Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 på utflykt med Carplay

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Redaktionen har länge funderat på Carplay och hur det fungerar. Nu har vi äntligen lånat en bil och varit ute på äventyr för att ta reda på det.

Läs hela artikeln här

Bra test, nu får ni gärna testa android auto också.

Ni säger i videon att man behöver en ny bil. Men sett flera radioapparater man kan köpa och montera som har både carplay och android auto blir väl i stort sätt samma grej? Går ju inte montera i alla bilar men i väldigt många är det relativt enkelt att byta radion.
Edit Några alternativ efter en sökning av carplay.
https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik....

Skiljer sig carplay mellan olika bilar och radioapparater? Tänker typ att om man köper en bil från 2018 kommer den ha samma carplay som en bil från 2022 eller om en ford har samma upplevelse som en opel. (kan tänka mig att Siri är olika bra beroende på hur bra microfonerna är) Är det bilen eller mobilen som lagrar och beräknar informationen?

@Jonatatatan, det är mobilen som lagrar och beräknar. Vilken enhet du har i bilen spelar mindre roll så länge den har stöd för det. Tredjeparts fungerar också som du länkat till.

Ursprungligen av keptang:

@Jonatatatan, det är mobilen som lagrar och beräknar. Vilken enhet du har i bilen spelar mindre roll så länge den har stöd för det. Tredjeparts fungerar också som du länkat till.

Okej bra det bör ju förhindra att bilens system blir utdaterat om tre år.

  • Medlem
  • 2018-07-01 15:30

Både CarPlay och AA är lysande funktioner
Tack för genomgången

Ursprungligen av Jonatatatan:

Bra test, nu får ni gärna testa android auto också.

Ni säger i videon att man behöver en ny bil. Men sett flera radioapparater man kan köpa och montera som har både carplay och android auto blir väl i stort sätt samma grej? Går ju inte montera i alla bilar men i väldigt många är det relativt enkelt att byta radion.
Edit Några alternativ efter en sökning av carplay.
https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik....

Skiljer sig carplay mellan olika bilar och radioapparater? Tänker typ att om man köper en bil från 2018 kommer den ha samma carplay som en bil från 2022 eller om en ford har samma upplevelse som en opel. (kan tänka mig att Siri är olika bra beroende på hur bra microfonerna är) Är det bilen eller mobilen som lagrar och beräknar informationen?

Håller med om att Apple Carplay är suveränt! Det jag saknar i min Volvo 2018 års modell är stöd för trådlös Apple Carplay, inte så många biltillverkare har stöd för detta ännu. Hade en BMW som hyrbil som hade detta och det är smidigt att slippa hala fram telefonen och ansluta en kabel (med risk för att glömma mobilen i bilen) vid kortare turer.

Det beror säkert på vilken bil man har, men i dagsläget så tycker åtminstone jag att anslutning via Bluetooth spöar CarPlay i alla kategorier i min Volvo ’18. Jag såg verkligen fram emot att ha en bil som supportade CarPlay men blev i ärlighetens namn besviken över begränsningarna. Ingen support för tredjepartskartor, längre uppstartstid, sämre integration av Spotify (via BT syns skivomslag etc), halva skärmen utnyttjas inte är väl mina största irritationsmoment. Till viss del beror detta säkert på Volvos inplementation, men jag är inte alldeles säker och kan mycket väl vara Apple som sätter begränsningar.

Integrationen av telefonen i bilens mediasystem är markant vassare via bluetooth och jag upplever det som mycket enklare att interagera med telefonen direkt via knapparna på ratten istället för att behöva gå via skärmen. Enda smolket i bägaren just nu är att iOS 11.4 åtminstone för mig dödade möjligheten att svara på SMS via Bluetooth, det funkar bara via CarPlay och har gjort att jag tillfälligt(?) klivit tillbaka till CarPlay.

Ser däremot mycket fram mot stödet för Waze och Google Maps som tydligen ska komma i iOS12. Då blir det till att omvärdera!!!

Ursprungligen av Jonatatatan:

Bra test, nu får ni gärna testa android auto också.

Ni säger i videon att man behöver en ny bil. Men sett flera radioapparater man kan köpa och montera som har både carplay och android auto blir väl i stort sätt samma grej? Går ju inte montera i alla bilar men i väldigt många är det relativt enkelt att byta radion.
Edit Några alternativ efter en sökning av carplay.
https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik....

Skiljer sig carplay mellan olika bilar och radioapparater? Tänker typ att om man köper en bil från 2018 kommer den ha samma carplay som en bil från 2022 eller om en ford har samma upplevelse som en opel. (kan tänka mig att Siri är olika bra beroende på hur bra microfonerna är) Är det bilen eller mobilen som lagrar och beräknar informationen?

"Behöver en ny bil" är inte helt sant, men i mitt fall är det otroligt krångligt att eftermontera en Carplay-kompatibel enhet. Inte nog med att enheten i sig kostar en rejäl slant (och många av dem verkar tyvärr ha en tråkig skärm), men jag måste också skaffa någon typ av ram att sätta fast den med i bilens instrumentpanel med rätt lack och material för att det ska se snyggt ut. Måste så klart också hitta en Carplay-enhet som passar i hålet efter den inbyggda stereon. Det är helt enkelt inte särskilt lätt gjort.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-07-02 12:10

Ta med en skåning nästa gång så ska ni få uppleva massor med korvpolis-svar ? Jag får ibland ändra dialekt till rikssvenska när hon inte förstår mig!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-02 14:59
Ursprungligen av Jonatatatan:

Skiljer sig carplay mellan olika bilar och radioapparater? Tänker typ att om man köper en bil från 2018 kommer den ha samma carplay som en bil från 2022 eller om en ford har samma upplevelse som en opel. (kan tänka mig att Siri är olika bra beroende på hur bra microfonerna är) Är det bilen eller mobilen som lagrar och beräknar informationen?

Ja, det skiljer sig mellan biltillverkarna. Alla har inte touchskärm t ex.
Men mjukvarufunktionerna är såklart samma, mobilen sköter all lagring och beräkning.

Tips, något inte min säljare visste om. Volkswagen har man en knapp med röstsymbol på ratten. Trycker man på den får man upp ett meddelande om att kontakta säljaren för att aktivera funktionen (om man inte köpt navigationspaket, då startar röststyrning till det).
Håller man istället in knappen några sekunder så startar Siri.
Fick reda på det av en kompis som har Audi, samma där tydligen (inte helt oväntat).

Senast redigerat 2018-07-03 10:23
Ursprungligen av Jedih:

Ta med en skåning nästa gång så ska ni få uppleva massor med korvpolis-svar ? Jag får ibland ändra dialekt till rikssvenska när hon inte förstår mig!

För mig händer det där ändå rätt sällan, då kan jag ju skratta åt det. Skulle nog bli riktigt irriterad om det var så pass att tjänsterna inte alls går att använda.

Hoppas vi snart är i den där framtiden där röstassistenterna är smarta på riktigt och förstår vad deras användare säger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-02 15:44

Tack för bra reportage/film.
Jag har en Volvo V90 från -18 med CarPlay.
Tycker totalt sett det fungerar bra. Saknar som någon skrivit möjligheten att koppla upp CarPlay med WiFI.
Det som jag tycker är mest irriterande är att när väl CarPlay är aktivt kan inte den vanliga röststyrningen som finns i Volvon nyttjas. Det blir därmed inte möjligt att styra bilens andra systemfunktioner såsom värme mm med rösten. Detta hade ju teoretiskt kunnat lösas genom att man litar på att CarPlay/Sira får komma åt bilens API:er för att styra utvalda systemfunktioner. Säkert är detta även en begränsning i implementationer av CarPlay som nog saknar detta stöd i skrivande stund.

Ursprungligen av ranger:

Tack för bra reportage/film.
Jag har en Volvo V90 från -18 med CarPlay.
Tycker totalt sett det fungerar bra. Saknar som någon skrivit möjligheten att koppla upp CarPlay med WiFI.
Det som jag tycker är mest irriterande är att när väl CarPlay är aktivt kan inte den vanliga röststyrningen som finns i Volvon nyttjas. Det blir därmed inte möjligt att styra bilens andra systemfunktioner såsom värme mm med rösten. Detta hade ju teoretiskt kunnat lösas genom att man litar på att CarPlay/Sira får komma åt bilens API:er för att styra utvalda systemfunktioner. Säkert är detta även en begränsning i implementationer av CarPlay som nog saknar detta stöd i skrivande stund.

Har för mig att du kan hålla inne knappen i någon sekund så startas bilens röststyrning isf Siri.

  • Medlem
  • 2018-07-03 10:39

Väldigt kul test att se. Lagom seriöst och ungefär så som jag skulle använda tekniken själv i bilen.
Jag åkte själv i en Tesla för inte så länge sedan och skärmpanelen i den bilen är inte att leka med då den är gigantisk. Carplay var en upplevelse, särskilt med GPS-navigatorn på.

Ursprungligen av Nifa:

Väldigt kul test att se. Lagom seriöst och ungefär så som jag skulle använda tekniken själv i bilen.
Jag åkte själv i en Tesla för inte så länge sedan och skärmpanelen i den bilen är inte att leka med då den är gigantisk. Carplay var en upplevelse, särskilt med GPS-navigatorn på.

Jag har också åkt i en Tesla en gång och jag kan inte annat än att hålla med dig. Skärmen är verkligen enorm!

Ursprungligen av ranger:

Tack för bra reportage/film.
Jag har en Volvo V90 från -18 med CarPlay.
Tycker totalt sett det fungerar bra. Saknar som någon skrivit möjligheten att koppla upp CarPlay med WiFI.
Det som jag tycker är mest irriterande är att när väl CarPlay är aktivt kan inte den vanliga röststyrningen som finns i Volvon nyttjas. Det blir därmed inte möjligt att styra bilens andra systemfunktioner såsom värme mm med rösten. Detta hade ju teoretiskt kunnat lösas genom att man litar på att CarPlay/Sira får komma åt bilens API:er för att styra utvalda systemfunktioner. Säkert är detta även en begränsning i implementationer av CarPlay som nog saknar detta stöd i skrivande stund.

Har också en V90 från 2018. På min så ger mig kort tryck på knappen Volvons röststyrning och långt tryck ger mig Siri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-05 11:35
Ursprungligen av pmarriott:

Har också en V90 från 2018. På min så ger mig kort tryck på knappen Volvons röststyrning och långt tryck ger mig Siri.

Strålande! Måste hem och testa! Tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-06 01:26

Är CarPlay tillägg? Vi har XC90 som ambulans men jag har aldrig tänkt på att kolla om den har CarPlay....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-06 07:05
Ursprungligen av kenjon:

Är CarPlay tillägg? Vi har XC90 som ambulans men jag har aldrig tänkt på att kolla om den har CarPlay....

Ja, det kallas på Volvospråk ”smartphone integration” och innehåller Apple CarPlay och Android Auto”.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-06 08:35
Ursprungligen av kenjon:

Är CarPlay tillägg? Vi har XC90 som ambulans men jag har aldrig tänkt på att kolla om den har CarPlay....

Ursprungligen av ranger:

Ja, det kallas på Volvospråk ”smartphone integration” och innehåller Apple CarPlay och Android Auto”.

Beror på hur gammal den är.
Jag tror bara det är de senaste som har det, polarens XC60 2017 (gamla modellen) har det inte.

Ursprungligen av kenjon:

Är CarPlay tillägg? Vi har XC90 som ambulans men jag har aldrig tänkt på att kolla om den har CarPlay....

På V90 så finns det 2 USB uttag i facket under armstödet om man har CarPlay. Kanske är det samma på XC90?
Du borde även se CarPlay ikonen om du sveper skärmen åt vänster.

Car play i vår hyrda Ford Mustang räddade stora delar av semestern i Florida. Underbart enkelt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-06 10:50

Tillägg på en bil i den prisklassen, det borde vara standard!

Önskar verkligen att @amandareventlid gör flera gästinhopp, både genom artiklar och podavsnitt. Samtidigt hoppas jag att du trivs på din nya arbetsplats =).

Måste man koppla in iPhonen via kabel? Känns ju lagom onödigt och drygt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Måste man koppla in iPhonen via kabel? Känns ju lagom onödigt och drygt.

Beror på bil vissa har det trådlöst. Men samtidigt är det väl lika bra den är inkopplad så den laddas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-09 15:29
Ursprungligen av Chaosstar:

Måste man koppla in iPhonen via kabel? Känns ju lagom onödigt och drygt.

Kör man korta sträckor kan jag hålla med dig, men å andra sidan duger blåtand lika bra då.
Annars är det bara bra att den laddar medans man kör.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Beror på bil vissa har det trådlöst. Men samtidigt är det väl lika bra den är inkopplad så den laddas.

Nja, jag kör sällan längre än 10-30 min. Vill inte behöva ta ut mobilen ur fikan då jag sätter mig i bilen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nja, jag kör sällan längre än 10-30 min. Vill inte behöva ta ut mobilen ur fikan då jag sätter mig i bilen.

Okej då får du nöja dig med vanlig blåtandskoppling eller välja bil som löser det trådlöst bör ju bli vanligare med tiden. Bilbranschen känns ofta supersega när det kommer till saker som detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-10 08:57

Roligt och bra reportage/test. Jag har Passat -18 och tycker integrationen är lite för dålig. Detta handlar ju mer om VW än Apple men perfekt är det inte. Dock inget jag vill vara utan. Jag ser dock mycket fram mot iOS12 då Waze börjar fungera. Dock tror jag fortfarande att integrationen hindrar flera funktioner. Jag tror tex att Waze bara kommer synas på skärmen i mitten inte mellan instrumenten och inte i HUD. Men vi får testa oss fram.

Sladd eller inte sladd. Först blev jag grymt besviken på att jag var tvungen att koppla med en sladd. Kändes väldigt 1900-tal. Idag kan jag se vissa fördelar då man på längre resor ändå vill ladda telefonen. Men på kortare resor har sladden och den något långsamma uppstarten gjort att jag inte använde CarPlay. Den långa uppstarten är iofs inget stort problem. Men först ska bilens system laddas upp, sedan CarPlay och då tar det sammantaget för lång tid. Fördelen på VWs integration är att det är ganska enkelt att hoppa mellan bilens system och CarPlay.

Bevaka tråden