Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan du om Microsoft?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här veckan ställer vi frågor om Microsoft, ett företag med många strängar på lyran. Hur många rätt får du?

Läs hela artikeln här

6/10.

5/10 Korrekta svar!
Lagom många rätt är ju bra. Du gillar inte att sticka ut hakan.

MS och jag är inte vänner alla gånger!

Om du vore en produkt vore du: Microsoft Word... 6/10

9/10

Jag skäms

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-16 14:31

Lurigt att lägga in gamla och nya logotypen, fundrade ett tag men sen tryckte jag på den gamla. Missade även att MS inte tillverkade zune själva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-08-16 14:55

10/10 jag är imponerad på mig själv

Jag är ny MAC ägare sedan ett år tillbaka, körde Windows innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-16 14:59

9/10, attans vad man kan saker om den där skiten…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-08-16 15:48

9/10 Korrekta svar! Jag missade loggan, gissade på Zune och Gates roller.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-16 15:58
Ursprungligen av Erik.dv:

9/10, attans vad man kan saker om den där skiten…

Men det visar ju bara på hur rätt vi har när vi säger den skiten. Det är ju inte av okunnighet iaf.

7/10

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-16 17:37

7/10

"1990 lanserades Office-paketet Microsoft Office, sedan dess nästan ett måste för både företag och studenter." ? haha, är detta ett pro Apple forum eller ej?

Och jag kan säga att de företag som väljer Office 365 före Google Apps gör sig själva en STOR otjänst.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-16 17:40

7/10 Korrekta svar!
Wow, här har vi en som har koll! Du snackar säkert med Satya Nadella i telefon ibland och har väl semestrat med Ballmer vid minst ett tillfälle.

Om du vore en produkt vore du: Surface Pro

Slarvade lite..

  • Medlem
  • 2018-08-16 18:36

9/10 Korrekta svar!
Wow, här har vi en som har koll! Du snackar säkert med Satya Nadella i telefon ibland och har väl semestrat med Ballmer vid minst ett tillfälle.

Om du vore en produkt vore du: Surface Pro

8/10 Korrekta svar!

Wow, här har vi en som har koll! Du snackar säkert med Satya Nadella i telefon ibland och har väl semestrat med Ballmer vid minst ett tillfälle.

Kunde mer än jag trodde

  • Medlem
  • 2018-08-16 19:25
Ursprungligen av Redaktionen:

Den här veckan ställer vi frågor om Microsoft, ett företag med många strängar på lyran. Hur många rätt får du?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-16 20:45

8/10, fick 7/10 på Apple har jag för mig. Keep your friends close, keep your enemies closer ?

Wtf! 8/10.... ??‍♂

Många här på 99 har koll på Microsoft

Microsoft stod i centrum i förra veckans quiz. De 10 kluriga frågorna var ingen större match för oss här på 99.

Läs hela artikeln här

Jag fick bara 5 rätt om jag minns rätt! Helt okey!

@jakobnilsson hur går det av testet på Surface Go?

Ursprungligen av SweSG:

Jag fick bara 5 rätt om jag minns rätt! Helt okey!

@jakobnilsson hur går det av testet på Surface Go?

Det går fint! Den ska skickas tillbaka nästa vecka, så testet dyker upp kort efter det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-22 21:53

Know thy enemy...

Sorgligt nog har man blivit tvingad till PC-köp senaste åren.

6/10

Brukar säga att jag kan lite om mycket. Mycket som rör sig där uppe. Tvingas använda M$-dyngan på jobbet. Winblows har alltid gjort mig frustrerad. Officepaketet är det enda bra o bästa varianten där är inte 365 utan en onlinevariant som nås via molnet o är gratis

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-27 10:36
Ursprungligen av Mymac4ever:

6/10

Brukar säga att jag kan lite om mycket. Mycket som rör sig där uppe. Tvingas använda M$-dyngan på jobbet. Winblows har alltid gjort mig frustrerad. Officepaketet är det enda bra o bästa varianten där är inte 365 utan en onlinevariant som nås via molnet o är gratis

Jag använder Excel främst för att jag saknar Applescript :). Med excel Macron kan man nästan göra det det mesta, förutom t.ex. scripta Photoshop, en databas och en webserver på en och samma gång.

Men jo det vore roligt att få jobba i en miljö som är byggd för användaren och inte administratören.

edit: typo saknade ett r i använder

Senast redigerat 2018-08-27 15:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-27 11:06
Ursprungligen av juanito:

Jag använde Excel främst för att jag saknar Applescript :). Med excel Macron kan man nästan göra det det mesta, förutom t.ex. scripta Photoshop, en databas och en webserver på en och samma gång.

Men jo det vore roligt att få jobba i en miljö som är byggd för användaren och inte administratören.

Jag läser din kommentar på det vis som jag känner för MS. Att använda Windows känns alltid som att sitta och pilla med en server. Inte skapat för att användas av en människa.

Och för din egen sinnesfrid. Ta en titt på Google Sheets

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-27 15:10
Ursprungligen av iSweden:

Jag läser din kommentar på det vis som jag känner för MS. Att använda Windows känns alltid som att sitta och pilla med en server. Inte skapat för att användas av en människa.

Och för din egen sinnesfrid. Ta en titt på Google Sheets

Kan man göra avancerade script som hanterar olika filer samt har databas kopplingar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-27 17:03
Ursprungligen av juanito:

Kan man göra avancerade script som hanterar olika filer samt har databas kopplingar?

Du kan skriva med Apps Script som i princip är JavaScript: https://developers.google.com/apps-script/gui...

Vet inte vad du menar med DB, men du kan länka samman Sheets och MySQL och mycket annat med Data Studio. https://datastudio.google.com/

Sedan kan du även hantera Sheets via terminal.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-27 18:27
Ursprungligen av iSweden:

Du kan skriva med Apps Script som i princip är JavaScript: https://developers.google.com/apps-script/gui...

Vet inte vad du menar med DB, men du kan länka samman Sheets och MySQL och mycket annat med Data Studio. https://datastudio.google.com/

Sedan kan du även hantera Sheets via terminal.

Intessant, nåja jag är lika allergisk mot Google idag som mot MS på 90 talet men bra om det börjar dyka upp konkurrenter till excel som fungerar.
I min arbetsmiljö skulle säkert google kunna fungera.
Privat håller jag mig borta från google så mycket jag kan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-27 23:06
Ursprungligen av juanito:

… jag är lika allergisk mot Google idag …

Då jobbar du i motvind. Gör det inte för svårt för dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-28 10:28
Ursprungligen av iSweden:

Då jobbar du i motvind. Gör det inte för svårt för dig.

Det gjorde jag även på 90 talet inget nytt för mig som Apple användare. Men jag vet varför jag väljer som jag gör.

Integretitets frågorna är det som hållit mig bort från google i första hand, men nu även i andra hand eftersom de håller på att göra det samma som MS gjorde på sin tid.

Några år sen höll webkit på att bli en defacto standard. Nu vänder Google och skapar sitt eget istället för att jobba för och gå över till webkit 2. De håller redan på med inkompatibilitets programmering på samma sätt som MS gjorde på sin tid.

De drar sig ifrån standarder för sina egna giriga intressens skull precis som MS skapar de egna defacto standarder som inte är standardiserade. Se bara på fighten om HTML 5.

MS vs Apple, MS vs Netscape återupplivas i Google vs Apple på samma smutsiga sätt som 90 talet. Det tidigare slutade i domar mot MS både i EU och USA. Vilket ledde till att vi konsumenter åter igen kunde åtnjuta verkliga framgångar innom IT sektorn.
Nu stagnerar det igen och vi har redan nu återigen påbörjat fighten om webben och dess standarder allt pga Google denna gång.

Bevaka tråden