Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme + Extreme + TimeCapsule - stora problem med att utöka nätverk om jag kör med kabel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Koppling
Internet - Extreme 1

Extrem 1 - tråd till - Time Capsule Skapar nytt nätverk med samma namn som Extreme 1

Extreme 2 - trådlöst - utökar extreme 1

Express 1 - Bridge samt skapar nätverk AV (har den i närheten av Time Capsule enbart som AirPlay)

Express 2 - Utökar Extreme

Hursomhelst så när jag kopplar trådat så får jag ett helvete i nätverket om jag väljer att utöka ett nätverk. Detta gäller både Time Capsule och Extreme 2. Det blir skitinstabilt och kraschar osv.

Men om jag i detta fall låter Time Capsule skapa ett eget så går det bra.

Extreme 2 funkar att utöka OM jag ej kör kabel.

Bäst vore om jag kunde få alla att utöka oavsett om jag kopplar kabel eller ej. För egentligen vill jag ej ha två nätverk med samma namn.

Nån annan som upplevt samma sak. Alla grejerna har nyaste programvaran alla grejerna är reset massa gånger.

En till sak är det värt att köra Extreme 1 och 2 samt time capsule i bara 5 Ghz bandet och sen låta Expresserna sköta 2,4 Ghz. Alla prylar utom lite HomeKit pluggar går ju på 5 Ghz. Dock har jag dem med olika namn just nu. xxxxx nätverk samt xxxx nätverk 5 Ghz.

En sak till räckvidd? Min tanke är Extreme 1 i groventre sen extreme 2 med tråd till uttag ca 5 meter bort sen time capsule med uttag övervåning. Eller är det smartare att ställa Extreme 2 trådlöst i andra änden av huset?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-10 20:51

Du kan väl skapa nya nätverk på alla enheter, men använda samma SSID? Vad skulle nackdelen vara? De är väl bryggkopplade (utom den första)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-10 21:07

Sådär höll jag på men det bara racklade, precis innan jag svalt hagelbössans mynning åkte jag och köpte google wifi 3-pack. Sen rockade allt! MESH äger.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-11 16:44
Ursprungligen av selfish:

Sådär höll jag på men det bara racklade, precis innan jag svalt hagelbössans mynning åkte jag och köpte google wifi 3-pack. Sen rockade allt! MESH äger.

+1 på den

Ursprungligen av mickemannen:

Hej på er.

Koppling
Internet - Extreme 1

Extrem 1 - tråd till - Time Capsule Skapar nytt nätverk med samma namn som Extreme 1

Extreme 2 - trådlöst - utökar extreme 1

Express 1 - Bridge samt skapar nätverk AV (har den i närheten av Time Capsule enbart som AirPlay)

Express 2 - Utökar Extreme

Hursomhelst så när jag kopplar trådat så får jag ett helvete i nätverket om jag väljer att utöka ett nätverk. Detta gäller både Time Capsule och Extreme 2. Det blir skitinstabilt och kraschar osv.

Men om jag i detta fall låter Time Capsule skapa ett eget så går det bra.

Extreme 2 funkar att utöka OM jag ej kör kabel.

Bäst vore om jag kunde få alla att utöka oavsett om jag kopplar kabel eller ej. För egentligen vill jag ej ha två nätverk med samma namn.

Nån annan som upplevt samma sak. Alla grejerna har nyaste programvaran alla grejerna är reset massa gånger.

En till sak är det värt att köra Extreme 1 och 2 samt time capsule i bara 5 Ghz bandet och sen låta Expresserna sköta 2,4 Ghz. Alla prylar utom lite HomeKit pluggar går ju på 5 Ghz. Dock har jag dem med olika namn just nu. xxxxx nätverk samt xxxx nätverk 5 Ghz.

En sak till räckvidd? Min tanke är Extreme 1 i groventre sen extreme 2 med tråd till uttag ca 5 meter bort sen time capsule med uttag övervåning. Eller är det smartare att ställa Extreme 2 trådlöst i andra änden av huset?

Utan att veta alltför mycket om varför du gjort som du gjort så tycker jag att allt låter rätt krångligt men det har väl sin anledning.
Jag har länger kört Internet->Extreme och sedan använt 2 stycken express som extenders utan problem.
En fråga, varför sätter du upp ett nätverk med TimeCapsule när den ändå är trådad?
Låt Extreme 1 sköta allt och dom andra bara agerar extenders.
Eller är det något jag inte hängt med på?

Ursprungligen av jperss10:

Utan att veta alltför mycket om varför du gjort som du gjort så tycker jag att allt låter rätt krångligt men det har väl sin anledning.
Jag har länger kört Internet->Extreme och sedan använt 2 stycken express som extenders utan problem.
En fråga, varför sätter du upp ett nätverk med TimeCapsule när den ändå är trådad?
Låt Extreme 1 sköta allt och dom andra bara agerar extenders.
Eller är det något jag inte hängt med på?

Nu funkar allt perfekt.

Anledningen till Time Capsule är att jag vill ha den som router på övre plan.

1
Bevaka tråden