Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får bara ut "rätt" hastighet på iPhones trådlöst.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 12:31

Så jag har 250 Mb/s fiber från Telia, tillsammans med senare modellen av Time Capsule (den stående). Igår när jag målade om hallen tänkte jag för skojs skull plugga in min gamla Macbook Pro (2009) med sladd direkt till uttaget för att kolla hastigheten. Döm om min förvåning när jag får ut max 100 Mb/s. Tänkte att nätverkskortet i den kanske inte klarar högre men när jag googlat så ska det klara 1 Gb/s. När jag pluggar in min Time Capsule så kommer min och tjejens dator (hennes är en Macbook från 2015) också upp i max 100 Mb/s. Däremot våra telefoner (iPhone X och iPhone 8 Plus) kommer upp i hastigheter uppemot 300-400 mb/s. När jag pluggar in datorn med kabel direkt i routern är det tillbaka på 100 mb/s max.

Någon som har koll på varför det kan vara så? Kan förstå att min trådlöst bara kommer upp i 100 men hennes bör ju klara högre, samt att när jag kopplar direkt med kabel bör jag ju också komma upp över 100?

  • Medlem
  • 2018-05-31 12:50

Vad är det för kabel? Cat5 klarar max 100 Mbit/s. Testa med en Cat5e istället om det nu är en gammal Cat5 du har.

Du har inte en riktigt gammal kabel? Minst Cat5e för 1 Gbit/s. Annars kan nätverkskortet ha låst sig på 100 Mbit/s. Det kommer jag dock inte ihåg hur man ändrar på macOS/OSX längre.

Edit:
@Ljung var snabbare! Han har nog Cat6 i sina prylar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-31 12:56

Det kan vara att kabeln är klämskadad också, kanske fastsatt med klämmor mot list som sitter för hårt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 13:26

Köpte en helt ny CAT6 kabel. Dock så borde också hennes dator klara mer trådlöst än min också, så många små mysterier. Telia ville skicka ut en tekniker men konstateras det att det är min utrustning det är "fel" på så debiteras jag, så avbokade den och ville luska vidare först. Gick även in på nätverkskortet på min Macbook och där står det "Link 1 Gb/s".

Ursprungligen av CEk:

Köpte en helt ny CAT6 kabel. Dock så borde också hennes dator klara mer trådlöst än min också, så många små mysterier. Telia ville skicka ut en tekniker men konstateras det att det är min utrustning det är "fel" på så debiteras jag, så avbokade den och ville luska vidare först. Gick även in på nätverkskortet på min Macbook och där står det "Link 1 Gb/s".

Så du får bara ut 100 Mbit/s via uttaget utan router också? På 2 olika datorer? Skulle testa en annan kabel i alla fall. Så du är säker att det inte är något fel på den. Wifi kan dock fela mycket på fart mellan grejer. Olika tider på dygnet o.s.v. Kan vara massa som gör att farten är sämre på hennes dator.

Edit:
Kolla så hennes dator ligger på 5GHz och AC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 14:26
Ursprungligen av SweSG:

Så du får bara ut 100 Mbit/s via uttaget utan router också? På 2 olika datorer? Skulle testa en annan kabel i alla fall. Så du är säker att det inte är något fel på den. Wifi kan dock fela mycket på fart mellan grejer. Olika tider på dygnet o.s.v. Kan vara massa som gör att farten är sämre på hennes dator.

Edit:
Kolla så hennes dator ligger på 5GHz och AC.

Yes. Dock så får jag ju ut över 300 Mb/s via routern trådlöst med samma kabel så känns ju osannolikt att det skulle vara fel på den då. Hennes dator har inte uttag för kabel så kan tyvärr inte testa den. Hade telefonerna och hennes dator precis bredvid routern när jag gjorde testerna.

1
Bevaka tråden