Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av bokmärken i Safari

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar hur man gör om man vill göra backup på sina bokmärken i Safari.

Var ligger lagrade, och hur gör man!

Du hittar det mesta som rör program i Biblioteksmappen, det är ett bra ställe att börja leta.

Här ligger Safaris bokmärken:
/Användare/namn/Bibliotek/Safari/Bookmarks.plist
(Eller på engelska /Users/namn/Library/Safari/Bookmarks.plist)

Men du kan ju också använda exportera-funktione i Safari för att exportera dina bokmärken lika gärna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men du kan ju också använda exportera-funktione i Safari för att exportera dina bokmärken lika gärna.

Vars hittar ja den?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-05 17:00

Lite off-topic:

Jag köpte ett litet program som heter BookIt som samlar alla bokmärken från (så gott som) alla browsrar och gör en fil som sedan - i sin tur - är tillgängliga för alla browsrar och uppdaterar deras bokmärken. Synkar samtliga, alltså.

Problemet är bara att jag lyckades få det att fungera i våras (efter mail till utvecklarens support) men nu har jag glömt hur man gör, och det är garanterat inget användarvänligt och lättfattlig gränssnitt...

Men det rekommenderas. Och om nån har det, så kan jag behöva lite hjälp.
Hittas här.

Dan

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:08

Eller så kan man köpa ett .mac konto coh izynka bokmärken mellan olika datorer, mycket snyggt apple!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 23:11

inte bara det, med .mac kommer du dessutom åt dina bokmärken från vilken internetansluten dator som helst!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-05 23:12

...eller gå till http://versiontracker.com/ och söka på "safari". Om jag inte minns helt fel, så får man fram flera freewares som duttar med bokmärkena på ett eller annat vis.

D

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-05 23:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
inte bara det, med .mac kommer du dessutom åt dina bokmärken från vilken internetansluten dator som helst!

..eller ännu häftigare:
Man tar screenshots av bokmärkena, printar ut, lägger i plånboken, åsså har man dom även om man inte ens har en dator i närheten...eller...nä....glöm det....

  • Oregistrerad
  • 2003-09-05 23:33

Eller... man opererar in ett bluetooth chip i hakan... som synkar med mobilen.. som synkar med .mac över gprs. Hurra!

Blinka med höger öga för att ladda 99mac, rynka på näsan för att kolla mailen, dä ä IT dä

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-06 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Vars hittar ja den?

Safari har inte den funktionen.
Märkligt.:confused:

Jo, ja letade som besatt efter den efter att för 3-4 gången glömt mina bokmärken då jag tömt o installerat om datan.. Sen hittade jag inte o la ner, men när Adrian nu skrev att de finns en sån funktion så vart ja ju tvungen o leta lite till.. men inte hittade jag nåt :/

Men de kanske bara är de som är välsignade med .mäck som kan fixa de utan 3'e parts proggisar.

murkligt...:rolleyes:

vad är det för fel med att kopiera över ~/Library/Safari/Bookmarks.plist?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 22:48
Ursprungligen av johan dansk:

vad är det för fel med att kopiera över ~/Library/Safari/Bookmarks.plist?

Det fungerar inte för mig ialla fall. Fick filen Bookmarks.plist via e-post från min ena dator, men kan inte få Safari att kännas vid den då jag ersatte den ursprungliga filen. Tips???

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 02:06
Ursprungligen av Jörgen U:

Det fungerar inte för mig ialla fall. Fick filen Bookmarks.plist via e-post från min ena dator, men kan inte få Safari att kännas vid den då jag ersatte den ursprungliga filen. Tips???

Mitt problem är löst. Fick hjälp av min kollega. Någonstans hade filen BinHexats, vilket jag inte uppfattat, så nu har jag tillgång till alla mina fina bokmärken igen.

inget alls ; )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Vars hittar ja den?

Tja, bra fråga! Jag skrev ju det inlägget för typ tre månader sedan, så jag kan bara anta att 1) det kanske fanns en sådan funktion i betan som senare försvann eller 2) att jag hade hjärnsläpp.

Jag har letat noga efter en sån funktion i dagens Safari utan att hitta någon. Tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 13:11

Exportera bokmärken finns i Debugmenyn som går att aktivera på lite olika sätt. Till exempel så här som Mondo skrev i sitt 6000e inlägg:
Importera bokmärken i Safari:

Avsluta Safari. Skriv det här kommandot i terminalen:

defaults write com.apple.safari IncludeDebugMenu 1

Öppna Safari igen. Nu finns menyn Debug i programlisten, och där hittar du kommandona Import IE/MS Mozilla Bookmarks och Import Bookmarks.

Om du vill ta bort menyn Debug igen avslutar du Safari och skriver följande kommando i terminalen:

defaults write com.apple.safari IncludeDebugMenu 0

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 19:08

hej får man med de andra inställningarna också , som password osv

Finns många bra tips nämnda.
Jag använder mig av iBackup till flera av mina program och även dokument.

Ursprungligen av b:

hej får man med de andra inställningarna också , som password osv

Programet klarar b la av att spara bokmärken från valfri webläsare, alla dina keychains (inlogg.uppgifter, ftpadresser etc) och mycket mycket annat.
Prova det gärna.

1
Bevaka tråden