Några snabba reflektioner efter 1,5 vecka med telefonen är:
Oceanblå Note 9 till vänster i bilden, guldfärgad Note 8 till höger.
- Kameran är väldigt bra, samma hårdvara som i Galaxy S9 så resultaten motsvarar vad som erbjuds där, men fotograferandet har hittills imponerat väldigt mycket. I flera situationer har jag tänkt för mig själv att min privata Iphone X inte hade hanterat den givna situationen riktigt lika bra.
- Batteriet har växt till 4 000 milliamperetimmar och det märks i praktiken. Jag tyckte först att Samsungs påståenden om 24 timmars batteritid för normalt bruk lät som överdrivet PR-mumbojumbo, men jag har konsekvent lyckats toppa 20 timmar under normala användning, så ett klart steg upp från Note 8 där jag klarade max 9-10 timmar under samma förfarande.
- Samsung har gjort en liten förändring av konstruktionen som faktiskt gör förvånansvärt stor skillnad för ergonomin. Telefonens kanter är slipade, vilket kanske låter som en ytlig justering, men det får faktiskt telefonen att vila betydligt bättre i handen och den känns inte riktigt lika tjock som den faktiskt är. Det och att fingeravtrycksläsaren nu befinner sig under kameran är en klar förbättring för ergonomin.
- Att S Pen nu använder Bluetooth är smidigt när man exempelvis ska ta bilder eller växla mellan bakre och främre kameran genom att dubbelklicka på pennan, men sett till nyheter för ren produktivitet är inte särskilt många. Note 8 introducerade en hel del fiffiga funktioner för hur pennan kan nyttjas i vardagen, men Note 9 får inte särskilt många nyheter ur det perspektivet tyvärr.
Färgerna tenderar inte att bli lika överdrivna som Samsungs kameramjukvaran har varit skyldiga tidigare.
I den här sortens miljöbilder hanterar Note 9-kameran återgivningen av både marken, vattnet och himlen utan att någon del blir för urvattnad eller överexponerad.
Denna vackra och något olycksbådande solnedgång i Solna fångades imponerande väl av Note 9, som kunde behålla skärpa i både himlen och asfalten trots att det var flera röda och mörka färgtoner, samtidigt som den regntäckta asfalten återgavs väl.
Syskonbarn hjälper till med mobilkameratest, men fick betalt i goda bär så något barnarbete har vi inte gjort oss skyldiga till.