Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wear OS visar varför Apple Watch inte har rund urtavla

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är en ny version av Wear OS på gång. Det nya gränssnittet visar tycker jag varför Apple borde hålla fast vid sin rektangulära Apple Watch.

Läs hela artikeln här

Jag är böjd att hålla med dig.

Den läckta urtavlan visar också att det är lättare aft göra en bättre rund urtavla på en fyrkantig bas än tvärtom

Cirklar kräver dessutom mer utrymme. En rektangulär urtavla får in mer information på samma yta än en rund

  • Medlem
  • 2018-09-02 13:41

Jag har haft 3 olika smarta klockor
Sony Smart Watch fyrkantig eget OS
LG Urbane rund Wear OS
Samsung Gear Sport rund Tizen
Gigantisk skillnad på hur Google Wear (den jag hade) och Samsung Tizen fungerar. Samsung drar nytta av den runda formen och den roterande boetten är lysande som navigering. Om det är som min Gear Sport så rund före fyrkantig alla dagar. Undra om AW äntligen får AOD och tredje part urtavlor?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-02 14:22

Jag tycker nog personligen att en snygg rund klocka hade varit att föredra rent estetiskt och ergonomiskt på handleden. Däremot så inser jag att användargränssnittet kan också bli sämre om det inte görs rätt (Google), men också helt OK (Samsung Tizen).

Eftersom Apple alltid/ofta handlat om form före funktion, så är jag personligen lite besviken på att det verkar som om det inte kommer att erbjuda ett snyggare och mer ergonomiskt runt alternativ (bäst om de har bägge två, så kan kunderna välja).

Hoppas dock att även en utseendemässigt tråkigare "fyrkantig" produkt blir bra i övrigt, och ser fram emot att få köpa en ny LTE-version av AW S4 som fungerar med Telia eller Telenor här i Sverige.

Ursprungligen av PaO:

Jag har haft 3 olika smarta klockor
Sony Smart Watch fyrkantig eget OS
LG Urbane rund Wear OS
Samsung Gear Sport rund Tizen
Gigantisk skillnad på hur Google Wear (den jag hade) och Samsung Tizen fungerar. Samsung drar nytta av den runda formen och den roterande boetten är lysande som navigering. Om det är som min Gear Sport så rund före fyrkantig alla dagar. Undra om AW äntligen får AOD och tredje part urtavlor?

Den roterande boetten är elegant och ett bra sätt att utnyttja den runda formen

  • Medlem
  • 2018-09-02 16:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Den roterande boetten är elegant och ett bra sätt att utnyttja den runda formen

Ja det tycker jag med
Sedan är nog AW en bättre klocka på det stora hela men Samsung har gjort ett utmärkt jobb med S3 och framåt

Ursprungligen av omartint:

Jag tycker nog personligen att en snygg rund klocka hade varit att föredra rent estetiskt och ergonomiskt på handleden. Däremot så inser jag att användargränssnittet kan också bli sämre om det inte görs rätt (Google), men också helt OK (Samsung Tizen).

Eftersom Apple alltid/ofta handlat om form före funktion, så är jag personligen lite besviken på att det verkar som om det inte kommer att erbjuda ett snyggare och mer ergonomiskt runt alternativ (bäst om de har bägge två, så kan kunderna välja).

Hoppas dock att även en utseendemässigt tråkigare "fyrkantig" produkt blir bra i övrigt, och ser fram emot att få köpa en ny LTE-version av AW S4 som fungerar med Telia eller Telenor här i Sverige.

Apple är väl snarare form och funktion?

Estetiken lämnar jag därhän, den är subjektiv och där räcker det alltid med att du gillar dwt men varför skulle runt vara mer ergonomiskt?

Att klockor traditonellt är runda är rent funktionellt. Fyrkantiga kugghjul är inte direkt effektiva och ett gränssnitt med mekaniska visare kräver runda former för att ta tillvara på utrymmet. Funktionen sätter förutsättningarna för formen

Den funktionella begränsningen finns inte för en digital klocka. Vilket gör att jag ser det som att Apple Watch sätter form och funktion i samklang

Ursprungligen av PaO:

Ja det tycker jag med
Sedan är nog AW en bättre klocka på det stora hela men Samsung har gjort ett utmärkt jobb med S3 och framåt

Min klocka före AW var en omega seamaster professional med vridring som jag älskade. Helt underbart avkopplande att vrida på ringen.

Min signatur är en referens till den modellen
Black SeaMaster Professional

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-02 20:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Apple är väl snarare form och funktion?

Estetiken lämnar jag därhän, den är subjektiv och där räcker det alltid med att du gillar dwt men varför skulle runt vara mer ergonomiskt?

Att klockor traditonellt är runda är rent funktionellt. Fyrkantiga kugghjul är inte direkt effektiva och ett gränssnitt med mekaniska visare kräver runda former för att ta tillvara på utrymmet. Funktionen sätter förutsättningarna för formen

Den funktionella begränsningen finns inte för en digital klocka. Vilket gör att jag ser det som att Apple Watch sätter form och funktion i samklang

Håller inte alls med. Apple har ofta satt form och design före just funktion. Finns otaliga exempel på detta.

Tycker både Google och Microsoft är tydliga exempel på två företag som oftast sätter funktion för form och design (även om också de kan få till det).

Gällande en mekanisk klocka med visare så har du rätt (följer funktion), men gällande digitala klockor (som du kan formge lite som du vill) så är valet att gå för en rund urtavla främst ett estetiskt och känslomässigt sådant. Personligen så tycker jag de är snyggare.

Även om AW S4 fortsätter att vara fyrkantig så kommer jag nog ändå köpa den (ser inga lika vettiga alternativ, och jag är ganska investerad i andra Appleprylar och i iOS). Men jag tycker inte att den är speciellt snygg eller estetiskt tilltalande.

  • Medlem
  • 2018-09-02 21:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Min klocka före AW var en omega seamaster professional med vridring som jag älskade. Helt underbart avkopplande att vrida på ringen.

Min signatur är en referens till den modellen
Black SeaMaster Professional

Referensen hade jag inte tänkt på innan men nu är den ju given ?.

Otroligt trevlig klocka den du har där. Min katalog på urtavlor just nu. Där skulle Apple ta efter Samsung och bygga in en seriös butik för urtavlor till AW.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-02 22:30

Apple kommer aldrig inom överskådlig framtid att släppa en klocka med rund urtavla.

Ursprungligen av iSweden:

Apple kommer aldrig inom överskådlig framtid att släppa en klocka med rund urtavla.

Lite nitpicking: Rund boett. Runda urtavlor finns redan.

I sakfrågan så tror jag att du har helt rätt.

Ursprungligen av PaO:

Jag har haft 3 olika smarta klockor
Sony Smart Watch fyrkantig eget OS
LG Urbane rund Wear OS
Samsung Gear Sport rund Tizen
Gigantisk skillnad på hur Google Wear (den jag hade) och Samsung Tizen fungerar. Samsung drar nytta av den runda formen och den roterande boetten är lysande som navigering. Om det är som min Gear Sport så rund före fyrkantig alla dagar. Undra om AW äntligen får AOD och tredje part urtavlor?

Jag håller med! Samsungs lösning för den runda klockan tycker jag fungerade mycket bra. De tog till vara på utrymmet och kom på många smarta lösningar med boetten och hur man skrollade i menyer osv som verkligen utnyttjade att klockan var rund.

Tycker inte @idalin ska döma ut formen bara för att Google verkar fortsätta på sitt spår med halvknackligt klock-OS!

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag håller med! Samsungs lösning för den runda klockan tycker jag fungerade mycket bra. De tog till vara på utrymmet och kom på många smarta lösningar med boetten och hur man skrollade i menyer osv som verkligen utnyttjade att klockan var rund.

Tycker inte @idalin ska döma ut formen bara för att Google verkar fortsätta på sitt spår med halvknackligt klock-OS!

Smarta lösningar på problem som de skapar själva genom att ha en rund klocka

Största problemet som jag har med den runda formen är att klockorna blir större - för stora enligt min smak. Jämför med tradionella klockor så ser ni skillnaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-03 11:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Smarta lösningar på problem som de skapar själva genom att ha en rund klocka

Största problemet som jag har med den runda formen är att klockorna blir större - för stora enligt min smak. Jämför med tradionella klockor så ser ni skillnaden.

Rent matematiskt så är får man mest yta med minst material med en rund form.

Men vi läser ju inte i cirklar så text på rund yta är ju inte så optimalt.

Framför allt skulle jag vilja ha en mycket tunnare klocka. Rund eller fyrkantig spelar mindre roll. Sen måste jag säga att Apple Watch ser jäkligt läcker ut på bild, men i verkligheten tycker jag den är ganska ful. Skillnaden är att på alla bilder så är displayen tänd men i verkligheten är den oftast bara en stor svart fyrkant. Kunde man ha displayen tänd konstant skulle den se mycket trevligare ut. En liten kärnreaktor inne i klockan för att lösa strömförsörjningen bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-03 18:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Lite nitpicking: Rund boett. Runda urtavlor finns redan.

I sakfrågan så tror jag att du har helt rätt.

Jag förstår vad du menar, men skulle nog hävda att det är "urtavlan" som det handlar om. Dvs. skärmen. Om en rektangulär skärm visar en rund urtavla så blir inte skärmen rund bara för det.
Boettens form är inte så intressant. Den ska bara vara så liten som möjligt för att kunna husera skärm och dator.

Apple Watch är en skärm för att visa data. Mest text per yta ger en rektangulär form. Och ingen vill läsa längre figursatt text. Jämför med böcker, de är rektangulära. En rektangulär sattsyta inskriven i en cirkel är mycket dåligt rent ytekonomiskt. Och runt handleden är ytan dyr.

Borde väll vara lättare å utveckla för ett kvadratiskt format än för ett cirkulärt, tänker för utvecklare? AW S4 kommer nog bli en större succé än tidigare, då generationen 4 varit väldigt framgångsrikt! Tänk iPhone 4 som ett exempel. Sedan det cirkulära i apples eventreklam tänker jag syftar på tid, för att erbjuda två helt olika former har väll inte hänt inom det företaget?

Ursprungligen av iSweden:

Jag förstår vad du menar, men skulle nog hävda att det är "urtavlan" som det handlar om. Dvs. skärmen. Om en rektangulär skärm visar en rund urtavla så blir inte skärmen rund bara för det.
Boettens form är inte så intressant. Den ska bara vara så liten som möjligt för att kunna husera skärm och dator.

Apple Watch är en skärm för att visa data. Mest text per yta ger en rektangulär form. Och ingen vill läsa längre figursatt text. Jämför med böcker, de är rektangulära. En rektangulär sattsyta inskriven i en cirkel är mycket dåligt rent ytekonomiskt. Och runt handleden är ytan dyr.

Jo. Du har rätt. Jag tänkte på de ansloga urtavlorna men glömde komplikationerna som utnyttjar hela skärmen. Så även apples runda urtavlor är definitivt rektangulära.

1
Bevaka tråden