Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diabetestråden [dina erfarenheter, frågor, tips och råd]

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte hur jag ska starta denna tråd!

Men vi som har diabetes, eller frågor om diabetes kanske kan hjälpa varandra!

Jag fick själv veta att jag hade diabetes i början av året, och kämpat hårt för att få ned mitt blodsocker! Jag märkte först att jag började rasa i vikt, 15kg på 3 veckor fast jag åt som vanligt. Gjorde då ett blodprov och visade sig att jag låg alldeles för högt på blodsocker. Jag låg så högt att jag blev inlagd på sjukhus några dagar.

Nu när jag börjar få ordning på allt det här med diabetes kanske jag kan vara till hjälp om någon är nyfiken eller har frågor. Jag ska dock säga att jag inte heller kan allt. Därför tråden! Kanske inte är en tråd av det vanliga här inne på 99. Ganska viktig dock! Stort problem idag!

Senast redigerat 2018-09-03 01:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-02 22:27
Ursprungligen av SweSG:

… Jag märkte först att jag började rasa i vikt, 15kg på 3 veckor fast jag åt som vanligt. Gjorde då ett blodprov och visade sig att jag låg alldeles för högt på blodsocker. Jag låg så högt att jag blev inlagd på sjukhus några dagar.

Vad hade hänt om du inte uppsökt läkare? Kyrkogården?

Har du vad som kallas diabetes typ 2? Jag har läst om flera som botat sig själva med strikt diet.

Själv är jag alltmer intresserad av hälsa. Har inga större problem, men vill heller inte ha några. Förebyggande och bibehållning av hälsan är tanken.

Ursprungligen av iSweden:

Vad hade hänt om du inte uppsökt läkare? Kyrkogården?

Har du vad som kallas diabetes typ 2? Jag har läst om flera som botat sig själva med strikt diet.

Själv är jag alltmer intresserad av hälsa. Har inga större problem, men vill heller inte ha några. Förebyggande och bibehållning av hälsan är tanken.

Jag vet faktiskt inte vad som hade hänt om jag inte hade kollat upp allt :/

Kyrkogården är ju dock fin

Svar på din fråga i den andra tråden. Ta ett blodprov! Var gratis på vårdcentralen! Skulle det visa sig att du ligger högt på blodsocker kommer du få en pryl så du kan ha lite koll själv på det. Går att köpa också. Teststickorna är dock dyra om du inte har recept!

Edit:
Jag ska ha typ 2. Jag går dock inte på insulinsprutor utan får tabletter. Metformin:

https://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/La...

Senast redigerat 2018-09-02 22:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-02 22:53

Bra att du kollade upp dig.

Tack, jag ska försöka göra ett besök på vårdcentralen.

Denna föreläsning fick mig att verkligen börja fundera över "socker":

Ursprungligen av iSweden:

Vad hade hänt om du inte uppsökt läkare? Kyrkogården?

Nja, högt blodsocker över längre tid kan bli farligt (njursvikt, hjärtproblem o.l.), men kyrkogården låter lite väl extremt.

Citat:

Har du vad som kallas diabetes typ 2? Jag har läst om flera som botat sig själva med strikt diet.

Det har gjorts några studier där icke insulinbehandlade försökspatienter skulle ligga runt 800kcal per dag, dvs. en ganska häftig viktnedgång. Givetvis är detta extremt lågt kaloriintag så man får räkna med att många har fuskat, men trots detta var resultatet väldigt positivt. Se ex. träningslära för ytterligare information.

Ursprungligen av SweSG:

Vet inte hur jag ska starta denna tråd!

Men vi som har diabetes, eller frågor om diabetes kanske kan hjälpa varandra!

Jag fick själv veta att jag hade diabetes i början av året, och kämpat hårt för att få ned mitt blodsocker! Jag märkte först att jag började rasa i vikt, 15kg på 3 veckor fast jag åt som vanligt. Gjorde då ett blodprov och visade sig att jag låg alldeles för högt på blodsocker. Jag låg så högt att jag blev inlagd på sjukhus några dagar.

Nu när jag börjar få ordning på allt det här med diabetes kanske jag kan vara till hjälp om någon är nyfiken eller har frågor. Jag ska dock säga att jag inte heller kan allt. Därför tråden! Kanske inte är en tråd av det vanliga här inne på 99. Ganska viktig dock! Stort problem idag!

Bra att du kämpar! Diabetes är ju en allvarlig sjukdom ifall man missköter sig. Min pappa insjuknade någon gång på 90-talet, men iom. att han ignorerade läkarens rekommendationer fick han många av följdsjukdomarna. Det var först när han började att förlora synen att han vaknade till och började äta rätt, "motionera" osv. Även min storasyster har diabetes 2 så jag går bara och väntar....

Tyvärr är sjukvården usel på att informera om följdsjukdomar, hur vissa livsmedel påverkar blodsockret (tänk alkohol) samt hur pass allvarlig sjukdomen faktiskt är. Mitt råd är därför att läsa på, men glöm inte att vara källkritisk.

PS: Justerade rubriken lite grann.

Ursprungligen av SweSG:

Vet inte hur jag ska starta denna tråd!

Men vi som har diabetes, eller frågor om diabetes kanske kan hjälpa varandra!

Jag fick själv veta att jag hade diabetes i början av året, och kämpat hårt för att få ned mitt blodsocker! Jag märkte först att jag började rasa i vikt, 15kg på 3 veckor fast jag åt som vanligt. Gjorde då ett blodprov och visade sig att jag låg alldeles för högt på blodsocker. Jag låg så högt att jag blev inlagd på sjukhus några dagar.

Nu när jag börjar få ordning på allt det här med diabetes kanske jag kan vara till hjälp om någon är nyfiken eller har frågor. Jag ska dock säga att jag inte heller kan allt. Därför tråden! Kanske inte är en tråd av det vanliga här inne på 99. Ganska viktig dock! Stort problem idag!

Hej
jag har gjort samma resa som du, men ännu värre, blev också inlagd i en vecka, diagnoserad som Typ 1, knappt ingen egen insulinproduktion kvar.

Så jag sprutade mig med insulin, före mat och allmänt också, jättekul.
Som tur var gjorde jag mycket sökande på nätet efter orsaker och åtgärder beträffande diabetes.

Det har visat sig att diabetesen (Typ 2) inte uppkommer på en gång, utan utvecklas i ca 9-10 år. Första 7-8 åren, när kroppen börjar utveckla resistens mot sitt eget insulin som produceras då man äter mycket socker, märks inte något speciellt utom att man börjar lägga på sig vikt (i mitt fall BMI runt 32).

De sista 2-3 åren blir insulinresistensen värre och värre, till slut blir man ordentligt sjuk, magrar och i bästa fall inlagd.

Så, efter 3 månader slutade jag med insulinet (naturligtvis hade jag hela tiden koll på blodsockret och täta kontroller på insulinet, som hade börjat komma igång igen), och åt sådan mat som var vanlig innan 70-talet då man införde kostråd som bestod i att öka sockerinnehållet (kolhydrater) och dra ner på fettet, detta medförde t ex i USA som följde kostråden en viss ökning av BMI (milt uttryckt).

Jag äter så lite socker som möjligt och dricker inget öl, utan vin istället, det går jättebra, när jag uteslöt (minimerade) kolhydraterna blev det ungefär en vecka omställningsbesvär men sedan bra.

Jag är friskskriven sedan många år av sjukvården, har ett BMI på 22,5 vilket jag är nöjd med och blodsocker fastande runt 5 och efter måltid max 7...

Man kan ju kolla här så behöver man inte dra ner på maten https://www.dietdoctor.com/se/diabetes
läs hela sidan.

Det finns ju ett skäl till att diabetes förr hette sockersjuka...

Lycka till

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-03 09:51
Ursprungligen av Hjopekk:

Hej
jag har gjort samma resa som du, men ännu värre, blev också inlagd i en vecka, diagnoserad som Typ 1, knappt ingen egen insulinproduktion kvar.

Så jag sprutade mig med insulin, före mat och allmänt också, jättekul.
Som tur var gjorde jag mycket sökande på nätet efter orsaker och åtgärder beträffande diabetes.

Det har visat sig att diabetesen (Typ 2) inte uppkommer på en gång, utan utvecklas i ca 9-10 år. Första 7-8 åren, när kroppen börjar utveckla resistens mot sitt eget insulin som produceras då man äter mycket socker, märks inte något speciellt utom att man börjar lägga på sig vikt (i mitt fall BMI runt 32).

De sista 2-3 åren blir insulinresistensen värre och värre, till slut blir man ordentligt sjuk, magrar och i bästa fall inlagd.

Så, efter 3 månader slutade jag med insulinet (naturligtvis hade jag hela tiden koll på blodsockret och täta kontroller på insulinet, som hade börjat komma igång igen), och åt sådan mat som var vanlig innan 70-talet då man införde kostråd som bestod i att öka sockerinnehållet (kolhydrater) och dra ner på fettet, detta medförde t ex i USA som följde kostråden en viss ökning av BMI (milt uttryckt).

Jag äter så lite socker som möjligt och dricker inget öl, utan vin istället, det går jättebra, när jag uteslöt (minimerade) kolhydraterna blev det ungefär en vecka omställningsbesvär men sedan bra.

Jag är friskskriven sedan många år av sjukvården, har ett BMI på 22,5 vilket jag är nöjd med och blodsocker fastande runt 5 och efter måltid max 7...

Man kan ju kolla här så behöver man inte dra ner på maten https://www.dietdoctor.com/se/diabetes
läs hela sidan.

Det finns ju ett skäl till att diabetes förr hette sockersjuka...

Lycka till

Nu menar du väl ändå att du hade typ 2 inte typ 1?

Ursprungligen av Cribe:

Nu menar du väl ändå att du hade typ 2 inte typ 1?

Som jag skrev, sjukvården betraktade mig som typ1 pga att min insulinproduktion knappt fanns.
Bl a fick jag ett intyg som jag hade när jag reste utomlands.

Men eftersom jag själv tog tag i det hela så repade sig min insulinproduktion, jag hade normal produktion efter test ca 9 månader efter diagnosen, då hade jag ätit ca 6 månader med reducerad sockerintag och reducerade insulindoser, dessa doser räknade jag själv ut och det stämde, måltidsdoserna slopade jag från första dagen hade endast basinsulin i slutet, inte ett enda blodsockerfall efter omställningen.

Intyget jag bifogar fick jag ca 4 veckor efter typ1 diagnosen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-09-03 11:04
Ursprungligen av Hjopekk:

Som jag skrev, sjukvården betraktade mig som typ1 pga att min insulinproduktion knappt fanns.
Bl a fick jag ett intyg som jag hade när jag reste utomlands.

Men eftersom jag själv tog tag i det hela så repade sig min insulinproduktion, jag hade normal produktion efter test ca 9 månader efter diagnosen, då hade jag ätit ca 6 månader med reducerad sockerintag.

Intyget jag bifogar fick jag ca 4 veckor efter typ1 diagnosen.

Dom måste ställt fel diagnos från början. Typ 1 går tyvärr inte att bota så. Hade det gått så hade sjukvården föreskrivit det till alla patienter med typ 1 diabetes.

Ursprungligen av Cribe:

Dom måste ställt fel diagnos från början. Typ 1 går tyvärr inte att bota så. Hade det gått så hade sjukvården föreskrivit det till alla patienter med typ 1 diabetes.

Jag förstod det efter min omställning med minskade doser, jag tror att det blev så pga mitt tillstånd vid utbrottet.
Det skrämmande med det hela är om jag hade fortsatt som de ordinerade, tagit insulin m m hade jag troligen suttit i rullstol med amputerade ben...(överdriver).

Hur som helst, det lönar sig att ta reda på möjligheter själv och inte bara passivt ta emot det som erbjuds.

Ursprungligen av iSweden:

Bra att du kollade upp dig.

Tack, jag ska försöka göra ett besök på vårdcentralen.

Denna föreläsning fick mig att verkligen börja fundera över "socker":

Intressant och ganska komplext.

Jag har typ 1, och kan vid extremt strikt diet klara mig utan sprutor en kortare tid. Eller med enbart väldigt väldigt låga doser insulin.

Tyvärr är det svårt att leva så, i alla fall för mig. Lite för mycket livsnjutare för det.

Men stor skillnad i hur jag mår/doserar beroende på kosten.

Såhär ser mitt blodsocker ut senaste månaden:

Ni får gärna dela med er ert om ni mäter det via något program/app. Alltid kul och se vad andra har. Mitt ser sådär ut. Tycker jag sköter det okey! Det mesta är i alla fall på grönt! Måste ju vara okey då tycker ja!

Fick en ny mätare idag sedan landstinget slutat supporta de tre jag redan hade.
Häftig sak med kassett istf mätstickor som mäter 50 gånger innan det är dags att byta och inbyggd men löstagbar hål-görare också med en kassett med nålar, 6st, som passar perfekt för mig. Sparar 2000 resultat, stor och tydlig display som är typ självförklarande på svenska bla.
Enda som inte var bra är att den stöder macOS genom ett inbyggt program, men... den stöder inte Safari???

Så nu letar jag efter en WEB-läsare som är lättviktig utan en massa krafs som bara ska användas till detta, några förslag?

Edit: Funka visst med Safari om man gjorde rätt, dvs installera en app... jäkla kassa support som sa att det inte gick :-/

Senast redigerat 2018-10-27 00:07

Min resa hittills:

Då jag inte vill förvirra läsare så hade jag ett annat nick innan. Tyvärr har jag nog blåst mina chanser på det nicket! @SweSG! Då jag strulat flera gånger med glömda lösenord och e-postadresser.

Jag sköter min diabetes bättre än lösenord

Sista blodprovet jag gjorde hade jag ett medelblodsocker på 40. Lite skillnad mot 105 som jag hade innan. Ligger nog snäppet högre nu då det blivit lite fel mat under jul och nyår.

Så nu får vi se om jag blir avstängd eller inte då man inte ska ha flera nick. Har dock aldrig varit min mening att vara någon annan på sajten! Ville dock säga det så inget blir fel!

Kan dock säga att jag tyvärr blir för låg istället ibland. Händer dock inte ofta. Någon gång i månaden eller så.

Under 4 vill man inte ligga. Då fungerar man inte alls :/ Man bara skakar och måste ha något sött att äta. Mycket farligare att vara låg än hög!

Då det är viktigt med backuper skaffade jag en extra:

Fick den gratis! Livet är fint när man har diabetes! Går att beställa gratis online! Tänker dock inte lägga upp någon länk då den är för oss som faktiskt har diabetes.

Snart haft min diabetes 1 år. Som jag vetat om den då! Säkert haft högt socker flera år dock!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-08 18:08

Synd att du inte vill dela länken. Jag jobbar på ambulansen och skulle ha stor nytta av en sådan där....

Ursprungligen av kenjon:

Synd att du inte vill dela länken. Jag jobbar på ambulansen och skulle ha stor nytta av en sådan där....

Jag fick min gratis via:

https://www.diabetes.ascensia.se/

Ursprungligen av SweSG:

Då det är viktigt med backuper skaffade jag en extra:

https://i.imgur.com/MTOmnfI.jpg

Fick den gratis! Livet är fint när man har diabetes! Går att beställa gratis online! Tänker dock inte lägga upp någon länk då den är för oss som faktiskt har diabetes.

Snart haft min diabetes 1 år. Som jag vetat om den då! Säkert haft högt socker flera år dock!

Ser att du har postat länken

Jag är lite kluven.. Kan hålla med om att detta inte ska missbrukas, men samtidigt vare det tack min blodsockermätare (jag har inte diabetes) att min kompis fick reda på att han hade diabetes. Han hade länge gått med lite diffusa symptom som jag misstänkte kunde vara diabetesrelaterade, men han vägrade naturligtvis att gå till läkare. Jag fick dock, efter mycket om och men, lov att mäta och då låg blodsockret runt 14-15 om jag minns rätt.

Senast redigerat 2019-03-08 19:55

Liten uppdatering på detta. Senaste blodprovet jag gjorde så hade jag ett medelblodsocker på 42. Så jag sköter det fortfarande! Börjar bli lättare med allt också. Livet tog inte slut!

Edit:

Till och med 41 låg jag på:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 14:33
Ursprungligen av SweSG:

Livet tog inte slut!

Bra jobbat!

Nu lever du så som vi alla borde sköta vår kost och motion, oavsett genetiska förutsättningar.

Ursprungligen av SweSG:

Jag fick min gratis via:

https://www.diabetes.ascensia.se/

Hur fick du den gratis?
Tänkte köpa en men det går tydligen inte?

Ursprungligen av CekariYH:

Hur fick du den gratis?
Tänkte köpa en men det går tydligen inte?

Bara gå via min länk! Dom har dock ändrat sedan jag fick min. Den är fortfarande gratis, men man måste ringa om jag fattat allt rätt. Jag skickade bara ett mail med namn och adress typ.

Edit:

Ser att man inte får en längre.

För att få en blodsockermätare ber vi er kontakta er diabetessjuksköterska

Ursprungligen av SweSG:

Bara gå via min länk! Dom har dock ändrat sedan jag fick min. Den är fortfarande gratis, men man måste ringa om jag fattat allt rätt. Jag skickade bara ett mail med namn och adress typ.

Edit:

Ser att man inte får en längre.

För att få en blodsockermätare ber vi er kontakta er diabetessjuksköterska

Precis, och hon kommer släpandes på gammalt shit...

Mina erfarenheter av diabetes...

Ursprungligen av SweSG:

Vet inte hur jag ska starta denna tråd!

Men vi som har diabetes, eller frågor om diabetes kanske kan hjälpa varandra!

Jag fick själv veta att jag hade diabetes i början av året, och kämpat hårt för att få ned mitt blodsocker! Jag märkte först att jag började rasa i vikt, 15kg på 3 veckor fast jag åt som vanligt. Gjorde då ett blodprov och visade sig att jag låg alldeles för högt på blodsocker. Jag låg så högt att jag blev inlagd på sjukhus några dagar.

Nu när jag börjar få ordning på allt det här med diabetes kanske jag kan vara till hjälp om någon är nyfiken eller har frågor. Jag ska dock säga att jag inte heller kan allt. Därför tråden! Kanske inte är en tråd av det vanliga här inne på 99. Ganska viktig dock! Stort problem idag!

Jag har inte diabetes då skulle jag inte skriva här... Då skulle jag vara död av insulinkoma eller diabeteskoma ... Jag har inte sökt på skillnaden... Jag vet bara att man har lågt blodsocker när man är hungrig... Jag vet också att man inte bör börja morgonen med vindruvor och bananer... En morgon hade jag bara det hemma innan jag gick och handlade. Jag kände mej jättekonstig när jag hade ätit detta...

Jag vet dock att alla diabetiker får olika råd... Jag hade en dövblind kompis som hade diabetes ... Varje morgon kom en sköterska och gav henne insulinsprutor tills hennes assistenter lärde sej det. Det finns inte blodsockermätare i punkskrift.

Hon åt mat och godis med i socker ibland ...

Dessutom har jag läst boken "Sara är inte som andra" Enligt den boken får Sara två olika råd av läkarna. Den första tycker att hon ska hålla diet och den andra läkaren tycker att hon får äta som hon vill och undvika socker men att insulinet får anpassas därefter.
/Maria

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-17 12:42

Som nybliven typ 2a vilken blodsockermätare skulle ni rekommendera? Jag har pratat med läkaren och som tyckte att jag ska börja med kostomställning (farväl ljuva öl). Men för att hålla koll på mig själv hade jag tänkt köpa en mätare. Inköpskostnaden är kanske inte så viktig men mer den långsiktiga kostnaden för stickor och lansetter.

Freestyle Libre är fantastisk, inga stick i fingrarna!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-19 11:36
Ursprungligen av hummel:

Freestyle Libre är fantastisk, inga stick i fingrarna!

Såg väldigt intressant ut men 700 kr för en sensor som håller i 14 dagar, 35 kr/dag, 18 200 kr/år. Jag får nog förlika mig med fingerstickandet.

Hur mycket kostar varje fingerstick? Hur många behöver du göra på dag?

Bevaka tråden