan sade "det var high tech det"

Ursprungligen av jimel:

Angående att blippa med kortet så tycker jag det är dåligt märkt på terminaler om det fungerar så kör in kortet istället. Vill ju inte stå där och vifta som ett fån ?

Håller med. Har missat att blippa ibland pga upptäckt det försent.

Jag var på festival i Polen förra året och där hade Mastercard ett samarbete med festivalarrangören (http://opener.pl/en/Info/Payments-at-the-fest...). De hade ett gäng ställen (hytter) där man kunde köpa sig ett band som man sedan laddade upp med ett valfritt belopp antingen via kontanter i de hytter som var bemannade eller via en terminal där man "blippade" bandet och sen fyllde på med ett belopp från ett konto/kreditkort. Den aktiva delen är väl egentligen samma som den aktiva delen i ett kontokort, ungefär samma storlek som ett äldre SIM-kort, en "token". Det var ett gummiarmband där den satt fast som man kunde fästa kring handleden.
Alla ställen på festivalområdet var tvungna att acceptera detta och inte ta emot kontanter, men kontaktlösa kort och telefoner skulle fungera med.

Det fungerade faktiskt väldigt bra över lag och jag hade gärna sett samma lösning på fler festivaler och varför inte i "verkligheten"? Tanka på ett band och ge till barnen som veckopeng istället för kontanter.
Var detta nåt som nämndes under intervjun @Ida Blix? Om de försöker göra samma sak på de svenska festivalerna eller introducera som ett alternativ till kontanter för minderåriga?

Tyvärr har jag slutat använda apple pay.
Som någon nämnt så är det dåligt markerat på terminalerna om det går. Vissa terminaler som har nfc är det inte aktiverat på.
Sedan finner inte jag det alls så smidigt som många sagt. Måste vrida armen på ett konstigt sätt för att det ska funka.
Ska jag krångla upp mobilen så kan jag lika gärna använda kortet och blippa med.
Förhoppningsvis löses alla dessa problem när tekniken mognar och när säljarna är medvetna om att tekniken faktiskt finns.

Ursprungligen av TobiasRX:

Tyvärr har jag slutat använda apple pay.
Som någon nämnt så är det dåligt markerat på terminalerna om det går. Vissa terminaler som har nfc är det inte aktiverat på.
Sedan finner inte jag det alls så smidigt som många sagt. Måste vrida armen på ett konstigt sätt för att det ska funka.
Ska jag krångla upp mobilen så kan jag lika gärna använda kortet och blippa med.
Förhoppningsvis löses alla dessa problem när tekniken mognar och när säljarna är medvetna om att tekniken faktiskt finns.

Ett annat sätt att lösa bökig betalning är ju som det Amazon testar med sin Amazon Go butik. Räcker ju att ha personal som fixar i hyllorna det är i få butiker där personalen i kassan tillför något. Speciellt butiker som ica,biltema,bauhaus osv behöver man assistans där frågar man ju knappast kassapersonalen. Nackdelen med detta är ju tyvärr att några tusen blir arbetslösa.

Senast redigerat 2018-02-15 14:07
Ursprungligen av suddgummi:

Jag var på festival i Polen förra året och där hade Mastercard ett samarbete med festivalarrangören (http://opener.pl/en/Info/Payments-at-the-fest...). De hade ett gäng ställen (hytter) där man kunde köpa sig ett band som man sedan laddade upp med ett valfritt belopp antingen via kontanter i de hytter som var bemannade eller via en terminal där man "blippade" bandet och sen fyllde på med ett belopp från ett konto/kreditkort. Den aktiva delen är väl egentligen samma som den aktiva delen i ett kontokort, ungefär samma storlek som ett äldre SIM-kort, en "token". Det var ett gummiarmband där den satt fast som man kunde fästa kring handleden.
Alla ställen på festivalområdet var tvungna att acceptera detta och inte ta emot kontanter, men kontaktlösa kort och telefoner skulle fungera med.

Det fungerade faktiskt väldigt bra över lag och jag hade gärna sett samma lösning på fler festivaler och varför inte i "verkligheten"? Tanka på ett band och ge till barnen som veckopeng istället för kontanter.
Var detta nåt som nämndes under intervjun @Ida Blix? Om de försöker göra samma sak på de svenska festivalerna eller introducera som ett alternativ till kontanter för minderåriga?

Jag har provat något liknande på Island där man fick ett armband att betala med i baren ute i den varma källan. Fast nu när jag tänker efter var det nog inte riktigt lika smart, tror jag fick lösa ut mig själv i kassan sen på vägen ut från anläggningen. Strunt samma – smart att slippa krångla med kort/kontanter på festivaler eller i varma källor!

Vi pratade faktiskt lite om barn och kontanter/veckopeng, men det var dags att avrunda så definitivt något som kan utforskas närmare i en helt egen artikel.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag var på festival i Polen förra året och där hade Mastercard ett samarbete med festivalarrangören (http://opener.pl/en/Info/Payments-at-the-fest...). De hade ett gäng ställen (hytter) där man kunde köpa sig ett band som man sedan laddade upp med ett valfritt belopp antingen via kontanter i de hytter som var bemannade eller via en terminal där man "blippade" bandet och sen fyllde på med ett belopp från ett konto/kreditkort. Den aktiva delen är väl egentligen samma som den aktiva delen i ett kontokort, ungefär samma storlek som ett äldre SIM-kort, en "token". Det var ett gummiarmband där den satt fast som man kunde fästa kring handleden.
Alla ställen på festivalområdet var tvungna att acceptera detta och inte ta emot kontanter, men kontaktlösa kort och telefoner skulle fungera med.

Det fungerade faktiskt väldigt bra över lag och jag hade gärna sett samma lösning på fler festivaler och varför inte i "verkligheten"? Tanka på ett band och ge till barnen som veckopeng istället för kontanter.
Var detta nåt som nämndes under intervjun @Ida Blix? Om de försöker göra samma sak på de svenska festivalerna eller introducera som ett alternativ till kontanter för minderåriga?

Var det inte på Bråvalla-festivalen för något år sedan som samma/liknande system användes men som kraschade vilket ledde till att folk inte kunde köpa öl?

Ursprungligen av medelnisse:

Var det inte på Bråvalla-festivalen för något år sedan som samma/liknande system användes men som kraschade vilket ledde till att folk inte kunde köpa öl?

Exakt. Att förlita sig på en lösning som uppenbarligen inte är 100% tillförlitlig är ju rätt risky. Undrar hur mycket säljarna gick back och hur lång besökare som fick en dålig upplevelse pga detta.

Tycker det är bra att de satsar mer digitalt. Att de är med på svängarna med IT-revolutionens framfart. Till skillnad från musik-branschen...

Gillade artikeln skarpt! Skulle gärna vilja se mer av den här typens innehåll/intervju!

Några inlägg flyttade till en egen tråd.
Apple Pay, Mastercard och kryptovalutor kan ni fortsätta diskutera här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 09:13

Betalningslösningar för affärer "över disk" känns som de på riktigt är på G. Blipp-kort är ett halvdant steg där jag aldrig fattat hur riskerna balanseras. Ta i London där terminalerna accepterade betalningar på 30 pund per gång(vet inte gränser här i Sverige). Det går ganska fort att tömma ett konto via att blippa. Men här kommer då te.x. ApplePay in och balanserar riskerna på ett mycket bättre sätt. Andra smarta lösningar verkar ligga inom räckhåll vilket också är bra.

Men det som verkligen borde ta ett steg framåt är betalningslösningar på nätet. Många nätbutiker har fortfarande lösningar som är krångliga eller ologiska. Jag utgår från att det är många affärer som inte blir av därför att kunden "stannar" i betalningsfönstret. Även här verkar ju ApplePay kunna bidra med ett tydligt steg framåt, även om jag inte stött på en sådan e-butik ännu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-17 08:52

ElGiganten accepterar ApplePay på sin hemsida. Funkar kalasbra.

Ursprungligen av Krylovrum:

Tycker det är bra att de satsar mer digitalt. Att de är med på svängarna med IT-revolutionens framfart. Till skillnad från musik-branschen...

Gillade artikeln skarpt! Skulle gärna vilja se mer av den här typens innehåll/intervju!

Tack, kul att höra! Det här är en typ av material vi vill göra mer av.

1
Bevaka tråden