Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så funkar Icloud

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är Icloud, och hur kan du använda det för att maxa användandet av din Iphone, Ipad eller Apple Watch? 99-akuten rycker ut och besvarar de vanligaste frågorna om Apples molntjänster.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-04-23 20:24

Haha, jag "gammal i gemet" blott 32 år gammal

Ursprungligen av JohannesKBA:

Haha, jag "gammal i gemet" blott 32 år gammal

Då började jag använda Mac ett år innan du föddes - apropå ”gammal i gemet”.....?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-04-24 06:53

Hej,

Nu vet jag inte om jag har missuppfattat artikeln men det fungerar alldeles utmärkt att synkronisera anteckningar och kalendrar med ett eget användarnamn (egen epostadress). Anteckningar och kalender är en tjänst som Apple erbjuder som finns i iCloud helt oberoende på användarnamn.

Däremot går det inte att synkronisera Googles anteckningar via iCloud om det nu är det som menas.

Tack för intressant artikel! Toppen också med 99-akuten!

"Om du tappar din Iphone i toaletten, och din Mac blir stulen samma dag, då ligger din data ändå kvar i molnet..."

Jadu, låter som en tuff dag det där, vet inte om jag skulle kunna återhämta mig rent psykiskt

OnT: Bra att ni går igenom Icloud. Hälsningar:
Någon som använt Google Drive sedan 8 år tillbaka och aldrig testat något annat. Visste inte ens att Icloud fanns till icke-Iphone användare, trodde det var bundet till Iphone/enheterna hehe. Kan bli ett alternativ i framtiden om Google Drive skulle bli sämre eller höja priset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-24 11:03

"Har du till exempel en Gmail-adress sedan tidigare ingår motsvarande hantering av kalendrar och anteckningar där. Det går alltså att använda en Gmail-adress som användarnamn för Icloud, men inte för att ta del av alla tjänster. Hänger du med?"

Här hänger jag inte med. Jag har idag @gmail.com som mitt icloud-konto. Har 200gb i Icloud där mitt bildbibliotek finns, har även lite homekit-prylar,
Vilka tjänster kan jag ta del av om jag byter till @icloud.com som jag inte kan ta del av idag med @gmail.com?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-25 09:12

Håller med @wemme och @bjorsi, 99-akuten måste ha fått det här med vilka e-postadresser som krävs om bakfoten.

Jag har en tredjeparts epostadress som användarnamn till mitt Apple-ID och jag kan använda alla icloud-tjänster. Jag synkroniserar t.ex anteckningar och kalendrar mellan alla mina enheter med detta Apple ID.

Däremot synkar naturligtvis inte eposten för denna tredjeparts epostadress via icloud, där används IMAP på servern som tillhandahåller adressen. Jag har i mitt Apple-ID även skapat två olika @icloud-epostadresser men använder dem inte aktivt.

Ursprungligen av Redaktionen:

Hur går jag med i Icloud?

Du behöver skapa ett Icloud-konto, och det är naturligtvis i första hand avsett för alla de som har en Apple-enhet så som en Iphone, Ipad, Mac eller Apple TV. Det går att skapa ett konto ändå genom att besöka www.icloud.com, till exempel om du är ute efter en mailadress. Men Icloud är en del av Apples ekossystem, och nästan alla funktioner kräver en eller flera Apple-prylar.

När du köper din första Apple-enhet och ställer in den föreslår Apple att du skapar ett Icloud-konto, så det är väldigt sannolikt att du redan har ett. Annars gör du det enklast via www.icloud.com, eller genom att besöka Inställningsmenyn i din enhet.

Varför behöver jag ange en epostadress?

Epostadressen fungerar som ditt användarnamn. Du kan antingen skapa en kostnadsfri Icloud-epostadress hos Apple, eller använda en annan adress du har sedan tidigare. Om du ska använda Icloud för att synkronisera anteckningar, epost och kalendrar behöver du däremot använda en Icloud-adress.

Har du till exempel en Gmail-adress sedan tidigare ingår motsvarande hantering av kalendrar och anteckningar där. Det går alltså att använda en Gmail-adress som användarnamn för Icloud, men inte för att ta del av alla tjänster. Hänger du med?
...
När du har skapat en @icloud-adress kan du använda den för att logga in på Icloud.
...
Läs hela artikeln här

Det är alltså felaktigt att en icloud-adress behövs för att använda alla icloudtjänster. Icloud ingår när man skapat ett Apple-ID. Apple-ID kan skapas med en tredjeparts epostadress, eller genom att man samtidigt skapar en @icloud-epostadress.

Man kan som ni skriver senare ändra användarnamnet från en tredjepartsadress till en icloud-adress, men inte tillbaka igen.
Om dina e-postadresser för Apple-ID

Kan hända jag missat något om detta ändrats för nyskapade konton, men jag hittar inget på Apples supportsidor som stöder att en @icloudadress behövs för att använda alla icloud-tjänster (däremot ett Apple-ID). Föreslår ni uppdaterar texten och då gärna ändrar de två ställen där det står ”Icloud-konto” till ”Apple-ID” för tydlighetens skull.

Senast redigerat 2018-04-25 09:34
Ursprungligen av wemme:

Nu vet jag inte om jag har missuppfattat artikeln men det fungerar alldeles utmärkt att synkronisera anteckningar och kalendrar med ett eget användarnamn (egen epostadress). Anteckningar och kalender är en tjänst som Apple erbjuder som finns i iCloud helt oberoende på användarnamn.

Däremot går det inte att synkronisera Googles anteckningar via iCloud om det nu är det som menas.

Ursprungligen av bjorsi:

Här hänger jag inte med. Jag har idag @gmail.com som mitt icloud-konto. Har 200gb i Icloud där mitt bildbibliotek finns, har även lite homekit-prylar,
Vilka tjänster kan jag ta del av om jag byter till @icloud.com som jag inte kan ta del av idag med @gmail.com?

Ursprungligen av IngoX:

Håller med @wemme och @bjorsi, 99-akuten måste ha fått det här med vilka e-postadresser som krävs om bakfoten.

Ska försöka reda ut detta! Kollade precis med mitt alternativa Apple-ID som har en adress från tredjepart (Gmail). Kalendern verkar fungera – detta är korrigerat i artikeln. Anteckningar går däremot inte, och självklart inte själva epost-tjänsten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-25 10:14
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ska försöka reda ut detta! Kollade precis med mitt alternativa Apple-ID som har en adress från tredjepart (Gmail). Kalendern verkar fungera – detta är korrigerat i artikeln. Anteckningar går däremot inte, och självklart inte själva epost-tjänsten.

https://dl.dropbox.com/s/v5tmfdrsj2wlf3p/icloud_notes.png?dl=0

Aha, det var en intressant meddelanderuta. Men också förståelig om det är så att du använder ett Apple-ID där du har en gmailadress som användarnamn men inte skapat någon icloudadress alls?

Anteckningar är ju en funktion som traditionellt synkas via en epostserver. Du behöver antagligen skapa en icloudadress på detta Apple-ID för att överhuvud taget aktivera epost och anteckningsfunktioner? Men du kommer inte behöva ange denna icloudadress som användarnamn för detta Apple-ID, eller använda den aktivt på något annat sätt, det är jag säker på

Ursprungligen av IngoX:

Du behöver antagligen skapa en icloudadress på detta Apple-ID för att överhuvud taget aktivera epost och anteckningsfunktioner? Men du kommer inte behöva ange denna icloudadress som användarnamn för detta Apple-ID, eller använda den aktivt på något annat sätt, det är jag säker på

Nej precis, det var så jag försökte uttrycka det i artikeln. Du behöver aktivera en Icloud-adress för detta. Men som du själv säger, du behöver inte ha den som din primära. Jag ska förtydliga detta i artikeln!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-04-25 11:41
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej precis, det var så jag försökte uttrycka det i artikeln. Du behöver aktivera en Icloud-adress för detta. Men som du själv säger, du behöver inte ha den som din primära. Jag ska förtydliga detta i artikeln!

Hej @jakobnilsson

Jag är helt säker på att du inte behöver vara i närheten av en icloudadress för att använda dig av anteckningar. Jag har aldrig någonsin använt mig av en icloudadress och anteckningar fungerar alldeles utmärkt ändå. Det bör enbart vara mailfunktionen som inte fungerar om du inte använder en icloudadress.

Ursprungligen av wemme:

Hej @jakobnilsson

Jag är helt säker på att du inte behöver vara i närheten av en icloudadress för att använda dig av anteckningar. Jag har aldrig någonsin använt mig av en icloudadress och anteckningar fungerar alldeles utmärkt ändå. Det bör enbart vara mailfunktionen som inte fungerar om du inte använder en icloudadress.

Det verkar ändå som att du behöver HA en Icloud-adress, även om den bara ligger oanvänd i Apple-ID, och du använder en annan adress som primär. Allt jag hittat hittills tyder på just det. Har du en Icloud- Me- eller Mac-adress som bara ligger? (kollas enklast via https://appleid.apple.com/account/manage)

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-04-25 13:12
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det verkar ändå som att du behöver HA en Icloud-adress, även om den bara ligger oanvänd i Apple-ID, och du använder en annan adress som primär. Allt jag hittat hittills tyder på just det. Har du en Icloud- Me- eller Mac-adress som bara ligger? (kollas enklast via https://appleid.apple.com/account/manage)

Jag har faktiskt inte det @jakobnilsson. Finns inga me.com eller icloud.com som jag har haft. Har alltid haft denna adressen sedan urminnes tider.

Och jag har tillgång till allt inklusive anteckningar. Allt förutom en regelrätt icloud.com adress.

Ursprungligen av wemme:

Jag har faktiskt inte det @jakobnilsson. Finns inga me.com eller icloud.com som jag har haft. Har alltid haft denna adressen sedan urminnes tider.

Och jag har tillgång till allt inklusive anteckningar. Allt förutom en regelrätt icloud.com adress.

Mysteriet tätnar! Jag får som sagt upp ett meddelande om att jag behöver en Icloud-adress (se ovan), och för mig har det varit så i flera år. Har sökt bland Apples support-härva men blir inte direkt klokare. Kanske någon annan kan avkoda vad som menas med det här stycket till exempel:

Citat:

"Första gången du använder Anteckningar på iCloud.com kan du få ett meddelande om att du måste ange en iCloud‑e‑postadress. Det betyder att du inte har ställt in iCloud Anteckningar på en iOS‑enhet eller Mac. Det gör du genom att logga in på iCloud.com på iOS‑enheten eller Mac-datorn och aktivera funktionen Anteckningar. Om enheten har iOS 9 eller senare eller OS X 10.11 eller senare använder du nu uppgraderade iCloud‑anteckningar. Om du aktiverar iCloud Anteckningar på en enhet med en tidigare version av iOS eller macOS ombeds du att välja en e-postadress för iCloud för att få ett gratis e-postkonto för iCloud. E‑postkontot används för att lagra dina iCloud‑anteckningar och du kommer inte att använda uppgraderade iCloud‑anteckningar."

(https://support.apple.com/kb/PH12081?viewloca...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-25 15:32

Det verkar som om ifall man aktiverade Anteckningar före iOS 9 eller före OSX 10.11, så behövde man en iCloud (.mac, .me), men inte vid nyare OS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-25 20:06

Hitta Vänner och HomeKit nyttjar iCloud för att fungera.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-04-26 07:50
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar som om ifall man aktiverade Anteckningar före iOS 9 eller före OSX 10.11, så behövde man en iCloud (.mac, .me), men inte vid nyare OS.

Jag TROR jag aktiverade anteckningar före iOS9 och då utan icloud.com adress. Det känns märkligt om jag inte skulle ha gjort det. Har använt det i år och dar känns det som. Låter det vara osagt dock. Times flies haha

Jag har nu testat vidare genom att skapa ett helt nytt Apple-ID från iCloud.com, med en Yahoo-adress och helt utan att skapa en @icloud-adress. Anteckningar fungerar fint, och synkar över iCloud till en Iphone inloggad med det kontot.

Så i den händelse Anteckningar kräver en @icloud-adress är det något gammalt som inte gäller längre. Mystiskt däremot att mitt gamla Apple-ID baserat på en gmail-adress INTE vill synka. Kan tycka att det borde kunna uppdateras även för äldre konton. Nåväl.

Stort tack för all feedback kring det här. Jag uppdaterar artikeln så att det står rätt! Forumet på 99 har alltid koll

1
Bevaka tråden