Olympus var långt före Huawei, Nokia och Apple med idén att filma reklamfilm med själva produkten eller att det åtminstone är storyline i reklamfilmen. Här i en film för Olympus PEN från 2010.
Jag har dock hört från säker källa att fotografen i grå t-shirt som syns bakom PEN-kameran i slutscenen inte alls var en professionell fotograf utan en skådespelare!
Upprörande!
Nä, skämt åsido, jag är inte upprörd över vilken utrustning som använts för att göra reklamen. Produktionsbolaget som Huawei anlitar använder den utrustning de är vana vid i sitt flöde för att göra en bra reklamfilm.
Och vem förväntar sig att reklam INTE förskönar där det går? Jämför t.ex produktbilderna på McDonalds med klumpen till hamburgare du packar upp ur omslagspappret. Dokumentär verklighetsskildring förväntar man sig inte i reklam, då vänder man sig till mer oberoende tester och omdömen.
Den alternativa skandalen i denna reklamfilm tycker jag istället går att hitta i berättelsen om en av mobilkamerans funktioner:
Killen vill ta en sefie med sin tjej, men hon protesterar eftersom hon inte är färdig med att lägga på makeupen.
Han tar bilden ändå och använder kamerans inbyggda makeupfilter så på slutbilden är ögonskuggan perfekt. Alla lyckliga...
Att makeupfilter anses behövas eller är ett försäljningsargument är mer pinsamt IMHO.