Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra fritidshuset

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att kunna sätta på värmen i mitt fritidshus har jag följande krav:

Att kunna styra radiatorn från min IPhone och iPad när jag är i min bostad.
Kvittering för att se om värmen verkligen är på eller av.
WiFi, inte bluetooth. Ingen hub.
Lågt pris.

Hittade på Clas Ohlson en ”WiFi Smart Plug” som gör jobbet. Köpte en fempack för 199kr/st!
Använder en Plug till en termostarstyrd radiator, en plugg till att styra en golvlampa med inprogrammerade till- och frånslag och en plug till slumpartat till- och frånslag. De två övriga har jag i min bostad inkopplade till två grenuttag. Inget smart hem men praktiskt på en lagom nivå.

  • Medlem
  • Borås
  • 2018-03-28 11:59

Hur tar du dig in på ditt nätverk utifrån? VPN?

Ursprungligen av Ola:

Hur tar du dig in på ditt nätverk utifrån? VPN?

Nej, jag gör inga inställningar alls, det fungerar bara rakt av med samma CO-program som lokalt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2018-03-28 14:41

Vad bra, att det gick via molnet framgick inte riktigt på Klasse i Sjöns sida.

Ursprungligen av Ola:

Vad bra, att det gick via molnet framgick inte riktigt på Klasse i Sjöns sida.

Jag ställde frågan till COs Sören och fick beskedet att det fungerar över hela världen via WiFi.
Konstigt att de inte har beskrivit det. Köpte först en och testade och sedan fyra till.

Klubbpris 199 kr/st till och med den 8/4, därefter 299.

Å andra sidan brukar ju kampanjer komma tillbaka då och då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-29 21:33
Ursprungligen av Saffran:

Jag ställde frågan till COs Sören och fick beskedet att det fungerar över hela världen via WiFi.
Konstigt att de inte har beskrivit det. Köpte först en och testade och sedan fyra till.

Låter ju fantastiskt bra. Att man till och med slipper ställa in dynDNS i WiFi-routern.

Jag kör med TP-link Wifi Smart Plug i fritidshuset. Funkar himla bra utom vid de ovanliga tillfällena då 4G-routern har hängt sig. Då önskar man att man kunde starta om den på distans vilket ju inte skulle funka med en till TP-link Wifi Smart Plug eftersom det är den anslutningen som inte funkar... Skulle ju kunna funka med en fjärrströmbrytare med sim-kort men då pratar vi om helt andra prisnivåer.

Ursprungligen av Powerhawk:

Jag kör med TP-link Wifi Smart Plug i fritidshuset. Funkar himla bra utom vid de ovanliga tillfällena då 4G-routern har hängt sig. Då önskar man att man kunde starta om den på distans vilket ju inte skulle funka med en till TP-link Wifi Smart Plug eftersom det är den anslutningen som inte funkar... Skulle ju kunna funka med en fjärrströmbrytare med sim-kort men då pratar vi om helt andra prisnivåer.

Finns en low-tech lösning på frysande routrar: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...
Finns ju dyrare med batteribackup och digital inställning osv, men en sån här funkar för mig. Slå av routern 30 min mitt i natten (eller ännu oftare om det skulle behövas)

Ursprungligen av suddgummi:

Finns en low-tech lösning på frysande routrar: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...
Finns ju dyrare med batteribackup och digital inställning osv, men en sån här funkar för mig. Slå av routern 30 min mitt i natten (eller ännu oftare om det skulle behövas)

Du är ett geni!

Ursprungligen av suddgummi:

Finns en low-tech lösning på frysande routrar: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...
Finns ju dyrare med batteribackup och digital inställning osv, men en sån här funkar för mig. Slå av routern 30 min mitt i natten (eller ännu oftare om det skulle behövas)

Då får du förmodligen en ny WAN-adress efter varje omstart vilken kan skapa problem.

Ursprungligen av Saffran:

Då får du förmodligen en ny WAN-adress efter varje omstart vilken kan skapa problem.

Finns det någon som är i behov av lösningar likt dessa som inte använder DDNS-tjänst eller andra molntjänster som löser problemet som skulle kunna uppstå?

Ursprungligen av Saffran:

Då får du förmodligen en ny WAN-adress efter varje omstart vilken kan skapa problem.

Precis som @keptang skriver, om man behöver har man en DDNS tjänst igång. Själv har jag en Telldus Net och når den via deras moln istället. Dessutom har jag en Raspberry Pi i stugan som kopplar upp sig mot min server här hemma (som är bakom en dynamisk IP).

Ursprungligen av Saffran:

För att kunna sätta på värmen i mitt fritidshus har jag följande krav:

Att kunna styra radiatorn från min IPhone och iPad när jag är i min bostad.
Kvittering för att se om värmen verkligen är på eller av.
WiFi, inte bluetooth. Ingen hub.
Lågt pris.

Hittade på Clas Ohlson en ”WiFi Smart Plug” som gör jobbet. Köpte en fempack för 199kr/st!
Använder en Plug till en termostarstyrd radiator, en plugg till att styra en golvlampa med inprogrammerade till- och frånslag och en plug till slumpartat till- och frånslag. De två övriga har jag i min bostad inkopplade till två grenuttag. Inget smart hem men praktiskt på en lagom nivå.

Kör adax Clea med wifi inbyggt, finns även en billigare modell Neo med wifi. Går att schemalägga via app om man vill. Otroligt smidigt
På så sätt slipper du av/på utan kan hålla en underhållsvärme i veckorna och att elementet själv drar upp värmen på fredag fm så det är varmt på kvällen när man kommer upp.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hus...

1
Bevaka tråden