Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får bara ut "rätt" hastighet på iPhones trådlöst.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 12:31

Så jag har 250 Mb/s fiber från Telia, tillsammans med senare modellen av Time Capsule (den stående). Igår när jag målade om hallen tänkte jag för skojs skull plugga in min gamla Macbook Pro (2009) med sladd direkt till uttaget för att kolla hastigheten. Döm om min förvåning när jag får ut max 100 Mb/s. Tänkte att nätverkskortet i den kanske inte klarar högre men när jag googlat så ska det klara 1 Gb/s. När jag pluggar in min Time Capsule så kommer min och tjejens dator (hennes är en Macbook från 2015) också upp i max 100 Mb/s. Däremot våra telefoner (iPhone X och iPhone 8 Plus) kommer upp i hastigheter uppemot 300-400 mb/s. När jag pluggar in datorn med kabel direkt i routern är det tillbaka på 100 mb/s max.

Någon som har koll på varför det kan vara så? Kan förstå att min trådlöst bara kommer upp i 100 men hennes bör ju klara högre, samt att när jag kopplar direkt med kabel bör jag ju också komma upp över 100?

  • Medlem
  • 2018-05-31 12:50

Vad är det för kabel? Cat5 klarar max 100 Mbit/s. Testa med en Cat5e istället om det nu är en gammal Cat5 du har.

Du har inte en riktigt gammal kabel? Minst Cat5e för 1 Gbit/s. Annars kan nätverkskortet ha låst sig på 100 Mbit/s. Det kommer jag dock inte ihåg hur man ändrar på macOS/OSX längre.

Edit:
@Ljung var snabbare! Han har nog Cat6 i sina prylar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-31 12:56

Det kan vara att kabeln är klämskadad också, kanske fastsatt med klämmor mot list som sitter för hårt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 13:26