Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch Series 4 är lika stilig som praktisk

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Årets Apple Watch är en viktig produkt för Apple och en milstolpe i klockans historia. Ida Blix skrollar haptiskt, fyller ringar och använder Siri med större nöje än tidigare. Här kommer 99:s test av klockan med stort K.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-24 16:51

För en som aldrig har brytt sig om att använda kartfunktionen i samband med någon träningsform utomhus, hur fungerar det? Behöver man slå på någon viss funktion? Behöver man någon app från tredje part?

Ni som vet, hur fungerar det?

Ursprungligen av zinned:

För en som aldrig har brytt sig om att använda kartfunktionen i samband med någon träningsform utomhus, hur fungerar det? Behöver man slå på någon viss funktion? Behöver man någon app från tredje part?

Ni som vet, hur fungerar det?

De bara finns där, syns i aktivitetsappen i telefonen.

Citat:

Jag har heller inte lyckats ramla så pass att den ny falldetektionen aktiverats. Men det är jag nog egentligen mest glad över. Funktionen riktas mest till äldre, men känns tryggt att ha. Om du ramlar och slår i något tillräckligt hårt kommer klockan att säga till dig, är du rent av medvetslös kommer klockan ringa ett nödsamtal och kontakta eventuella nödkontakter.

Denna aktiveras bara per default om du är minst 65 år gammal...

Annars så måste den aktiveras, vilket görs i Watch appen under "Nödsamtal SOS"

Ursprungligen av BlackSmp:

Denna aktiveras bara per default om du är minst 65 år gammal...

Annars så måste den aktiveras, vilket görs i Watch appen under "Nödsamtal SOS"

Javisst, har satt på den. Why not!

Ursprungligen av Ida Blix:

Javisst, har satt på den. Why not!

Givetvis:)

Det har jag också - det var mest för att påpeka för folk att man måste slå på den själv - jag trodde att den alltid var på tills jag läste om detta på twitter idag

Helt klart så är S4 ett lyft - nu väntar jag bara på att Telia ska ta sig samma och introducera stöd för mobilnätet och klockan.

Visst är kronan lite längre ut från klockan på Series 4? Fick min idag och reagerade direkt jämfört mot min tidigare Series 3. Blev glad när jag såg er testbild för det var ett mellanrum där också=)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-24 20:50
Citat:

Det går att be klockan se till att du håller ett visst tempo, då får du notiser om du tappar eller ökar för mycket.

Hur gör man det?

Citat:

Det går också att se antal steg per minut, kadens, för den som vill.

Jag får fram det efter en runda, men kan man få klockan att visa det medans man springer också?

På series 3 då, ska leva på nudlar ett år nu efter XS Max inköp så jag har råd med series 5

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-24 22:53

Nu efter att ha använt min AW4 (44mm) första hela vardagen så slås jag av en sak - batteriet.

Jag hade tidigare en 42mm Series 0 och där hade jag någonstans mellan 10-20% kvar av batteriet när jag la mig i sängen och satte klockan i laddaren. Idag med AW4 har dagen sett ut ungefär som vanligt, fast med lite mer pillande på luren samt att jag har använt träningsappen med gps-spårning, dvs använt den aningen mer än vanligt plus då batterislukande träningstid.

Trots ovanstående så har jag drygt 60% kvar av batteriet. Jag tror absolut att den skulle klara natten och en dags användning till utan laddning. Det tycker jag är imponerande.

Ursprungligen av Json_81:

Hur gör man det?

Jag får fram det efter en runda, men kan man få klockan att visa det medans man springer också?

På series 3 då, ska leva på nudlar ett år nu efter XS Max inköp så jag har råd med series 5

Tryck på de tre prickarna på utomhuslöpning (i klockan) och skrolla ned till ställ in notis för takt.

För att byta vad du ser för mätvärden under löpturen, gå till Watch-appen i telefonen och leta upp träningsappen i listan där (välj träningsvy > flera mått längst upp). Du kan ändra för olika träningstyper. Ta bort något för att kunna lägga till något nytt från listan.

Senast redigerat 2018-09-25 06:32
Ursprungligen av zinned:

Nu efter att ha använt min AW4 (44mm) första hela vardagen så slås jag av en sak - batteriet.

Jag hade tidigare en 42mm Series 0 och där hade jag någonstans mellan 10-20% kvar av batteriet när jag la mig i sängen och satte klockan i laddaren. Idag med AW4 har dagen sett ut ungefär som vanligt, fast med lite mer pillande på luren samt att jag har använt träningsappen med gps-spårning, dvs använt den aningen mer än vanligt plus då batterislukande träningstid.

Trots ovanstående så har jag drygt 60% kvar av batteriet. Jag tror absolut att den skulle klara natten och en dags användning till utan laddning. Det tycker jag är imponerande.

Jag märkte en rejäl förbättring när jag bytte till Series 3, och som sagt verkar ju Series 4 fortsätta på samma bana. Så nöjd med batteritiden (eller ja, den kan ju alltid vara ännu längre, men i väntan på nya superbatterier så...)

Ursprungligen av kafferast:

Visst är kronan lite längre ut från klockan på Series 4? Fick min idag och reagerade direkt jämfört mot min tidigare Series 3. Blev glad när jag såg er testbild för det var ett mellanrum där också=)

Jag tycker kronan på Series 3 verkar större/tjockare/klumpigare på alla sätt. Men hållre med om att kronan på Series 4 är lättare att använda ja. Känns som att de gjort om boetten något så det är lättare att komma åt den nya kronan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-25 07:06
Ursprungligen av Ida Blix:

Tryck på de tre prickarna på utomhuslöpning (i klockan) och skrolla ned till ställ in notis för takt.

För att byta vad du ser för mätvärden under löpturen, gå till Watch-appen i telefonen och leta upp träningsappen i listan där (välj träningsvy > flera mått längst upp). Du kan ändra för olika träningstyper. Ta bort något för att kunna lägga till något nytt från listan.

Tack, ska prova hålla tempo ikväll då

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-25 13:31

Attans, Apple tillåter inte så mycket info som jag skulle vilja visa, åtminstone inte på series 3.
5 är max. Får man visa flera på 4'an?

Hoppas workouts++ uppdateras snart, den kan ju visa 6

Ursprungligen av Json_81:

Attans, Apple tillåter inte så mycket info som jag skulle vilja visa, åtminstone inte på series 3.
5 är max. Får man visa flera på 4'an?

Hoppas workouts++ uppdateras snart, den kan ju visa 6

Nä, fortfarande 5 för mig.

Över vilket protokoll kommunicerar klockorna när man använder Walkie-Talkie-funktionen?

Ursprungligen av TheiPad:

Över vilket protokoll kommunicerar klockorna när man använder Walkie-Talkie-funktionen?

Det är Facetime Audio som används med push to talk.

Senast redigerat 2018-09-27 07:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-25 21:12

Jag har länge varit intresserad av Apple Watch som koncept. Men det är först med denna modell som jag verkligen, VERKLIGEN känner ett starkt sug.

Jag vill ha den.

Ursprungligen av zinned:

Nu efter att ha använt min AW4 (44mm) första hela vardagen så slås jag av en sak - batteriet.

Jag hade tidigare en 42mm Series 0 och där hade jag någonstans mellan 10-20% kvar av batteriet när jag la mig i sängen och satte klockan i laddaren. Idag med AW4 har dagen sett ut ungefär som vanligt, fast med lite mer pillande på luren samt att jag har använt träningsappen med gps-spårning, dvs använt den aningen mer än vanligt plus då batterislukande träningstid.

Trots ovanstående så har jag drygt 60% kvar av batteriet. Jag tror absolut att den skulle klara natten och en dags användning till utan laddning. Det tycker jag är imponerande.

Ligger ofta på 60-70% med min AW3 idag. Enorm skillnad redan där mot min gamla AW0.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-25 22:20

Hur fungerar den när man simmar ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-26 09:55
Ursprungligen av peo101:

Hur fungerar den när man simmar ?

Series 3 men ska inte vara någon skillnad:

Ursprungligen av Ida Blix:

Det är Facetime Audio som använda med push to talk.

Ok men med vilken trådlös standard?

Ursprungligen av Ida Blix:

Det är Facetime Audio som använda med push to talk.

Ok, men med vilket trådlöst protokoll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-26 17:21

Läste bara inledningen men förstår fortfarande inte varför jag ska ha en Apple Watch riktigt. Visst, det är en viktig produkt för Apple men… varför ska jag ha en?

Ursprungligen av Erik.dv:

Läste bara inledningen men förstår fortfarande inte varför jag ska ha en Apple Watch riktigt. Visst, det är en viktig produkt för Apple men… varför ska jag ha en?

Då ska du inte ha en - så enkelt är det.

Vi är alla olika - jag vet varför jag har en men jag försöker inte övertyga andra om att de behöver en.

Ursprungligen av TheiPad:

Ok, men med vilket trådlöst protokoll?

Vad menar du med trådlöst protokoll? Det är bluetooth, wifi eller mobildata som allt annat data som förmedlas från och till klockan

Walkie-Talkie har inget eget trådlöst protokoll för radiokommunikation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-26 19:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Då ska du inte ha en - så enkelt är det.

Vi är alla olika - jag vet varför jag har en men jag försöker inte övertyga andra om att de behöver en.

Men så svårt kan det väl inte vara att förklara / motivera om det inte är en otroligt slimmad / marginell produkt?

Jag försöker förstå till vardags när vardagen likt med en iPhone skulle göra livet ”bättre”. Hade ex Apple Pay och saker som SL-spärrarna fungerat med Apple Watch, killer features, men så är ju inte fallet idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men så svårt kan det väl inte vara att förklara / motivera om det inte är en otroligt slimmad / marginell produkt?

Jag försöker förstå till vardags när vardagen likt med en iPhone skulle göra livet ”bättre”. Hade ex Apple Pay och saker som SL-spärrarna fungerat med Apple Watch, killer features, men så är ju inte fallet idag.

För mig är det notifieringarna på handleden, och att den håller koll på mina rörelser som gör att den är oumbärlig. Jag behöver röra mer på mig och Apple Watch pushar mig det lilla som behövs.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men så svårt kan det väl inte vara att förklara / motivera om det inte är en otroligt slimmad / marginell produkt?

Jag försöker förstå till vardags när vardagen likt med en iPhone skulle göra livet ”bättre”. Hade ex Apple Pay och saker som SL-spärrarna fungerat med Apple Watch, killer features, men så är ju inte fallet idag.

Det finns gott om artiklar och inlägg som redan förklarar vad man kan göra. Det går inte att veta vad du vill kunna göra

Eller för att parafrasera dig, så svårt är det inte att hitta och läsa dem.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-09-26 22:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Läste bara inledningen men förstår fortfarande inte varför jag ska ha en Apple Watch riktigt. Visst, det är en viktig produkt för Apple men… varför ska jag ha en?

1. Det är riktigt skönt att ha en klocka på armen. Jag har alltid haft en men när den till slut gick sönder så tyckte jag att det var onödigt eftersom man har klocka på iphonen. Nåt år eller så gick jag utan klocka. Men nu efter 2 år med watch på handleden så är det sjukt skönt att ha en klocka på armen igen. ?

Nu kan ju watch göra betydligt fler saker.

2. Notiser! Jag hade min klocka på laddning en timme idag och just då fick jag lite fler notiser än normalt. Sjukt vad det är störigt att behöva ta upp mobilen ur fickan vid varje vibration, eftersom man är van att se allt som händer med en gång. Dagens I-landsproblem, men det är just såna små saker som watch löser så himla fint. ?

3. Komplikationer. Att se nästa händelse i kalendern varje gång man kollar till klockan är vansinnigt användbart. Man missar aldrig nåt som man skrivit in i kalendern! Att se ute-temperaturen är också en sån där liten men naggande god grej. Stämmer väldigt bra med kökstermometer där hemma också faktiskt!

4. Siri. Att ha Siri på armen är även det en sån där liten grej som gör att man använder ännu mer. Ställa timers när man lagar mat. Påminnelser att ta med saker till jobbet nästa morgon t ex eller att bara ringa upp någon på högtalaren i watch.

5. Rörelse. Det ger alltid en liten klapp på axeln när man ser att man varit igång extra mycket en dag. Och visst sporrar det ju en att röra på sig ännu lite till. Men bara lite. ?

Detta är väl de största grejerna jag gör med klockan. Jag skulle aldrig byta bort min watch och jag är sjukt sugen på att byta upp från min series 1.

Bevaka tråden