Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asus RT-AC66U max WAN-LAN?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-16 23:23

Fick fiber via Comhem idag – 250/100, och med deras Techincolor TG389ac får jag 240/100. Kör jag istället med min Asus (Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-3.4-140 K26AC USB AIO-64K) så får jag "bara" ut 140/100.
Loggar på, QOS av.

Enda uppgiften jag hittar är att Asusen ska fixa 941, men varför maxar min på 140?

Kanske dags att köra en pfsense-maskin och mäta...

Fråga: ni med fiber på 150+ och Asus RT-AC66U, vad får ni nedströms? Är AC66U en såpass mycket långsammare router än TG389ac?

Det är tomato firmware som segar ned tyvärr. Den är stabil, men inte så snabb. Testa Merlin's firmware istället.

Som @SweSG skriver, byt ut Tomato till Merlin.
Kör Merlin på min och maxar ut mitt utlovade 250/100 utan några som helst problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-17 07:25

Tror också Tomato är boven (för du testar väl med sladd)? Vet att det var så med min gamla linksys och dd-wrt.
Du kan kolla smallnetbuilder vad den borde klara, 8-900 har jag för mig.

Med eller utan sladd ska inte spela någon roll så länge man inte har något väldigt antikt.

iPhone 8, iPhone 6s, Xiaomi Mi 6.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-17 10:54
Ursprungligen av keptang:

Med eller utan sladd ska inte spela någon roll så länge man inte har något väldigt antikt.

Beror ju helt på förutsättningar med störningar, väggar, avstånd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-17 10:55

Jo. Jag har 1000/1000, och då spelar det stor roll om jag kör kabel eller trådlöst. Självklart skiljer det på hur snabb anslutning man har, men att generellt säga att det inte spelar roll tycker jag är fel.

Ursprungligen av Json_81:

Beror ju helt på förutsättningar med störningar, väggar, avstånd.

Naturligtvis, men för att testa routerns maximala throughput (vs. den uppkoppling man har) så bör man väl vara i närheten åtminstone, lite meningslöst annars.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-17 11:33
Ursprungligen av keptang:

Naturligtvis, men för att testa routerns maximala throughput (vs. den uppkoppling man har) så bör man väl vara i närheten åtminstone, lite meningslöst annars.

Jodå, och eftersom TS nämner pfsense gissar jag att han har koll, men det framgår inte i inlägget.
Man ska alltid testa så det funkar med kabel först.

På tal om pfSense. Är det någon som kör det här inne? Testkörde det för några månader sedan och ser riktigt fint ut. Jag har dock inga bra prylar att köra det på. Varit sugen på det länge.

Ursprungligen av SweSG:

På tal om pfSense. Är det någon som kör det här inne? Testkörde det för några månader sedan och ser riktigt fint ut. Jag har dock inga bra prylar att köra det på. Varit sugen på det länge.

Körde det "back in the days", men ser inte behovet idag då routers är så pass snabba, stabila, flexibla och enkla att använda.
Men visst kan man köra det istället om man tycker det är kul.

Eftersom han uttryckligen frågar om WAN-LAN så menar han med ju med kabel. Jag har ägt en RT-AC66U och har då enbart använt Asus eller Merlins firmware. Jag kunde alltid maxa min lina på 500Mbps. Trådlöst varierade det beroende på enhet och avstånd. Jag skulle föreslå att byta firmware och se ifall det fungerar bättre. Om det inte gör det är routern troligen defekt. Smallnetbuilder uppmätte prestandan WAN-LAN till 836Mbps och LAN-WAN till 839Mbps.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-17 17:29
Ursprungligen av nyllet83:

Eftersom han uttryckligen frågar om WAN-LAN så menar han med ju med kabel. Jag har ägt en RT-AC66U och har då enbart använt Asus eller Merlins firmware. Jag kunde alltid maxa min lina på 500Mbps. Trådlöst varierade det beroende på enhet och avstånd. Jag skulle föreslå att byta firmware och se ifall det fungerar bättre. Om det inte gör det är routern troligen defekt. Smallnetbuilder uppmätte prestandan WAN-LAN till 836Mbps och LAN-WAN till 839Mbps.

WiFi är också LAN, LAN betyder bara Local Area Network.

Ursprungligen av mattiL:

WiFi är också LAN, LAN betyder bara Local Area Network.

Det är i och för sig sant men då begreppet LAN började användas inbegrep det anslutning via kabel. När sedan den trådlösa delen tillkom använder man WLAN för benämning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-17 19:20
Ursprungligen av SweSG:

På tal om pfSense. Är det någon som kör det här inne? Testkörde det för några månader sedan och ser riktigt fint ut. Jag har dock inga bra prylar att köra det på. Varit sugen på det länge.

Körde det för massa år sen när jag fick fiber och det visade sig att min dåvarande router bara klarade 20-25Mbit throughput.
Vanliga routrar räcker långt idag, särskilt om man kikar på Ubiquitis prylar.
Men vill du åt ännu mer funktioner eller behöver extrem kapacitet kan det väl vara värt.

Ursprungligen av nyllet83:

Det är i och för sig sant men då begreppet LAN började användas inbegrep det anslutning via kabel. När sedan den trådlösa delen tillkom använder man WLAN för benämning.

Så är det, men som med allt annat slarvas det med benämningar och folk tolkar saker olika så bra att vara extra tydlig och skriva att det är med kabel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-02 23:09
Ursprungligen av SweSG:

Det är tomato firmware som segar ned tyvärr. Den är stabil, men inte så snabb. Testa Merlin's firmware istället.

Tack.

Startade om routern, loggade in på Tomato, uppgraderade med RT-AC66U_380.69_2.trx. Startade om med on/off-knappen, satte 192.168.1.1/255.255.255.0/192.168.1.2 på nätverkskortet och loggade in. Klart.

EDIT: iPhone7+ får 248/99, så Comhem håller vad de lovar.

Senast redigerat 2018-04-02 23:31
Ursprungligen av reboot81:

Tack.

Startade om routern, loggade in på Tomato, uppgraderade med RT-AC66U_380.69_2.trx. Startade om med on/off-knappen, satte 192.168.1.1/255.255.255.0/192.168.1.2 på nätverkskortet och loggade in. Klart.

Sedär.

Ursprungligen av reboot81:

Tack.

Startade om routern, loggade in på Tomato, uppgraderade med RT-AC66U_380.69_2.trx. Startade om med on/off-knappen, satte 192.168.1.1/255.255.255.0/192.168.1.2 på nätverkskortet och loggade in. Klart.

EDIT: iPhone7+ får 248/99, så Comhem håller vad de lovar.

Jag har själv kört Tomato på en Asus router. Hade det på lite känn!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-29 20:12

Ni som har RT-AC66U, vilken FW kör ni? Merlins sista uppdatering till den är 380.70_0 från 2018-04-08.
Kör min förvisso som ren AP, så kravlistan är WIFI & möjlighet att stänga av dess blå LED:ar

1
Bevaka tråden