Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ida flyttar in i Nokia 8110 4G

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det pratas lite här och där om hur de smarta mobilerna tagit över våra liv. Kanske är jag någonstans less på att ägna så mycket tid på min telefon och den digitala världen den rymmer. Troligen är jag av nostalgiska skäl dragen till Nokia 8110 4G med den härligt gula färgen, likt en bananfluga till något sött. Tydligen gillar jag att plåga mig själv, men here it goes vänner.

Igår stängde jag av Imessage på samtliga av mina inloggade enheter. Jag skickar nu gröna bubblor till mina kontakter, ser väldigt ovant ut. Nu finns ingen återvändo. Jag har lovat att prova hur länge – om alls – jag klarar mig utan allt jag är van vid med min Iphone. I samma veva blir den Apple Watch jag bär varje dag tämligen värdelös så den tar jag väl av mig också.

Hoppas ni hänger med! Återkommer när jag flyttat sim-kortet med en liten genomgång av vad som finns i Nokian. Det borde inte bli ett särskilt långt inlägg ?.

Senast redigerat 2018-08-16 22:19

Vi är igång, Nokian och jag.

Nokia 8110 4G kör någon variant av Kai OS, ett Linux-baserat system för smarta så kallade "feature-phones" med rötter i Firefox OS. Det bjuder inte på någon gigantisk App Store som IOS, men det finns en butik med några spel, Twitter och en väder-app. Inbyggt finns appar för att skicka meddelanden, e-post, en webbläsare, Youtube, kamera, några Google-appar (assistenten, kartor och sök). Om jag vågar prova hörlurarna som följer med kan jag lyssna på FM-radio.

Jag fick pyssla en hel del med att försöka få över mina kontakter till Nokian, men det var mest dåligt förberett av mig. Jag synkade över mina kontakter till ett Google-konto (behövde också rensa en hel del, fanns mycket gammalt och inaktuellt där) och kunde logga in på Google-kontot i telefonen och synka ned informationen. Men det var ingen magisk engångsinloggning för att få mejl, kalender och kontakter. Har fått ge tillstånd och knappra in mitt jättelånga säkra lösenord på flera ställen. Har ännu inte tagit mig orken att kolla om jag kan lägga till flera konton för att få tillgång till exempelvis både jobbmejl och min privata mejl.

Det jag saknar mest från min Iphone så här i kom igång-fasen är nog min lösenordshanterare, och en lite större skärm för att kunna se mer av webbsidor kanske. Skrolla i sidled är meckigt. Jag har också helt tappat min fingertoppskänsla för T9, men det kommer väl tillbaka med lite mer träning.

Någon som har några frågor eller så?

Har du den klassiska Nokia ringsignalen som default?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Har du den klassiska Nokia ringsignalen som default?

Den som finns heter NokiaTune och är självklart vald

Att gå runt "naken" kändes fel plus att jag ständigt försökte se vad klockan är, så jag letade upp min gamla favoritklocka från tiden före Apple Watch. Nu kan jag i alla fall se vad klockan är igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-17 10:57
Ursprungligen av Ida Blix:

Att gå runt "naken" kändes fel plus att jag ständigt försökte se vad klockan är, så jag letade upp min gamla favoritklocka från tiden före Apple Watch. Nu kan jag i alla fall se vad klockan är igen.

Man blir bara så glad av lite färger ibland, påminner mig om Jobs tiden med imacarna.
När jag hade en rubinröd iMac G3 så drömde jag om en orange istället hehehe.. man var i färghimlen rent ut sagt jag hade nog alla färger av iMac G3 även dalmatinen och flowerpower versionen blev liksom ett mål att äga dom en kort stund och sen byta lol..

En klocka på armen aldrig fel ju. Ida du måste va en färgklick på stan nu rosaröd-gul och fin

Känslan när det ringer och jag får svepa ned luckan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-17 13:46
Ursprungligen av Ida Blix:

https://media.giphy.com/media/12UlfHpF05ielO/giphy.gif

Känslan när det ringer och jag får svepa ned luckan.

Haha, älskade luckan på min gamla T39.

  • Medlem
  • 2018-08-17 14:38

Hur fungerar det med dubbla sim-kort? Är båda aktiva samtidigt eller måste man manuellt välja vilket som ska vara aktivt?

Ursprungligen av Ljung:

Hur fungerar det med dubbla sim-kort? Är båda aktiva samtidigt eller måste man manuellt välja vilket som ska vara aktivt?

Jag ska gärna ta reda på det, har bara ett abonnemang själv men kan låna ett till sim-kort. Jag ser båda sim-korten på hemskärmen hela tiden, täckning och operatör etc så gissar att båda är aktiva, men som sagt lånar ett och testar! Återkommer.

Ursprungligen av Ljung:

Hur fungerar det med dubbla sim-kort? Är båda aktiva samtidigt eller måste man manuellt välja vilket som ska vara aktivt?

Fick leta upp en adapter för sim-plats 1 tar bara micro-sim, men nu har jag två i. Får välja vilket av korten som ska användas för datatrafik och det andra blir automatiskt bara 2G.

Som default står det att telefonen ska fråga med vilket sim-kort jag vill ringa ut eller skicka meddelanden med, men om jag vill kan jag bestämma själv.

Verkar rätt fiffigt, men det säger jag förstås utan nån som helst erfarenhet av mobiler med dubbla sim-platser sedan tidigare.

Senast redigerat 2018-08-17 16:39

Hade en Nokia 8810 ett tag men nyttjade returrätten som man har via onlineköp. Jag tycker de borde ha slopat nostalgi grejen och gjort en modern enhet med KaiOS. Nåt som Jio Phone 2 ungefär:
https://gadgets.ndtv.com/jio-phone-2-5537

Så jag inhandlade istället en Nokia 1 med Android Go. Inte min huvudmobil men ändå en webbläsare som funkar optimalt.

Dessutom finns alla appar till den även om man använder den som en extramobil.

Har en Nokia 8110. Den är inte avsedd att konkurrera med smarta nallar. Eller drunkna i appar. Hade den på semestern och det var med marginal den minst zombieaktiga semester jag haft på ett decennium, och då hör jag ändå till dem som begränsar mig rätt väl vad gäller mobiler. Utmärkt terrängnalle också, eftersom google maps verkar dra klart mindre kräm på den jämfört med en vanlig nalle, låt vara att googles kartor är rätt värdelösa i spenaten eller på sjön. Att smälla igen luckan efter ett samtal är ren lycka.

Här kommer en helgrapport. Jag hade svårt att låta bli att sätta mig med datorn eller en Ipad för att få mig en fix från det moderna internet när jag inledde det här experimentet. Men allt löste sig när jag lite klantigt glömde alla prylar utom Nokian och min mekaniska klocka hemma och åkte ut till min bror i skärgården. Har verkligen fått testa vad Nokian klarar av och inte klarar av.

Det tog mig inte många timmar att verkligen vilja ge upp och byta tillbaka, men jag kunde ju inte det eftersom jag glömt allt hemma. Saknade min Iphone otroligt mycket när jag skulle:

  • navigera i bilen. Googles kartor finns i Nokian, men kan inte läsa upp hur jag ska köra.

  • köpa mat i affären. Skrev en lapp för hand, men glömde den i bilen så fick handla efter minnet.

  • när jag skulle ta färjan till och från ön. Fick skriva ut biljetten på papper och att försöka boka med Nokian var verkligen en plåga.

  • logga in, oavsett var. Har lärt mig lösenordet till min lösenordshanterare och skapat jättelånga och svåra lösenord till allt. Kunde inte ens komma in på 99 medan jag var borta... Hemskt!

Trodde att jag skulle trivas med T9, men nä. Det var fantastiskt en gång i tiden, men nu är det riktigt besvärligt att skriva. Ordförrådet verkar rätt litet, fick stänga av förutsägningsläget och skriva manuellt flera gånger.

En annan aspekt är förstås kameran, det finns en men den tar verkligen inte bilder som går att jämföra med min Iphone X. Jag fotar jättemycket med min mobil och det har varit trist att inte kunna fota något nu.

Som någon är inne på här i tråden redan, den här fantastiskt fina Nokian är inte alls tänkt att konkurrera med smarta mobiler, snarare tvärtom. Den är väl något för dig som helst bara ringer och vill slippa ifrån allt vad appar och grejer heter och det var väl en sådan typ av detox jag ville prova på. Kan jag ta en paus från min smarta mobil? Svaret är enkelt: det kan jag, men det vill jag inte.

Livet är i det stora hela smidigare och lättare med alla hjälpmedel jag stoppat in i min mobil. Däremot finns där också tidstjuvar som jag kanske vill spendera mindre tid med, men det kan jag ju med självdisciplin och kanske med lite extra hjälp av verktygen som kommer i IOS 12 (och liknande verkar ju dyka upp i Facebook och säkert i Android-världen också).

Kommer sammanfatta mina tankar kring det här experimentet i en artikel med en liten video snart. Tack för att ni hängt med!

Tillägg: Nu finns artikeln med video ute. Du hittar den här: Ida tar paus från sitt digitala liv

Senast redigerat 2018-08-31 10:37

En sann fakir!

Vad är det för skillnad på denna artikeln och "Ida flyttar in i Nokia 8110 4G"?Och varför heter denna "paus från sitt digitala liv", när man fortfarande kommer åt internet och sånt där jox? En riktig paus borde väl innebära att man enbart kommer åt sms och telefon, eller har jag missuppfattat något?

Intressant och kul ändå!

Ursprungligen av carlsson:

Vad är det för skillnad på denna artikeln och "Ida flyttar in i Nokia 8110 4G"?Och varför heter denna "paus från sitt digitala liv", när man fortfarande kommer åt internet och sånt där jox? En riktig paus borde väl innebära att man enbart kommer åt sms och telefon, eller har jag missuppfattat något?

Intressant och kul ändå!

Rent tekniskt började jag föra lite dagbok eller vad vi ska kalla det i den här forumtråden. Sen sammanfattade jag mina upplevelser i en artikel, men länkade till samma tråd. Det kanske jag kan göra tydligare.

Jag håller med dig om att en riktig paus kanske borde inneburit ett byte till en ännu ”dummare” telefon. Men det var alldeles för besvärligt att använda särskilt mycket internet i Nokian så en paus från i stort sett allt jag normalt använder blev det.

Japp. Det går att använda internet till nöds. Men bara till nöds. Vilket innebär att det blir väldigt lite sådant. Som sagt, bästa semestern på länge - i alla fall för den som inte i likhet med vissa redaktionmedlemmar utvecklat ett kliniskt beroende. Har köpt två till som gått till mina föräldrar, enkom för funktionen att kunna påbörja och avsluta samtal med luckan, vilket de älskar. Bank? Mail? Sådant har de dator till. Min sommarnalle har gått till frugan som aktivt och med största glädje använder den som korrektionsredskap för våra döttrar när dessa missköter sig - fungerar fenomenalt till det också.

  • Medlem
  • 2018-09-04 08:15

Dum fråga kanske men fungerar emojis i Nokian? Fungerar det så tror jag att julklappen till bonusdottern är ordnad redan nu.

Ursprungligen av snk:

Dum fråga kanske men fungerar emojis i Nokian? Fungerar det så tror jag att julklappen till bonusdottern är ordnad redan nu.

Nej då, det är inte en dum fråga alls, men svaret är inte så positivt kanske. Det går bara att använda såna där gamla hederliga tecken "<"3 eller ":)" och så vidare. Jag har däremot fått andra symboler i inkommande meddelanden, men inte i färg och sånt där modernt.

  • Medlem
  • 2018-09-04 09:43

Åh, det var synd det. Är fortfarande sugen på att skaffa en till mig själv, vore skönt att ibland ha någon enkel telefon med sig som har bra batteritid och inte leder till frestelse att kika in på sociala medier osv i tid och otid. Det enda jag verkligen skulle vilja fungerade på den är Spotify så vore den en perfekt semestertelefon!

Du får se det från den positiva sidan! Tänk vad mycket skit du slipper som massa onödiga appar som följer allt i ditt liv!

Nästan alla vanliga appar har tillgång till hela din mobil! Kamera, mic, dina kontakter o.s.v.

Vill dom kan dom se det mesta, ta lite smygbilder och lyssna på allt du säger. + massa annat smått och gott!

Är det värt det?

Själv har jag svårt att förstå varför så många släpper kontrollen av sitt privatliv! Allt för att göra livet lite lättare!

1
Bevaka tråden