Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss med akvarier

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit med akvarium hemma, tänkte det kanske finns några fler här som har detta som hobby? Varför börja hänga på ett dedikerat fiskfolk-forum, när jag kan vara här med er

Hur som haver, finns det intresse för att snacka fiskar, snäckor, räkor och växter etc etc så kan vi väl göra det här i denna tråd?

Vi har dragit igång ett litet 30-liters sötvattenakvarium för att prova på hur ihållande vårt (och framförallt vår sons) intresse för akvariet är. Måste så klart fixa bilder, men vi har några guppy-hanar, några räkor, en cool snäcka och ett litet stim av en rödaktig sort jag glömde bort att skriva upp vad de hette.

Tragiskt nog lyckades en blå räka trassla in sig i pumpen och en guppy och en växt är rätt ledsna, men research pågår. Vi ska nog få balans på allt till slut. Bara varit igång sedan slutet av september och jag är helt nybörjare, medan min man haft akvarie under sin uppväxt.

Har du ett akvarium hemma? Visa gärna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-17 19:52

Jag hade ett brinnande (rinnande?) akvarieintresse i ungdomen. Men det blev inget nytt efter att bottenplattan på mitt 200 liters akvarium med Malawi-ciklider sprack medan hela familjen var på semester. Grannen som vattnade blommor blev förvånad att någon redan fuktat i krukorna. Och upptäckte att 200 liter runnit från ovanvåningen längs väggen, det mesta in genom ett piano. Det är bra med hemförsäkring.

Men kom nu att tänka på denna gamla 99-tråd som kan inspirera även akvarieintresserade. Gör ett litet slutet ekosystem - underhållsfritt och utan risk för vattenskada! Blir lite sugen igen, ska bara hitta en damejeanne och sätta igång...

https://www.99.se/forum/t/299328-bygga-en-mik...

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har blivit med akvarium hemma, tänkte det kanske finns några fler här som har detta som hobby? Varför börja hänga på ett dedikerat fiskfolk-forum, när jag kan vara här med er

Hur som haver, finns det intresse för att snacka fiskar, snäckor, räkor och växter etc etc så kan vi väl göra det här i denna tråd?

Vi har dragit igång ett litet 30-liters sötvattenakvarium för att prova på hur ihållande vårt (och framförallt vår sons) intresse för akvariet är. Måste så klart fixa bilder, men vi har några guppy-hanar, några räkor, en cool snäcka och ett litet stim av en rödaktig sort jag glömde bort att skriva upp vad de hette.

Tragiskt nog lyckades en blå räka trassla in sig i pumpen och en guppy och en växt är rätt ledsna, men research pågår. Vi ska nog få balans på allt till slut. Bara varit igång sedan slutet av september och jag är helt nybörjare, medan min man haft akvarie under sin uppväxt.

Har du ett akvarium hemma? Visa gärna

Älskar akvarium, både djuren och tekniken och samspelet därimellan.

Framför allt saltvattensakvariet kan nog vara av en del intresse här... här har jag
- akvariedator som övervakar och sköter mycket, kopplad till cloudtjänst
- automatisk vattenpåfyllning
- kH/alkalinitetsmätare som mäter och korrigerar hårdheten i vattenet vid behov
- doserpumpar som doserar upp till 8 olika spårämnen för att få rätt vattenkvalitet. Kopplad till Cloudtjänst.
- Belysning som styrs via App/Bluetooth

Här är en bild på mitt kar

Inlägg redigerat, §9. /mod

Senast redigerat 2018-11-22 17:03
Ursprungligen av Hanssssss:

Älskar akvarium, både djuren och tekniken och samspelet därimellan.

Framför allt saltvattensakvariet kan nog vara av en del intresse här... här har jag
- akvariedator som övervakar och sköter mycket, kopplad till cloudtjänst
- automatisk vattenpåfyllning
- kH/alkalinitetsmätare som mäter och korrigerar hårdheten i vattenet vid behov
- doserpumpar som doserar upp till 8 olika spårämnen för att få rätt vattenkvalitet. Kopplad till Cloudtjänst.
- Belysning som styrs via App/Bluetooth

Här är en bild på mitt kar
http://saltvattensguiden.se/uploads/monthly_2016_05/20160504_104028.thumb.jpg.45793f8e86e7b67a2a0ffb745b51b64d.jpg

Inlägg redigerat, §9. /mod

Saltvatten är min man supersugen på att testa. Får se om vi gör slag i saken till slut.

1
Bevaka tråden