Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples tangentbord

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 14:04

Var inne på Åhléns City igår och gick vanan trogen fram till Machyllan.
Där fick jag förvånand syn på inte mindre än två olika vita tangentbord.
Det ena är modellen som följer med bland annat iMac 17". Men det andra är lite mer mystiskt. Jag har tidigare sett det på bild, i denna tråd, men aldrig tidigare i verkligheten.

Är det någon där ute som äger ett sådant här tangentbord, och i så fall, när köpte du det (eller datorn det följde med)?

Patetiskt usla bildbevis från min Nokia 3650:

Jag har sett det andra tangentbordet inkopplat till en G5:a. Det har ju liksom inga kanter runt, utan är lika brett som alla tangenterna. Ganska snyggt, men lite ovant.

Jag tror att det släpptes för ett halvår sedan, kanske ett år sen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 19:23

Det ser snyggt ut. Men Apple kunde operera bort den numeriska delen också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Nej nej! Den skulle jag inte kunna leva utan - så otroligt bra när man skriver in lösenord (40 bitars hex) eller fixar sina bankärenden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-05 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Nej nej! Den skulle jag inte kunna leva utan - så otroligt bra när man skriver in lösenord (40 bitars hex) eller fixar sina bankärenden...

Kan fungera som på en bärbar Mac, alltså med Fn-tangenter. Eller så kan Apple skicka med ett numeriskt tangentbord som ansluts via USB.

Citat:

Kan fungera som på en bärbar Mac, alltså med Fn-tangenter. Eller så kan Apple skicka med ett numeriskt tangentbord som ansluts via USB.

Tro det eller ej så hatar jag det funktionsknappsnumeriska tangentbordet - tangenterna lutar ju åt vänster och man kan inte se vad som står med guldtexten i 2 pt strl...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-06 00:14

Jag har haft det någon månda eller två. Det kräver OSX och en rätt sen version av någon anledning.
Det är ett mycket bra tangenbord och det är också skönt att det är mindre.

USB-portar på baksidan kanon så att sladdarna hamnar rätt och inte är ivägen för händerna/musen osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 00:24
Citat:

Varför då om jag får fråga?

Senast redigerat 2003-09-06 00:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 01:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Varför då om jag får fråga?

Därför att då kan tangentbordet göras nio centimeter smalare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 02:11
Citat:

Därför att då kan tangentbordet göras nio centimeter smalare.

Och det tar ungefär sju gånger längre tid att göra t ex Excelkalkyler, bokföring eller att räkna med miniräknaren. Nej, så trångbodd är jag inte.

• Oregistrerad
  • 2003-09-06 13:48

Tangentbord

Vad kostade de respektive tangentborden hos Åhlens då?

Macoteket säljer endast den senare modellen, kostar 595kr inkl. moms.

Senast redigerat 2003-09-06 16:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
Vad kostade de respektive tangentborden hos Åhlens då?

Åhléns är svindyra på Mac. Jag vet inte vad det nya tangentbordet kostade men det gamla gick på 995 kronor tror jag.

Det har faktiskt funnits ett tangentbord med separat numerisk del (som man kunde koppla bort, om man ville), det underbara justerbara tangentbordet. Och som namnet antyder, kunde man även dela/vinkla tangentbordet med "bokstäver". Men det var i och för sig innan usb tangentborden.

Och går man ännu längre tillbaka hade ju plusen ett tangentbord utan numerisk del.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 18:32

Bågfil, Loctite och tippex?

Går det att få tenmgentbordet att ligga plan mot skrivbordet eller måste det vara så där böjt. Hyfsat äckligt i sånna fall.

1
Bevaka tråden