- Redaktionen
- Skribent ●
3D Touch var den stora nya funktionen för Iphone 2015, men nu ryktas det att Apple kan skrota de "hårda trycken", eftersom många användare inte använder eller ens känner till att de finns.
Jag tycker det är en utmärkt funktion, använder den ofta. Flera ggr per dag. Problemet är ju att det är svårt att veta vilka appar som har funktionen och vad man isåfall kan göra. Dessutom är det ett problem att iPad inte har den. Det innebär att man måste ha två "beteenden" när man man använder samma app i iPhone och iPad. Men att ta bort funktionen skulle absolut kännas som ett steg tillbaka.
Sägs att det blir dyrare att tillverka displayerna med 3D funktionen. Sen får man väl nästan samma funktion med att trycka på appen lite längre med fingret så att säga. På android öppnar det upp en slags meny då.
Så det är väl logiskt att Apple tar bort den om så få använder den.
Sägs att det blir dyrare att tillverka displayerna med 3D funktionen. Sen får man väl nästan samma funktion med att trycka på appen lite längre med fingret så att säga. På android öppnar det upp en slags meny då.
Så det är väl logiskt att Apple tar bort den om så få använder den.
"Long press" finns även på Apple device som inte har 3D touch. Misstänker att de, i sådana fall, kanske tar bort det för att få samma beteende på Ipad (som inte har 3D Touch) och telefoner
Sägs att det blir dyrare att tillverka displayerna med 3D funktionen. Sen får man väl nästan samma funktion med att trycka på appen lite längre med fingret så att säga. På android öppnar det upp en slags meny då.
Så det är väl logiskt att Apple tar bort den om så få använder den.
Jo redan på 90 talet kunde man med ett tilläg få tvåknapps mus functioner på en enda knapp på samma vis.
Två knappar är överskattat, krävs det två är det bara ett tecken på att man inte tänkt färdigt. Se bara på OSX halvdant implementerat.
Jag använder 3D-Touch när jag kommer ihåg att funktionen finns. Som tidigare nämnts är det inte alltid lätt att veta när det går att använda.
Den bästa funktionen med 3D-Touch (som jag använder flera gånger per dag) är genvägen till appväxlaren. Att systemet minns vilken app jag var i tidigare och ger mig bakåtpilen uppe till vänster är bra, men det kräver att jag sträcker mig längre för att nå pilen.
Den 3d-touch funktionen jag använder mest är att flytta markören i text. Jag har märkt att det är ganska många som inte känner till att man kan göra det, så om ni inte vet - testa 3d-toucha på tangentbordet när du skriver något, då kan du flytta text-markören mycket enklare än att försöka trycka där du vill ha den!
Jag använder 3D-Touch när jag kommer ihåg att funktionen finns. Som tidigare nämnts är det inte alltid lätt att veta när det går att använda.
Den bästa funktionen med 3D-Touch (som jag använder flera gånger per dag) är genvägen till appväxlaren. Att systemet minns vilken app jag var i tidigare och ger mig bakåtpilen uppe till vänster är bra, men det kräver att jag sträcker mig längre för att nå pilen.
Nu är jag osäker på vad du menar? Kan det bero på att jag sitter på en X och har glömt hur det fungerar på äldre telefoner?
3,5 mm jack, fingerscanner, notch och nu 3D-touch!? Nä nu ser jag mig om efter något annat märke.
fingerscanner utan notch finns ju fortfarande
Om vi ska vandra in på den diskussionen så är de tre första i den listan ingenting som jag har problem med
Nu är jag osäker på vad du menar? Kan det bero på att jag sitter på en X och har glömt hur det fungerar på äldre telefoner?
Jag har en iPhone 6s. Har bara klämt på iPhone X i butik, så är inte säker på hur det funkar på dem. Men här är en Förklarande Youtube-video
Jag tycker funktionen är bra till det jag behöver, som exempelvis för att komma åt favoriter när man ska ringa.
En helt annan sak som jag tycker är lite märklig, är att fler företag/appar inte integrerar funktionen i sina appar. T.ex Gmail-appen. Jag tror responsen från Apple hade varit en helt annan om så hade varit fallet.
Jag tycker funktionen är bra till det jag behöver, som exempelvis för att komma åt favoriter när man ska ringa.
En helt annan sak som jag tycker är lite märklig, är att fler företag/appar inte integrerar funktionen i sina appar. T.ex Gmail-appen. Jag tror responsen från Apple hade varit en helt annan om så hade varit fallet.
Gmail har väl det?
De har 3D touch, men inte så det gör någon större skillnad där.
fingerscanner utan notch finns ju fortfarande
Om vi ska vandra in på den diskussionen så är de tre första i den listan ingenting som jag har problem med
Kommer aldrig använda ansiktsscanner igen, fingret är mkt bättre.
Jo redan på 90 talet kunde man med ett tilläg få tvåknapps mus functioner på en enda knapp på samma vis.
Två knappar är överskattat, krävs det två är det bara ett tecken på att man inte tänkt färdigt. Se bara på OSX halvdant implementerat.
Jag antar att du aldrig har arbetat med CAD-program.
Döda inte 3D touch
Inte utan erhfarenheter men inte arbetat nej.
Edit: Ska tilläggas senast var det på en iPad. Innan det på pc och då skrev jag ner kommandon för att dra linjerna istället för att använda musen. Det senare var under skoltiden.
Måste säga att det är fin fin funktion då jag en SE, så är det ju inte äkta 3d-touch utan mer "håll nere" funktion men tex ställa timer, ficklampa är guldvärt.
Skulle gärna se mer av detta.
Jag har en iPhone 6s. Har bara klämt på iPhone X i butik, så är inte säker på hur det funkar på dem. Men här är en Förklarande Youtube-video
Ja, just det. Det hade jag totalt glömt bort - muskelminnet var så hårt inställt på dubbelklick på hemknappen.
Jo, det är smidigt men ännu smidigare på X där du bara sveper upp från underkanten av telefonen.
Själv så förstår jag inte vad som skulle vara smidigare med FaceID, du tjänar inget i tid och det gör samma sak.
Så tänkte jag också tills jag insåg att man t.ex. inte behöver autentisera bank inloggningar och transaktioner med touchid förjämnan. Man är redan autentiserad med faceid.
Det finns gånger då touchid är smidigare men när jag började räkna på det hela så vinner nog faceid.
Men kanske ni svenskar är låsta till nåt osmidigt bankid?
Har aldrig använt det. När det kom fick jag känslan att det inte skulle bli använt i någon stor utsträckning och om detta rykte är sant så är jag inte förvånad, varför utveckla och producera en oerhört komplex teknik som knappt används? Skärmar utan denna 3D-sensorfunktion är säkert betydligt billigare att tillverka - hur många som är felaktiga vid tillverkning per 10 000 kan man ju bara gissa - bättre att lägga krut på annat.