Hejs.
Har ett problem, tror jag...
Har länge kört med 100/100 Telia Fiber i lägenheten, haft deras router bryggad och med wifi inaktiverat, kopplad till min TV (senaste 3GB modellen, ”mjölklitern”....) som fixat WiFi i lägenheten. Detta har funkat OK.
Men, här om dagen så upptäckte jag att vår förening plötsligt bytt till Bahnhof och deras 1000/1000.
Det var väl inte så tokigt då jag tidigare betalade 439kr/m för 100/100 från Telia, men nu fick 100kr/m på hyran för 1000/1000.
Efter en del pyssel fick jag fart på det nya, och mäter ca 350-450 ned/upp, vilket är helt ok sett till pris för mig, även om det är långt från 1000.
Men, jag tog kontakt med Bahnhof för att kolla om de kunde brygga sin router, och det skulle gå. Men kille sa attjag lika gärna kunde skippa hela deras router och bara köra med min TC, så slapp jag ju en burk och ett antal kablar. Bra idé tyckte jag.
Killen noterade min TC Mac-adress och reggade det i deras system. Nu skulle jag bara kunna koppla inkommande kabel direkt till TC och logga in mig på min användare, men det ville inte funka att köra utan deras router så vi gick tillbaka till att köra genom routern till min TC, och så långt kom vi, och mätte minst lika bra i prestanda.
Men vi upptäckte att det tjurade med att en inläggningsida för Bahnhof envisas med att dyka upp vilket de skulle försöka hitta orsaken till och återkomma.
När jag sen satt och kollade runt i inställningarna på min TC så upptäckte jag att den är i bryggat läge, och det är väl inte korrekt när den står som sist i kedjan och fixar WiFi? Och planen är ju att köra med enbart min TC och då ska den väl inte vara bryggad?
Jag testade att slå av bryggningen med det gick inte att få det hela att funka, TC hittades inte i nätet bl a. Så jag fick böka ett tag med att få tillbaka allt och att funka med bryggat genom BH-routern och min TC fortfarande bryggad.
Så, kan någon kunnig reda ut lite runt detta och hur jag ska ställa in allt för att det ska bli säkert och bra?