Hej
Jag har länge kört Plex server på min bärbara dator - just nu en Macbook. Jag har tyckt att det funkat okej men alltid stört mig lite på att jag behöver ha den igång och skärmen uppe när jag ska nyttja Plex.
Dessutom så börjar jag mer och mer lyssna på FLAC DSD musikfiler som då behöver lagras nånstans.
Jag har också länge haft en 2 TB extern USB disk kopplad till min Time Capsule 2 TB. Dock har jag bara sporadiskt lagrat på den då jag upplever det segt att "mounta" och det är inte alltid det funkat och det har krävts omstart av Macbook för i Finder kunna få tillgång till diskarna. Jag har lagrat filer på både TC och extern USB disk. Använder TC även till Time machine.
Nyligen köpte jag en Raspberry Pi som jag använder som musik streamer med Roon. Detta funkar bra och fått mig lite sugen på DIY pi.
Jag har även en äldre MB Air som ej används.
Känns som tiden är inne att få ordning på detta så jag slipper vara beroende av att ha min primära dator Macbook öppen när jag vill se på Plex eller lyssna på Hi Res musk.
Jag behöver lite stöd
Som jag ser det har jag några olika val
- Köpa en riktig NAS - men den kanske inte kan köra Roon core (musikserver) eller Plex (filmserier) det blir liksom bara lagring.
- Bygga nåt NAS / Server med min externa 2 TB disk och en till Pi 3 B+ - kul visserligen men kanske lite väl "meckigt"
- Ta den äldre MB Air och koppla in den externa usb-disken och låta Roon och Plex server ligga där. Sen även göra den som en NAS. Kan väl även köra No Sleep så den slipper så med locket uppe hela tiden. Fördelen här är ju att ingen mer hårdvara behövs.
- Få till så min nuvarande lösning med USB disk i router och Time Capsule funkar som NAS - om det ens går. Får då ett problem med att ha Plex server och Roon igång så kanske inte den bästa lösningen.
Jag är inte främmande att köpa hårdvara men slipper jag är det ju bra.
Jag har snabbt och stabilt närverk med både tråd och WiFi.
Åtkomst för Plex Roon behöver ske med 2 x Iphone, 2 x Apple TV 1 x MacBook. Men ska ju kunna skalas upp med klienter i framtiden.
JU mer jag tänker på det så är kanske MB Air alternativet det bästa.
SÅ kör nån en sådan lösning med gott resultat tar jag gärna emot tips.
Tack på förhand.