Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kameratips önskas

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag tänkte börja frilansa lite som journalist (och då även
ta en och annan bild). Frågor:

1) Hur många megapixels bör man ha för bilder som ska se
bra ut i tryck?

2) Andra viktiga parametrar att beakta?

3) Någon som har specifika tips på modeller?

(Priset på kameran bör som brukligt minimeras)

1) Hur många megapixels bör man ha för bilder som ska se
bra ut i tryck?

Beror på publikation och bildstorlek. Men 4 MP klarar man sig långt på.

Ljusstarkt objektiv med glaselement.

3) Någon som har specifika tips på modeller?
Canon G3-G5

• Avstängd
  • 2003-09-06 14:34

Göran Segeholm har skrivit en bok som heter.
Den ofrivillige fotografen.

Handbok för skrivande journalister som tar sina egna bilder.

ISBN 91-6305967-3

Redaktörsföreningen interna medier.
kan beställas där:
Tel. 0417-12340 Fax. 0417-14885

Eller snacka med Figge.

www.fire.se
Firefoto 0417-14840

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-06 15:11

Viktigare än vilken kamera du har är vilka bilder du tar. Redaktioner sparar mer och mer in på fotografer och ger istället digitalkameror till reportrarna. Jag som fotograf har ju naturligtvis en bestämd åsikt om detta, men det behöver inte leda till katastrof. Läs lite böcker om hur man tänker bildmässigt och lär dig hur man handskas med olika foto-subjekt så har du redan ett försprång över redaktionens egna ofrivilliga fotografer.

Som frilans har du kanske i regel mer behov av att resultatet skall bli bra för att få något sålt, så satsa lite mer på bilderna eftersom du som skrivande journalist antagligen behärskar texten utan problem.

Som svar på din egentliga fråga tror jag Canon G5 är ett bra om än lite dyrt val. De flesta kameror över 4megapixel blir nog bra, satsa på en som är snabb i avtrycket så missar du kanske inte ett bra ögonblick. Canon 300D kan ju också vara intressant då den låter dig använda olika objektiv och lämnar utrymme för dig att utvecklas. Vet dock inte vilket pris den hamnar på.

• Avstängd
  • 2003-09-06 15:13

Kolla in Minoltas ny dimage A1

ca 11000 på Scandinavianphoto

http://www.minolta.se/pe/digital.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Kolla in Minoltas ny dimage A1

ca 11000 på Scandinavianphoto

http://www.minolta.se/pe/digital.html

Eller vänta tills Konica Minolta släpper sin första kamera.

• Avstängd
  • 2003-09-07 02:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Eller vänta tills Konica Minolta släpper sin första kamera.

Hmmm

Har du varit i Hamnbaren nyligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Hmmm

Har du varit i Hamnbaren nyligen?

Nä, har aldrig satt min fot där. Hurså?

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Ljusstarkt objektiv med glaselement.

På just den punkten är väl Olympus 5050 i ledningen? (Canon G3/G5 god tvåa.)

• Oregistrerad
  • 2003-09-08 13:56

Måste slå ett slag för Olympus 5050. Har haft den en vecka och jag är hysteriskt nöjd. bländare 1,8, jättefina bilder. Och den känns så rejäl att hålla i ( i motsats till Canon G5) Och så den utvikbara displayen som gör att jag kan hålla kameran lågt, titta ner och ta en bild utan att objektet blir nervöst.
Toppen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Måste slå ett slag för Olympus 5050. Har haft den en vecka och jag är hysteriskt nöjd. bländare 1,8, jättefina bilder. Och den känns så rejäl att hålla i ( i motsats till Canon G5) Och så den utvikbara displayen som gör att jag kan hålla kameran lågt, titta ner och ta en bild utan att objektet blir nervöst.
Toppen.

Canons utvikbara är förstås strået vassare, som kan vänds helt så att den man fotograferar ser sej självt. Underbart när man plåtar barn (speciellt om man vill ha roliga grimasbilder). A80 har tydligen samma. Antagligen har Canon nåt patent på det för stillbildskameror. (Videokameror är ju en annan sak uppenbarligen.)

Men 5050 är bra, helt klart. Jag lånade en en gång och bilderna blev verkligen fina. Den har liksom allting rätt. Det enda jag verkligen saknar hos den är en lite rejälare zoom, men då hade ljusstyrkan genast minskat.

Tjena
För att publicera bilderna i dagstidning (ca 170 dpi) räcker det gott och väl. Att dra på ett uppslag i en magasintidning som trycks i 150 linjers raster (300 dpi) kanske blir lite lnivigare...
Sen beror det ju lite på vad du ska skriva om - jag skulle personligen inte vilja komma på ett sportevenemang med en "slö" kamera. Fotboll, skidåkning, friidrott, ja typ allt sånt.
Är det mest porträtt, vyer eller andra mer eller mindre stillsamma motiv så kan man ju klara sig långt med en liten billigare kamera - typ nikons coolpixvarinater.

1
Bevaka tråden