Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här flyttar du bilder från Iphone och Ipad

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förmodligen fotograferar du en hel del med din Iphone och kanske också med din Ipad. Men hur du flyttar bilderna från enheten är inte helt självklart. Så här gör du!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-12 09:21

Det är ett gissel att överföra foton från en iPhone (och all annan data för den del). Man måste installera diverse program och vet aldrig vart fotona hamnar. Förut kunde man åtminstone på PC bläddra fram till fotona i Utforskaren. Men nu ligger de huller om buller och det är svårt att veta i vilken mapp med ett obegripligt namn just det foto du behöver ligger.

Därför har aldrig använt telefonen till att fotografera, lyssna på musik eller något annat som kräver överföring av filer mellan enheterna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-12 09:27
Ursprungligen av timofej:

Det är ett gissel att överföra foton från en iPhone (och all annan data för den del). Man måste installera diverse program och vet aldrig vart fotona hamnar. Förut kunde man åtminstone på PC bläddra fram till fotona i Utforskaren. Men nu ligger de huller om buller och det är svårt att veta i vilken mapp med ett obegripligt namn just det foto du behöver ligger.

Därför har aldrig använt telefonen till att fotografera, lyssna på musik eller något annat som kräver överföring av filer mellan enheterna.

Dropbox

Ursprungligen av timofej:

...Man måste installera diverse program och vet aldrig vart fotona hamnar...

Nej, stämmer inte alls.

Man kan t.ex använda programmet "Bildinsamling", som följer med macOS. Man väljer vilken mapp bilderna ska importeras till. Ingen tvekan om var bilderna hamnar. Och den kommer ihåg den valda mappen till nästa gång man ska importera.

Behövs inga extra program. Och blir inget "huller om buller". Och filnamnen blir de som kameran/telefonen har satt på bilderna - inget konstigt där heller.

Eller så kör man via "Bilder" (eller "iPhoto"). Men då hamnar det i den appens databas, och då blir det ju såklart lite svårare att rota med bilderna i Finder (om man nu mot förmodan skulle vilja göra det).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, stämmer inte alls.

Man kan t.ex använda programmet "Bildinsamling", som följer med macOS. Man väljer vilken mapp bilderna ska importeras till. Ingen tvekan om var bilderna hamnar. Och den kommer ihåg den valda mappen till nästa gång man ska importera.

Behövs inga extra program. Och blir inget "huller om buller". Och filnamnen blir de som kameran/telefonen har satt på bilderna - inget konstigt där heller.

Eller så kör man via "Bilder" (eller "iPhoto"). Men då hamnar det i den appens databas, och då blir det ju såklart lite svårare att rota med bilderna i Finder (om man nu mot förmodan skulle vilja göra det).

Nu skriver @timofej förvisso pc och utforskaren, det vill säga Mac OS är inte vad som avhandlas. Det är ett gissel att använda IOS-enheter med en pc och Windows. Det hör jag dagligen mina kollegor svära om som inte kör Mac.

Ursprungligen av Json_81:

Dropbox

Blandar Dropbox med Airdrop flitigast själv. Ibland hamnar saker i Icloud Drive också, verkar gå bra det med för saker som Keynotes å Pages-dokument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-12 10:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan t.ex använda programmet "Bildinsamling"
[...]
Eller så kör man via "Bilder" (eller "iPhoto").

Jag är fullt medveten om alternativen. Vilket inte gör bildöverföringen mindre krånglig.

Varför ska man behöva starta ett särskilt program om man vill kopiera några enstaka foton? Varför inte se telefonen som en Volym i Finder med fotona prydligt uppradade som filer som man kan sortera efter namn, datum tagna eller något annat attribut? Ja, just det, Finder kan inte ens sortera filer efter attribut.

Och PC då? Varför kunde man se bilderna förut men inte nu när de göms i mappar med obegripliga namn? Jag kallar det för huller om buller.

Min poäng är att det går att flytta på filerna men Apple gör allt för att försvåra det vilket gör deras produkter mindre användarvänliga. De första åren retade det mig men nu har jag givit upp det helt enkelt.

Ursprungligen av timofej:

Jag är fullt medveten om alternativen. Vilket inte gör bildöverföringen mindre krånglig.

Varför ska man behöva starta ett särskilt program om man vill kopiera några enstaka foton? Varför inte se telefonen som en Volym i Finder med fotona prydligt uppradade som filer som man kan sortera efter namn, datum tagna eller något annat attribut? Ja, just det, Finder kan inte ens sortera filer efter attribut.

Och PC då? Varför kunde man se bilderna förut men inte nu när de göms i mappar med obegripliga namn? Jag kallar det för huller om buller.

Min poäng är att det går att flytta på filerna men Apple gör allt för att försvåra det vilket gör deras produkter mindre användarvänliga. De första åren retade det mig men nu har jag givit upp det helt enkelt.

Jag använder gärna Bildinsamling där istället för Apples föredragna väg genom programmet Bilder. Tycker Bildinsamling ger mig en jättebra överblick över mina bilder/videoklipp.

Däremot måste jag säga att OM man gör the Apple-way (det vill säga om man inte själv är superpetig med mapp- och filstrukturer utan låter Mac OS sköta det på egen hand), alltså pluggar in telefonen å startar Bilder så är det väldigt enkelt alltihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-12 10:28
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag använder gärna Bildinsamling där istället för Apples föredragna väg genom programmet Bilder. Tycker Bildinsamling ger mig en jättebra överblick över mina bilder/videoklipp.

Däremot måste jag säga att OM man gör the Apple-way (det vill säga om man inte själv är superpetig med mapp- och filstrukturer utan låter Mac OS sköta det på egen hand), alltså pluggar in telefonen å startar Bilder så är det väldigt enkelt alltihop.

Ja, jag använder Bildinsamling när jag måste. Bilder avskyr jag däremot. Just för att jag är både petig och för att jag förstår mig inte på vad händer med dem. Jag har ingen aning vilka bilder som finns där och vilka inte. Jag kan se bilder där som jag tror mig raderat för länge sedan och deras "samlingar" begriper jag mig inte heller på. Nu kommer jag inte ihåg exakta namn med något i stil med "Samling", "Händelser", "Dina bilder" säger inte ett skit för mig och bara förvirrar.:-( För att inte tala om om man får för sig att flytta bilder någon annan stans.

Men visst några tycker att det fungerar i och med att Apple fortsätter inkludera programmet.

Ursprungligen av timofej:

Det är ett gissel att överföra foton från en iPhone (och all annan data för den del). Man måste installera diverse program och vet aldrig vart fotona hamnar. Förut kunde man åtminstone på PC bläddra fram till fotona i Utforskaren. Men nu ligger de huller om buller och det är svårt att veta i vilken mapp med ett obegripligt namn just det foto du behöver ligger.

Därför har aldrig använt telefonen till att fotografera, lyssna på musik eller något annat som kräver överföring av filer mellan enheterna.

Varför krångla till det?
Det går alldeles utmärkt att logga in på www.icloud.com , med valfri browser och operativsystem.
Därefter gå till bilder, och ladda ner till datorn.

Jag har flyttat över foton från min iPhone till min linuxburk på det viset många gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-12 21:55
Ursprungligen av Raxxor:

Varför krångla till det?
Det går alldeles utmärkt att logga in på www.icloud.com , med valfri browser och operativsystem.
Därefter gå till bilder, och ladda ner till datorn.

Jag har flyttat över foton från min iPhone till min linuxburk på det viset många gånger.

Förutsatt att man synkar sin bilder med iCloud. De flesta jag känner gör inte det. Inte många vill betala pengar till Apple på regelbunden basis. Och bara det för att kunna smärtfritt överföra EGNA bilder till en valfri enhet.

Ursprungligen av timofej:

Förutsatt att man synkar sin bilder med iCloud. De flesta jag känner gör inte det. Inte många vill betala pengar till Apple på regelbunden basis. Och bara det för att kunna smärtfritt överföra EGNA bilder till en valfri enhet.

Ja, där har du en poäng förstås ? . Själv så betalar jag 9kr/mån för 50Gb.

Helt suveränt med Bilder. Samma foto kan ligga i olika händelser. Söka med metadata osv. I mina ögon helt överlägset jämfört med att manuellt sortera i mappar.

Ursprungligen av timofej:

Förutsatt att man synkar sin bilder med iCloud. De flesta jag känner gör inte det. Inte många vill betala pengar till Apple på regelbunden basis. Och bara det för att kunna smärtfritt överföra EGNA bilder till en valfri enhet.

Betalar gärna för Icloud – vill ha mina bilder på flera ställen ifall nån typ snor mobilen. Synkar en backup dit, synkar också upp alla mina bilder på Onedrive (vi har familjekonto med Office 365 så why not).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-13 10:17

Har aldrig haft prolem att föra över HEIC-bilder, och känner ingen som haft det problemet heller.
Airdrop är blåtand, vilket gör det till ett opålitligt system. Men när det funkar så är det nice. Aktiveras lätt från Kontrollcenter.
Största fördelen med Airdrop jämfört med att skicka som meddelande är att bilden lagras i kamerarullen direkt. Samt att avsändaren slipper ha en kopia av bilden i sin meddelandekonversation.

iCloud drive kan man även använda.

Att mapp strukturen är så knepig har att göra med hur filerna lagras på mobilen. Måste finnas fördelar med det systemet.

1
Bevaka tråden