Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch Series 4 är lika stilig som praktisk

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av TheiPad:

Ok men med vilken trådlös standard?

Facetime Audio använder AAC-LD och fungerar över Wifi eller mobilnät som 3G eller LTE.

När det gäller Walkietalkie så ringer du egentligen upp den andra personen (det blir en viss fördröjning innan personen "svarar"), men ni hör inte varandra om inte "tala"-knappen är intryckt.

Senast redigerat 2018-09-28 07:21
Ursprungligen av Ida Blix:

Facetime Audio använder AAC-LD och fungerar över Wifi eller mobilnät som 3G eller LTE.

När det gäller Walkietalkie så ringer du egentligen upp den andra personen (det blir en viss fördröjning innan personen svarar), men ni hör inte varandra om inte "tala"-knappen är intryckt.

Men hur fungerar det om man faller och den sedan "ringer" 112?
Måste man ha den modellen med 3G i så fall, eller hur fungerar den biten om man inte har med sig sin telefon?

Ursprungligen av gabbeman:

Men hur fungerar det om man faller och den sedan "ringer" 112?
Måste man ha den modellen med 3G i så fall, eller hur fungerar den biten om man inte har med sig sin telefon?

Du måste ha telefonen i närheten så klockan kan ringa via den, eller ett aktivt LTE-abonnemang för klockan för att det ska fungera.

Ursprungligen av Erik.dv:

Läste bara inledningen men förstår fortfarande inte varför jag ska ha en Apple Watch riktigt. Visst, det är en viktig produkt för Apple men… varför ska jag ha en?

Jag älskar klockan för hur enkelt det är att sätta timer på potatisen utan att sluta laga mat och leta upp mobilen, eller ringa garageporten och komma fram lagom tills den är öppen. Jag uppskattar att kunna röstdiktera svar på vissa meddelanden jag får. Jag gillar att bli uppmanad att röra mig mer. Det blir roligare att ta trappen än hissen med ringar att fylla. Nu kan jag fråga Siri i klockan när bussen går, när jag funderar på att börja bege mig till jobbet och kort därefter få ett svar utan att behöva leta upp en app i telefonen.

Det är helt enkelt många små saker som tillsammans gör att jag kommer att fortsätta att använda den.

Ursprungligen av Ida Blix:

Facetime Audio använder AAC-LD och fungerar över Wifi eller mobilnät som 3G eller LTE.

När det gäller Walkietalkie så ringer du egentligen upp den andra personen (det blir en viss fördröjning innan personen svarar), men ni hör inte varandra om inte "tala"-knappen är intryckt.

Ok så det funkar att använda den funktionen över hela världen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 16:54
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag gillar att bli uppmanad att röra mig mer. Det blir roligare att ta trappen än hissen med ringar att fylla. Nu kan jag fråga Siri i klockan när bussen går, när jag funderar på att börja bege mig till jobbet och kort därefter få ett svar utan att behöva leta upp en app i telefonen.

Kan du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-27 17:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns gott om artiklar och inlägg som redan förklarar vad man kan göra. Det går inte att veta vad du vill kunna göra

Eller för att parafrasera dig, så svårt är det inte att hitta och läsa dem.

För något som kostar så mycket som den Apple Watch gör borde man kunna motivera inköpet med en rad. Tydligen var det svårare för dig att göra än att säga "just google it!".

Övriga - tack för alla svar.

Ursprungligen av zinned:

Kan du?

Ja, Siri funkar nu med Citymapper som jag använder för att navigera runt i Stockholm. Vet tyvärr inte om det funkar i fler städer i Sverige med just den appen.

Senast redigerat 2018-09-28 10:11
Ursprungligen av TheiPad:

Ok så det funkar att använda den funktionen över hela världen?

Ja det borde det.

Ursprungligen av Ida Blix:

Ja det borde det.

Intressent men vad blir då fördelarna med detta framför ett vanligt samtal? Är det så att samtalet bara går till klockan utan att telefonen får vara med och leka?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-27 20:15
Ursprungligen av TheiPad:

Intressent men vad blir då fördelarna med detta framför ett vanligt samtal? Är det så att samtalet bara går till klockan utan att telefonen får vara med och leka?

Har inte testat funktionen, men en riktig walkie talkie är den stora skillnaden att ingen behöver svara. Det som sägs spelas upp direkt.
När det är en fördel och inte bara en kul grej i hemmamiljö vet jag inte
Säga till ungarna att det är matdags?

Ursprungligen av Json_81:

Har inte testat funktionen, men en riktig walkie talkie är den stora skillnaden att ingen behöver svara. Det som sägs spelas upp direkt.
När det är en fördel och inte bara en kul grej i hemmamiljö vet jag inte
Säga till ungarna att det är matdags?

Ja men om man måste svara så är det ju tämligen värdelöst.

Ursprungligen av TheiPad:

Ja men om man måste svara så är det ju tämligen värdelöst.

När du har markerat att du är tillgänglig så går meddelandet igenom direkt men för att sätta upp en förbindelse så krävs att du accepterar detta. Efter accepten så behöver du inte svara.

Och detta tycker jag är helt rätt sätt.

Senast redigerat 2018-09-28 06:45
Ursprungligen av TheiPad:

Intressent men vad blir då fördelarna med detta framför ett vanligt samtal? Är det så att samtalet bara går till klockan utan att telefonen får vara med och leka?

Som andra redan varit inne på, när du accepterat att vara walkietalkie-kontakt med någon har du valet att vara tillgänglig eller inte. Är du tillgänglig hörs inkommande meddelanden i klockans högtalare direkt. Det är mest roligt för min del, men också lite praktiskt hemma. Kan skicka korta grejer till familjemedlemmar på annan våning utan att behöva skrika eller ringa/sms/chatta. Mindre praktiskt kanske när jag skickar något tramsigt till maken som sitter i möte på jobbet...

Ursprungligen av Ida Blix:

Som andra redan varit inne på, när du accepterat att vara walkietalkie-kontakt med någon har du valet att vara tillgänglig eller inte. Är du tillgänglig hörs inkommande meddelanden i klockans högtalare direkt. Det är mest roligt för min del, men också lite praktiskt hemma. Kan skicka korta grejer till familjemedlemmar på annan våning utan att behöva skrika eller ringa/sms/chatta. Mindre praktiskt kanske när jag skickar något tramsigt till maken som sitter i möte på jobbet...

Nu gäller det bara att övertala min fru att ta på sig en AppleWatch

Kan man sätta upp ett samtal mellan flera personer eller är det bara mellan två personer? Det vore lite smutt att kunna sätta igång ett gruppsamtal

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu gäller det bara att övertala min fru att ta på sig en AppleWatch

Kan man sätta upp ett samtal mellan flera personer eller är det bara mellan två personer? Det vore lite smutt att kunna sätta igång ett gruppsamtal

Nej, det verkar bara funka med två än så länge. Klart en förbättringsmöjlighet framåt att man kan skicka till en grupp

Funktionen är ju supersmidig. Appen läser själv ut vilka av dina kontakter som har Apple Watch med Watch OS 5 och aktiverat Walkitalkie funktionen så dessa kontakter ser man direkt. Finns där ingen så har man antingen inga vänner eller åtminstone ingen med Watch OS 5 som aktiverat funktionen. Anropar man kontakten så måste denna första gången godkänna att jag får ta kontakt och sen är det bara att köra på så länge både jag och min kontakt valt att vara tillgänglig och då hörs bara rösten rakt ut när man pratat och släppt knappen.

Ursprungligen av BlackSmp:

När du har markerat att du är tillgänglig så går meddelandet igenom direkt men för att sätta upp en förbindelse så krävs att du accepterar detta. Efter accepten så behöver du inte svara.

Och detta tycker jag är helt rätt sätt.

Ja det låter som rätt väg att gå tycker jag också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-28 15:42
Ursprungligen av Ida Blix:

Ja, Siri funkar nu med Citymapper som jag använder för att navigera runt i Stockholm. Vet tyvärr inte om det funkar i fler städer i Sverige med just den appen.

Kollade upp det. Inte nog med att de har usel täckning i sverige utan även usel täckning i Skandinavien. Fungerar endast sthlm och Cph...ja jisses, hahaha Uselt då de gör målgruppen väldigt smal.

Ursprungligen av zinned:

Kollade upp det. Inte nog med att de har usel täckning i sverige utan även usel täckning i Skandinavien. Fungerar endast sthlm och Cph...ja jisses, hahaha Uselt då de gör målgruppen väldigt smal.

Det är dock en grym app, hoppas de kommer till fler städer!

Har ni märkt att AW känner igen en fråga i meddelande och så finns svarsalternativen bland snabbmeddelandena? Är ju riktigt coolt!

Yup. Jag har en fråga.

Som jag har förstått det med mobiler så kan man alltid larma 112. Även om man inte har täckning med operatören man har avtal med.. Den använder det nät som finns tillgängligt..

Så min fråga är.. Fungerar det på samma sätt med Apple watch 4 LTE?

I mitt fall har jag beställt en LTE modell av Apple watch 4 men jag har ingen mobiloperatör kopplat till den alls.. Idag har vi i Sverige bara operatören 3 och det är inget som fungerar för mig.. Så om jag faller o slår mig så illa och klockan larmar.. Kommer den söka upp ett mobilt nätverk automagiskt och larma 112?

Ursprungligen av Tjosansa:

Yup. Jag har en fråga.

Som jag har förstått det med mobiler så kan man alltid larma 112. Även om man inte har täckning med operatören man har avtal med.. Den använder det nät som finns tillgängligt..

Så min fråga är.. Fungerar det på samma sätt med Apple watch 4 LTE?

I mitt fall har jag beställt en LTE modell av Apple watch 4 men jag har ingen mobiloperatör kopplat till den alls.. Idag har vi i Sverige bara operatören 3 och det är inget som fungerar för mig.. Så om jag faller o slår mig så illa och klockan larmar.. Kommer den söka upp ett mobilt nätverk automagiskt och larma 112?

Hittar inget definitivt svar och vill inte testa ringa ett nödsamtal heller, men med Watch OS 4 och en Series 3 verkar faktiskt en Reddit-användare ha lyckats ringa ett nödsamtal utan ett abonnemang.

För den som undrar om batteritiden har jag nu haft på mig klockan i över 18h med 67% batteri kvar.
Är synd att Apple mäter på det sättet som de gör, för folk fattar inte när dom säger ”batteritid på 18 timmar”.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-30 09:15
Ursprungligen av Mackan1984:

För den som undrar om batteritiden har jag nu haft på mig klockan i över 18h med 67% batteri kvar.
Är synd att Apple mäter på det sättet som de gör, för folk fattar inte när dom säger ”batteritid på 18 timmar”.

Läskigt, jag har så när som på några få minuter samma stats som du efter att inte ha lagt den på laddaren i natt.
70% kvar efter att ha lyft den från laddaren igår morse kl 07.

Ursprungligen av zinned:

Läskigt, jag har så när som på några få minuter samma stats som du efter att inte ha lagt den på laddaren i natt.
70% kvar efter att ha lyft den från laddaren igår morse kl 07.

Ja jag hade den på laddaren ca 19.00 i fredagskväll.
Nu på morgonen hade jag 20% innan jag satte den på laddaren när jag tog en dusch.
Nu har jag ju inte tränat med klockan på en vecka pga förkylning, antagligen skulle det förkorta laddningen lite.
Men skulle man snåla så går nog över 2 dygn om man bara vill hålla tiden och kolla notiser.

Igår upptäckte jag att Apple släppt Watch OS 5.01. Jag uppdaterade min klocka men var sen tvungen att starta om den för att få kontakt mellan Iphone och Apple Watch. Verkar bara vara mindre bugfix vad jag kunde läsa mig till.

Bevaka tråden