Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lavinartad ökning av skadlig programvara/virus?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-25 15:38

Hej, läste i Tech World att antalet nya virus till Mac är fler i år än någonsin.
Tidigare har ju de flesta sagt att man inte behöver oroa sig om man kör Mac, men är det så fortfarande?

Justerade titeln att inte bara innefatta ordet "virus". /mod

Senast redigerat 2017-08-25 17:21

Finns väl fortfarande inga (0 st) virus till macOS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-25 17:16

det kommer mer och mer skadlig kod som drabbar OS X. Sen om den kallas "virus" eller nåt annat har inte så stor betydelse i slutändan.

Men de flesta hoten kräver väl att en kör nåt program eller installerar nåt tillägg i webbläsaren?

I ordet "virus" räknar Tech World och flera andra tidningar/hemsidor in trojaner, malware, phishingattacker etc. som mycket väl finns till macOS och alla andra operativsystem.

Så var det dags igen. Detta kommer var 3e år (sedan 20 år tillbaka)...och inget händer...ingen drabbas...

Ursprungligen av Demiurgen:

Så var det dags igen. Detta kommer var 3e år (sedan 20 år tillbaka)...och inget händer...ingen drabbas...

Ingen drabbas av vad? Skadlig programvara, malware, trojaner, phishingförsök?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 12:42
Ursprungligen av keptang:

I ordet "virus" räknar Tech World och flera andra tidningar/hemsidor in trojaner, malware, phishingattacker etc. som mycket väl finns till macOS och alla andra operativsystem.

Tack för ditt svar, men behöver jag oroa mig? Bör jag installera något skydd? Tidigare har ju rekommendationen varit att om man är försiktig så behöver man inget extra skydd.

Ursprungligen av Gnulia:

Tack för ditt svar, men behöver jag oroa mig? Bör jag installera något skydd? Tidigare har ju rekommendationen varit att om man är försiktig så behöver man inget extra skydd.

Jag tycker det jag fetat räcker.

Ja, jag håller med. Med sunt förnuft och försiktighet kommer man långt.

Och så kan man installera det här programmet, och köra det lite då och då:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Om man tar "köp-versionen" av det programmet så får man kontinuerlig övervakning, och behöver inte köra programmet manuellt. Jag funderar på det, men har hittills nöjt mig med gratisversionen.

Programmet har ännu inte hittat något på min dator. Dock har det gjort nytta både på sambons och döttrarnas datorer.

... och Kaspersky ska man hålla sig borta ifrån!
Via Cornucopia som länkar till ursprungartiklarna från Reuters och New York Times.

#nyhetstips

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag håller med. Med sunt förnuft och försiktighet kommer man långt.

Och så kan man installera det här programmet, och köra det lite då och då:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Om man tar "köp-versionen" av det programmet så får man kontinuerlig övervakning, och behöver inte köra programmet manuellt. Jag funderar på det, men har hittills nöjt mig med gratisversionen.

Programmet har ännu inte hittat något på min dator. Dock har det gjort nytta både på sambons och döttrarnas datorer.

Har den gratisversionen som man kör då och då men nu är den väl gammal och värdelös efter några år (1.3.1.628) mot den nya 3.0.3.433....Blir hela tiden påmind att uppdatera men då antar jag att man ska betala för den. ?

Ursprungligen av calinou:

...men då antar jag att man ska betala för den.

Nej, det behövs inte. Att det fortfarande finns en gratisversion framgår klart och tydligt i inlägget som du citerade.

Senast redigerat 2017-10-31 21:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det behövs inte. Att det fortfarande finns en gratisversion framgår klart och tydligt i inlägget som du citerade.

Ja, varför ska man betala när det finns gratis-alternativ. ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-09-05 08:07

Vågar man installera det här tro?

https://macpaw.com/setapp

Ursprungligen av onnyt:

Vågar man installera det här tro?

https://macpaw.com/setapp

1000 spänn om året i sjön om du frågar mig. Vad löser det som en enkel googling inte löser?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-09-05 13:12

Jag håller med Johan, bortkastade pengar. Om man tittar på vad som ingår så det mest sånt som är inbyggt i MacOS som t.ex. defragmentering.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-09-06 02:51
Ursprungligen av johan_tanying:

1000 spänn om året i sjön om du frågar mig. Vad löser det som en enkel googling inte löser?

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag håller med Johan, bortkastade pengar. Om man tittar på vad som ingår så det mest sånt som är inbyggt i MacOS som t.ex. defragmentering.

Det var inte det jag frågade om.

Ursprungligen av onnyt:

Det var inte det jag frågade om.

Med den inställningen får man ingen hjälp

Ja, man vågar installera det.

Bra exempel på fishing/spam/programfrånhelvetet kan hittas här:

Länk till phishing-site

Klickar man på Scan Now laddas ett program ner, och man ska skriva in lösenordet till sin dator. Detta är ett tydligt tecken på att något är fel.

Är man lite vaken är det lätt att se att detta är bedrägeri. Domänen är till exempel "com-clean-macbook.live" vilket ju inte har något med apple.com att göra. Men det krävs lite vana att se sånt, och jag förstår att det finns ovana människor som blir livrädda av detta.

Märkligt att denna sida inte har spärrats som känd Phishing-site ännu...? ?

Här har Google gjort en bra sammanställning: https://www.google.com/safebrowsing/static/fa...

Ursprungligen av onnyt:

Vågar man installera det här tro?

https://macpaw.com/setapp

Nej, det är skräp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-09-06 09:03
Ursprungligen av carlsson:

Bra exempel på fishing/spam/programfrånhelvetet kan hittas här:

Länk till phishing-site

Klickar man på Scan Now laddas ett program ner, och man ska skriva in lösenordet till sin dator. Detta är ett tydligt tecken på att något är fel.

Är man lite vaken är det lätt att se att detta är bedrägeri. Domänen är till exempel "com-clean-macbook.live" vilket ju inte har något med apple.com att göra. Men det krävs lite vana att se sånt, och jag förstår att det finns ovana människor som blir livrädda av detta.

Märkligt att denna sida inte har spärrats som känd Phishing-site ännu...? ?

Här har Google gjort en bra sammanställning: https://www.google.com/safebrowsing/static/fa...

Ursprungligen av carlsson:

Nej, det är skräp.

Tack för utförligt svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 10:14
Ursprungligen av onnyt:

Vågar man installera det här tro?

https://macpaw.com/setapp

Ursprungligen av onnyt:

Det var inte det jag frågade om.

Det kan ha varit lite otydligt vad du frågade om.

När jag klickade på länken igår möttes jag av en stor reklambanner för programmet CleanMyMac av företaget MacPaw. Ett program för systemunderhåll på macen.

Under reklambannern, och det din länk går till är programmet Setapp, av samma företag. Det är egentligen en sorts abonnemangstjänst eller egen appstore för mer än 200 olika program av olika fristående utvecklare. För $9,99 i månaden får du tillgång till alla. Hela listan av program här:
https://setapp.com/apps

Jag tror du fick ett svar om vardera programmet från @johan_tanying och @”Gunnar B”. Vilket gällde din fråga?

När det gäller abonnemangstjänsten Setapp ser jag inga tecken att detta är phishingförsök eller någon annan uppenbar säkerhetsrisk. Det verkar vara en legitim tjänst där MacPaw tillhandahåller sina egna och andra utvecklares appar, i en form av hyra som ju blir allt mer vanlig även bland de stora programutvecklarna, och utan att berövas 30% av köpesumman på App Store. Om man gillar att testa fristående utvecklares appar kanske man tycker det är värt det, men det handlar ju inte tråden om, som sagt.

Ursprungligen av carlsson:

Nej, det är skräp.

Menar du skräp som i inte värt pengarna eller som i säkerhetsrisk? Ser du någon säkerhetsrisk jag blåögt missar?

Ursprungligen av IngoX:

Menar du skräp som i inte värt pengarna eller som i säkerhetsrisk? Ser du någon säkerhetsrisk jag blåögt missar?

Jag har flera kunder som har installerat program som MacKeeper och CleanMyMac under åren. Det verkar ju så himla bra att få sin Mac "rensad och fin". Problemet är att de ändrar sökmotorer och presenterar fina popuper att man ska köpa deras tjänster, när de i själva verket inte gör någonting som är nödvändigt. Ofta får man reda på att "om du inte gör detta så kommer din Mac att få virus". Skrämselbloatware alltså.
Dessutom, på grund av att de lägger processer i bakgrunden, så blir användarnas Macar segare.

Därför kallar jag det skräp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 15:49
Ursprungligen av carlsson:

Jag har flera kunder som har installerat program som MacKeeper och CleanMyMac under åren. Det verkar ju så himla bra att få sin Mac "rensad och fin". Problemet är att de ändrar sökmotorer och presenterar fina popuper att man ska köpa deras tjänster, när de i själva verket inte gör någonting som är nödvändigt. Ofta får man reda på att "om du inte gör detta så kommer din Mac att få virus". Skrämselbloatware alltså.
Dessutom, på grund av att de lägger processer i bakgrunden, så blir användarnas Macar segare.

Därför kallar jag det skräp.

Håller med, men testade själv CleanMyMac för några år sedan och kunde då inte se att det gjorde något som direkt äventyrade säkerheten, även om man med fördel klarar sig utan dess funktioner. MacKeeper har sämre rykte, främst för att det varit så svårt att avinstallera och att de aktivt eller av lättja låtit reklam för sitt program vara associerat med tvivelaktiga sidor och organisationer. Båda är i alla fall onödiga.

Förresten min fråga om varför du tyckte det var skräp gällde Setapp som jag felaktigt trodde att du kommenterade. Det är faktiskt den appen @onnyt länkar till och som jag därför antog han önskade svar om.

Senast redigerat 2018-09-06 21:02

CleanMyMac är ett bra och nyttigt program. Det är inget virusprogram eller antivirusprogram heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-06 18:46
Ursprungligen av keptang:

I ordet "virus" räknar Tech World och flera andra tidningar/hemsidor in trojaner, malware, phishingattacker etc. som mycket väl finns till macOS och alla andra operativsystem.

Vilket är fullständigt inkorrekt malware är samlingsnamnet inte virus. Sabotage programvara om jag minns rätt på svenska.

Edit: Söta vad gammalt inlägg jag svarade på...

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-06 18:51
Ursprungligen av IngoX:

Håller med, men testade själv CleanMyMac för några år sedan och kunde då inte se att det gjorde något som direkt äventyrade säkerheten, även om man med fördel klarar sig utan dess funktioner. MacKeeper har sämre rykte, främst för att det varit så svårt att avinstallera och att de aktivt eller av lättja låtit reklam för sitt program vara associerat med tvivelaktiga sidor och organisationer. Båda är i alla fall onödiga.

Mac Keeper är scareware. De skrämmer sina potentiella kunder till att köpa deras programvara som verkligen är till skada för användarnas dator. Och det är ett helvete att rensa berörda anvädares datorer när de har blivit så gott som oanvänliga.

Hoppas det är ok att jag skriver mitt inlägg här eftersom det verkar vara virusrelaterat........
Vad ska man göra av sådan information som kom via notiser? vet inte riktigt var det är för fel och var jag ska leta eller ev. åtgärda.
Började med att installera appen i Chrome. Dock kör jag parallellt med 3 webbläsare samidigt så man vet inte om det finns liknande app-varianter på Safari och Firefox.

Senast redigerat 2018-11-29 14:54
Ursprungligen av calinou:

...att installera appen i Chrome...

Vilken app? Installera i Chrome? Menar du något tillägg (plugin) till Chrome?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken app? Installera i Chrome? Menar du något tillägg (plugin) till Chrome?

Detta har jag installerat efter att jag fick detta meddelande. Är det fel med det? pga när man klickar där uppe på ikonen så är det ett konstigt meddelande.

Senast redigerat 2018-11-29 10:47
Bevaka tråden