Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är mitt Apple-ID hackat?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Kan inte längre ladda ner appar som förr.

1. Måste först verifiera och bekräfta
2. Loggar sen in på iTunes Store
3. Sen ska jag bekräfta köpet med en CVV-kod till ett VISA-kort jag inte äger. Har Mastercard.

Har tidigare inte behövt, vad jag kan minnas, göra dessa steg tidigare. När jag trycker på 'Ställ in Familjedelning' dyker det upp kinesiska tecken.

Bifogar bilder så det blir tydligare:

Tankar kring det här? Skapa nytt Apple-ID, allt löst?

Tack på förhand,
Martin

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-25 22:25

Om du har en dator, gå in på adressen nedan och kontrollera alla dina inställningar.
https://appleid.apple.com/se

Ursprungligen av mattiL:

Om du har en dator, gå in på adressen nedan och kontrollera alla dina inställningar.
https://appleid.apple.com/se

Det ser ut som det ska. Vet inte exakt vad jag ska fokusera på dock.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-25 22:51

Till att börja med bör du kontrollera att det är rätt kreditkort och emailadresser, särskilt eventuella sekundära adresser.
Om du gör en ändring så bör du få ett email till som bekräftelse på detta.
Ändra lösenord på ditt id och aktivera tvåfaktorsautentisering.

Sedan kan logga ur alla dina appleenheter och logga in på dem igen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-25 23:15

Glömde en detalj, den emailadress du använder i ditt appleid, kontrollera också inställningarna där, exempelvis återställningsemailadress och byt sedan lösenord (och aktivera helst 2FA där också).
Risken finns att någon kommit in på din email och pillat där, lgt till adresser för vidaresändning av email och liknande.

Efter dessa ändringar kollar du igenom appleid igen, och byter lösen mm.

Med tanke på att du har kinesiska tecken i kontot så kan det mycket väl vara så att ditt konto har blivit hackat. Stod mycket om detta i våras, men jag hittar inte den specifika artikeln nu.

Hur som helst, logga in på ditt konto på https://appleid.apple.com/#!&page=signin

Ändra omgående ditt:
- Lösenord
- Associerade epostadresser
- Kreditkort
- Och Apple ID (om du har möjlighet)

Du kan även kolla historiska köp och kontakta Apple om det är något som inte ska belasta dig.

Lycka till!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-26 08:49

Och en grej till, det finns även en inloggning till iTunes, där får du kolla samma saker.

https://support.apple.com/sv-se/HT201762

Hej igen,

Ok, då vet jag. Får pilla med det efter jobbet ikväll.
Skulle det inte funka tänkte jag gå till Apple Store på Emporia här i Malmö.

Eller kan man rent av gå till en butil som är Apple-certifierad och få hjälp?

Tacksam för alla svar!

Ursprungligen av Qloimen:

Eller kan man rent av gå till en butil som är Apple-certifierad och få hjälp?

Dom kan säkert hjälpa dig, men inget som kan garanteras. Länken i inlägg #6 beskriver punkt för punkt vad du behöver göra.

Senast redigerat 2018-07-27 09:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

...Länken i inlägg #4 beskriver...

Det finns ingen länk i inlägg 4.

@Qloimen: Du har möjligen inte köpt telefonen i Kina? Där är det väldigt vanligt att man får en massa godsaker förinstallerat när man köper telefon. En service från försäljaren. Problemet är att apparna ju inte är registrerade under ditt Apple-ID vilket som synes ställer till problem i framtiden. Förr eller senare får man helt enkelt radera alla förinstallerade "gratisappar" och ev återställa telefonen och börja från scratch med sitt eget ID om man vill kunna uppdatera ordentligt och inte få upp krav på inloggning till andra personers APple ID hela tiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-07-27 01:29

Har för mig att AppleID supporten är gratis per telefon:
https://getsupport.apple.com/?caller=psp&PRKE...

Knallade inom mStore igår efter jobbet. Butiksbiträdet sa till mig att ringa support. Biträdet sa att de berodde nog på att den tidigare ägaren inte hade rensat mobilen tillräckligt.
Det visade sig att en grupp från Kina försökt komma över Apple-IDn. Dock utan större framgång, men tillräcklickt för att skapa problem så att kunderna inte kunnat ladda ner appar etc.

Tack till alla som engagerat sig i frågan. Trevlig helg på er!

1
Bevaka tråden