Jag ska omformulera mitt test lite, inser att jag skrivit det som att jag jämfört respektive app med Nokia Sleep-data, och riktigt så noggrann har jag inte varit. Jag började sova med app + Apple Watch redan innan jag fått hem sängsensorn och syftet var inte att jämföra data, utan att undersöka hur krångligt det är att sova med klockan. Provade flera appar för att jag ville se hur de presenterar data (en del tyckte jag inte alls om). Alla apparna jag testade verkade strömsnåla, det var trevligt – runt 10 procent av batteriet försvann under natten.
Jag har gjort på samma sätt med apparna och klockan som jag senare gjort med Nokia Sleep. Noterade när jag gick och la mig respektive när väckarklockan ringde. Utifrån det har jag försökt avgöra om sömndatan verkar stämma överens med min bild av natten (blev jag väckt av min son borde det ju exempelvis synas). Det är omöjligt för mig att veta om allt mellan jag somnade och vaknade är korrekt. Vet ju inte om jag sovit i djupsömn eller ej, när det gäller de bitarna får jag gå på känsla: har jag sovit gott, känner jag mig utvilad eller inte?
Ingen av apparna eller Nokia Sleep-nätterna var helt felaktiga, men på grund av att de visar data så otroligt olika är direkta jämförelser krångliga. När jag somnade är svårt att svara på, men min magkänsla är att alla varianterna jag testade verkar stämma. När jag vaknade är lättare och det verkar alla ha fixat utmärkt. Svårast hade jag för Autosleep (skärmdump 3 och 4). Pillow och Sleep Cycle passade mig bättre.