Svår fråga. Apple har ju å ena sidan möjliggjort det hela, utan deras plattform skulle det vara 0:- till apptillverkaren.
Å andra sidan så drar dom säkert galna vinster på 30%.
Det möjliggör för appar för 10:- att fungera, men samtidigt ser man att företag som Spotify löser det med ett abbonemang vid sidan av.
Tror knappast Spotify's ekonomi skulle gå ihop (vilket den idag ändå inte verkar göra) om dom var tvungna att ge 30% av varje månads sub till Apple.
Slutsatsen där hade ju blivit 30% högre pris för kund.
Sen tror jag folk bara ser dom stora smash-hitsen.
Ta en betydligt mindre / mer nischad app-makare som tar 10:-.
7:- kvar efter Apple, sen bort med moms, skatt, arbetsgivaravgift etc. Övriga kostnader i bolaget. Hur mycket blir kvar på ett sälj ut i lön? 1kr, om ens det.
Blir rätt många sålda appar per månad för att gå runt. Känns som att den absolut största delen av apparna är sido-business folk gör för dom tycker det är kul, ingenting som man kan leva på.
Ett stort problem är även folks ovilja att betala, många "förväntar" sig att apparna ska vara mer eller mindre gratis.
Rimligt vore ju att inte kränga nått under säg 30-50:-, men det finns ju alltid folk som är villiga att konkurrera, och därför ser vi allt från gratis till 10:- appar.