- AsperFekt
- Medlem ●
- Stockholm
- 2018-08-22 18:40
Hej!
Min första post som ny medlem.
Jag har en IPhone 6S, inköpt våren 2016 (tror jag). Det är min första iPhone. Jag har inga andra Apple-enheter och planerar inte att skaffa några. Jag har inte Apple Care.
Mobilen fungerar utmärkt men när jag tittar på Batteri i Inställningar så verkar det som att batteriets maxkapacitet numera ligger på endast 82%.
Om jag har förstått rätt innebär det att det börjar bli dags att byta batteri.
Mitt problem är att jag är a) gravt oteknisk, b) har Aspergers syndrom (svårt att föreställa sig hur saker och ting ska gå till, vill vara ordentligt förberedd, avskyr förändringar och när det inte går som man tänkt sig), c) har ADHD (allmänt hjärnkaos), d) har GAD / generaliserat ångestsyndrom (oroar mig för det mesta) samt sist men inte minst e) för närvarande även en depression (allt känns svart och omöjligt).
Mot bakgrund av detta känns det förestående batteribytet ungefär som om jag skulle lämna in min hjärna på service i några dagar (många jag känner skulle tycka att det var en utmärkt idé). Jag är helt enkelt väldigt orolig.
Att googla är jag rätt bra på. Tack vare det har jag förstått att jag kan få mitt batteri utbytt för endast 295 kr före årsskiftet.
Jag har även läst en del om batteribyte på Apples utmärkta supportsidor, samt t o m chattat med en vänlig och stöttande person där. Trots det har jag en hel del frågor:
1. Jag har inget kvitto på telefonen. Jag fick överta den gratis när jag slutade på mitt jobb i mars i år. Min arbetsgivare har tappat bort kvittot, och Telenor där jag köpte den har ingen möjlighet att reproducera kvittot. Är det ett problem?
2. Enligt Apple Support tar batteribytet max 5 arbetsdagar, men ”ibland bara nån timme”. Det känns som ett ohyggligt stort tidsspann. Ni som bytt batteri - hur lång tid tog det för er? Finns det möjlighet att hejda sig när man står där i Apple-butiken en måndag och dom säger ”Hörrudu, just nu är det tvärtjockt här, men vi BORDE kunna fixa det till på fredag eftermiddag”, och istället be dom ringa mig vid en tidpunkt när det tar max 2 timmar?
3. Enligt Apple Support finns det en ”överhängande risk” att telefonen är tom när jag får tillbaka den. Ångest igen. Jag har sån där ICloud-lagring påslagen i min IPhone, och tror att det fungerar. Har dock aldrig någonsin varit inne på ICloud på datorn och kollat om det finns nåt där. Om det gör det när jag kollar, kan jag vara relativt lugn då? Bör jag även göra en sån där ITunes-backup för säkerhets skull?
4. Tydligen ”brukar man oftast kunna få en lånetelefon” under tiden som batteribytet pågår. Det låter högst osäkert i mina oroliga öron, i synnerhet om batteribytet pågår i flera dagar. Går det att ta reda på i förväg om man får det? Hur gör folk i allmänhet annars - köper en reservmobil för 500 kr?
5. Om man har sån ångest för hela projektet så att man känner att dårhuset är nära, kan man betala extra för att låta Apple-butiken sköta allt från ax till limpa, d v s även instoppandet av säkerhetskopian när batteriet är bytt?
6. Jag har fruktansvärt många Anteckningar som ligger på något som heter ”På min IPhone”. De är förbockade att vara med i ICloud-backup:en som tydligen försiggår varje natt. Jag upplever det dock som högst förvirrande att man även kan ha Anteckningar ”I ICloud”. Kan jag vara säker på att även Anteckningarna ”På min IPhone” backas upp, och alltså kan återföras till mobilen efter batteribytet? (Jag TROR mig ha förstått att samtliga Anteckningar backup:as oavsett var dom ligger och att Anteckningar ”I ICloud” bara är till för att man ska komma åt dom i datorn, eller nåt sånt...)
Ja, så här har jag det. Var glada över att ni inte är jag.
Jag vore oerhört tacksam för pedagogiska svar från genuint kunniga och empatiska människor.
(Ni som får en impuls att svara ”hej, asså jag lämna in min på nåt ställe på Söder, tog inte så många dar tror jag, funka asbra, annars ere lätt å byta själv med ett gem å en nötknäppare” - försök hejda den.)