Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdiskinspelning på PowerBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, finns det någon som har erfarenhet av hårddiskinspelning på PowerBook? Tänkte skaffa mig en PowerBook G4 Titanium och undrar om den funkar att köra med Cubasis VST och MIDI-interface.

/Jonn

• Oregistrerad
  • 2002-05-29 11:44

Det skall inte vara några problem alls. Det finns både firewire och USB lösningar för att få in ljudet i Powerbooken. Det finns även en hel del PC-card lösningar att tillgå.

• Medlem
  • 2002-06-01 13:56

mitt førslag ær en motu 828, 8 in 8 ut ADAT firewire kort, 48Khz och 24 Bit, 2 mic pre-amps
finns lite varstans.
http://www.motu.com
har all info..

Har du mycket pengar (17-25 000 SEK) kan du köpa en sådan här:

Mobile I/O. 4 balanserade och 4 obalanserade analoga ingångar, 8 analoga utgångar, ett par digital in-/utgångar, obalanserad SPDIF, balanserad AES/EBU samt ADAT ut. Säljs av Golden Age Music i Alingsås.

[ 01 Juni 2002, 15:23: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Jag har en PB 500 Mhz Ti och använder just nu imic från Griffin för ca 800 SEK och Protools free. Det fungerar bra, dock endast tvåkanaligt och med rejäl tidsfördröjning (latency). Lösningen är att lyssna på insignalen genom en mixer. Protools free är gratisversionen av deras stora program och finns för nedladdning från digidesign.com, det är i mitt tycke det bästa programmet för hårddiskinspelning som finns just nu, vi har det på musikhögskolan i Sthlm. Nästan samtliga lösningar vad gäller ljudkort/interface än imic till PB är bättre men dyrare. Motu 828 som sagt, Digidesigns M-Box lär fungera bra, RME Multiface har jag också hört bra om, Emagic EMI osv...allt beror på hur mycket pengar man har, som vanligt, kolla estradmusik.se, jam.se och musikborsen.se.

[ 04 Juli 2002, 02:19: Meddelandet ändrat av: David Lennartsson ]

• Medlem
  • 2003-09-03 18:38

Jag citerar från JAM.SE:
Maya 44 USB - äntligen ett riktigt bra USB-kort med det nödvändigaste till kanonpris - dessutom suveränt bra drivrutiner, ASIO ner till 7 ms latency vilket räknas som toppklass när det gäller USB. Maya 44 USB har 4 in / 4 ut analogt med RCA-anslutningar + optisk S/PDIF ut + hörlursförstärkare. 44,1 och 48KHz samplingsfrekvens. ASIO drivrutiner förstås. Och OSX - fattas bara!

pris: 1995:-

sen håller jag nog inte med att ProTools skulle vara det bästa, något så viktigt som ASIO stöd verkar ha uteblivit så de använder en egen drivrutin, Logic är det som gäller.

Ett 828 begagnat får du fär 4000:- om du hittar de första versionen alltså inte MKII.. den fungerar klockrent med PowerBook.. Dock ej kul att sitta med 14-15" skärm. Har jobbat med det i 2år innan jag bytte till stationär G4:a & nu G5:a.

Man får aldrig ut så mkt i en PowerBook som en stationär, men att göra enklare inspelningar på fältet osv är det ju utmärkt, men att sitta med det heltid och göra musik.. NJEE skaffa en till skärm isåfall, annars kommer du ha många fönster och svårt att få en bra överblick.

en sak till, MKT RAM är bra.

Om jag vore du skulle jag köpa ett M-audio Firewire 410. Kostar bara 3995 tror jag. Mycket bra ljud, och både audio (4 in 10 out) och midi. Om jag VERKLIGEN var du, skulle jag köpa nåt av Emagics billigare program; som Logic audio eller Logic Gold.

Tror att det blir svårt att hitta ett Motu 828 så billigt som 4000:-.

• Medlem
  • 2003-09-03 22:18

Har inte testat M-Audio's kort, men egentligen vad som helst med 24 bitar och minst 48khz samplerate... om man ska producera DVD så är ju 96KHz mer eller minder ett krav, annars man ju miste om det dubbelt så stora frekvensomfånget.

Och ja i stort sett alla editerings prgm kräver en stor arbetsyta om man arbetar med flerkanals mixar, så extra skärm/ar e ju bra.

1
Bevaka tråden