Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone XR – Apples mest intressanta lur

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns också Iphone XR ute i butikerna och vi har så klart testat vad den går för. Du får nästan allt från de lyxigare syskonen Iphone XS och XS Max, men tusenlappar billigare.

Läs hela artikeln här

Hoppas det finns en ny XR om två år ?
Den intresserar mig mer än min X just nu

Ursprungligen av Mackan1984:

Hoppas det finns en ny XR om två år ?
Den intresserar mig mer än min X just nu

Det vore också sjukt spännande om det kommer en mindre XR för att ersätta SE.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-26 09:47
Ursprungligen av Ida Blix:

Det vore också sjukt spännande om det kommer en mindre XR för att ersätta SE.

Jag tror @JohannesKBA skulle göra volter av lycka om det blir så Ida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-26 10:01

Även om den verkar bra, eller kanske mer vettig än bra så har jag fortfarande lite svårt att förstå produktsegmenteringen. Om den haft samma storlek som XS, ja = en billigare variant. Eller om man satt i det "gamla" chippet och gjort den ytterligare billigare, ja = klassiskt prisvärd budget. Hade de gjort den både i storlek som XS och det gamla chippet hade det blivet en riktigt intressant instegstelefon. Tror jag.

Ursprungligen av xms67:

Även om den verkar bra, eller kanske mer vettig än bra så har jag fortfarande lite svårt att förstå produktsegmenteringen. Om den haft samma storlek som XS, ja = en billigare variant. Eller om man satt i det "gamla" chippet och gjort den ytterligare billigare, ja = klassiskt prisvärd budget. Hade de gjort den både i storlek som XS och det gamla chippet hade det blivet en riktigt intressant instegstelefon. Tror jag.

Är XS diehard-köparnas val så är XR den nya iPhone 8.
Vill du ha gamla chipset finns de i iPhone 7 och iPhone 8 i mindre storlek och billigare/ytterligare billigare.
Misstänker att den här LCD-tekniken inte tillät mindre än 6.1”.

PS iPhone X finns hos en hel del återförsäljare billigare än Xs.
500kr mer än Xr https://www.mobilyx.se/apple-iphone-x-4g-64gb...

Har kvar min iPhone 7 fortfarande efter att jag köpt en Galaxy S9 då jag inte bestämt mig än vilken jag ska behålla, men kan ju säga att amoledpanelen på S9 piskar ju skiten ur iPhones så kallade retina LCD-skärm. Kan tänka mig att skillnaden är lika stor på XS och XR.

Ursprungligen av Paulista:

Har kvar min iPhone 7 fortfarande efter att jag köpt en Galaxy S9 då jag inte bestämt mig än vilken jag ska behålla, men kan ju säga att amoledpanelen på S9 piskar ju skiten ur iPhones så kallade retina LCD-skärm. Kan tänka mig att skillnaden är lika stor på XS och XR.

Jo, klart det är skillnad vid en direkt jämförelse. Frågan man får ställa sig är om OLED är värt de extra tusenlapparna. Det hänger mycket på vad man använder mobilen till känner jag, något måste med OLED känner jag inte att det är, ser det som lyx. Går man från en SE eller 6–7-nånting Iphone kommer man inte bli besviken på XR.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, klart det är skillnad vid en direkt jämförelse. Frågan man får ställa sig är om OLED är värt de extra tusenlapparna. Det hänger mycket på vad man använder mobilen till känner jag, något måste med OLED känner jag inte att det är, ser det som lyx. Går man från en SE eller 6–7-nånting Iphone kommer man inte bli besviken på XR.

Hur kommer det sig att iPads inte får oled? ?
Där har jag ju min visuella mediakonsumtion.
Min iPhone används ju till socialt, ljud, surf och att fota.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-26 13:32

Jag sitter med en iPhone XS och en 7 Plus sida vid sida och försöker se någon skillnad på skärmarna men hur jag än bär mig åt ser de likadana ut för mig.

Eller ja, färgtemperatur, ljusstyrka och kontrast skiljer sig åt, men skärpemässigt ser jag ingen skillnad. Ibland kan jag fokusera på något hörn och tycka mig se någon skillnad men kommer strax på att det bara är det större kontrastomfånget i kombination med min vilja att se en skillnad som gör att XS ser bättre ut.

Plockade ut en vit xr idag! Beställde en product red, men ändrade mig igår kväll efter att jag sett en unboxing på den vita. Ska även tilläggas att jag kommer från en iPhone 8 product red och även om jag gillar färgen skarpt så ville jag att ALLT skulle kännas helt nytt ?

Tillägg - Upplever skärmen på xr mycket varmare och behagligare än 8an. Funderade ett tag om jag hade råkat slå av True Tone på 8an.

Ursprungligen av Mackan1984:

Hur kommer det sig att iPads inte får oled? ?
Där har jag ju min visuella mediakonsumtion.
Min iPhone används ju till socialt, ljud, surf och att fota.

Skulle gissa det är en kostnadsfråga. Vad jag förstår är det svårt att tillverka OLEDS som är "perfekta" i stora mängder vilket drar upp kostnaden, men det var ett tag sen jag läste på om det där så saker kanske har ändrats.

Jag får rätta mig själv direkt: Jag tänkte på safirglas, det är svårt att göra. OLED däremot har inte jättemånga tillverkare/fabriker så det är väl tillgång/efterfrågan som ändå gör det rätt dyrt med OLED.

Ursprungligen av tmjonasson:

Plockade ut en vit xr idag! Beställde en product red, men ändrade mig igår kväll efter att jag sett en unboxing på den vita. Ska även tilläggas att jag kommer från en iPhone 8 product red och även om jag gillar färgen skarpt så ville jag att ALLT skulle kännas helt nytt ?

Tillägg - Upplever skärmen mycket varmare och behagligare än 8an. Funderade ett tag om jag hade råkat slå av True Tone på 8an.

Den vita är snygg. Jag tycker den är lite trist, men hajjar att du vill prova nått annat om du redan kört Product Red. Den är väldigt fin. Omväxling förnöjer heter det ju av en anledning!

Ursprungligen av Ida Blix:

Den vita är snygg. Jag tycker den är lite trist, men hajjar att du vill prova nått annat om du redan kört Product Red. Den är väldigt fin. Omväxling förnöjer heter det ju av en anledning!

Faktiskt så tyckte jag också det när de visades upp, har vart helt inställd på Product Red hela tiden. Men sen började jag gilla kontrasten med den silvriga ramen, fick lite iPhone 4-vibbar! Minns när jag unboxade min 8 Product Red, helt såld på färgen!

Det var inte lätt i år... ?

Ursprungligen av Ida Blix:

Skulle gissa det är en kostnadsfråga. Vad jag förstår är det svårt att tillverka OLEDS som är "perfekta" i stora mängder vilket drar upp kostnaden, men det var ett tag sen jag läste på om det där så saker kanske har ändrats.

Jag får rätta mig själv direkt: Jag tänkte på safirglas, det är svårt att göra. OLED däremot har inte jättemånga tillverkare/fabriker så det är väl tillgång/efterfrågan som ändå gör det rätt dyrt med OLED.

Är det Oled som det är svårare att göra små skärmar än stora?
För isåfall borde ju iPads vara lättare/billigare? ?

Ursprungligen av jonasn:

Jag sitter med en iPhone XS och en 7 Plus sida vid sida och försöker se någon skillnad på skärmarna men hur jag än bär mig åt ser de likadana ut för mig.

Eller ja, färgtemperatur, ljusstyrka och kontrast skiljer sig åt, men skärpemässigt ser jag ingen skillnad. Ibland kan jag fokusera på något hörn och tycka mig se någon skillnad men kommer strax på att det bara är det större kontrastomfånget i kombination med min vilja att se en skillnad som gör att XS ser bättre ut.

Du gjorde mitt val av nästa telefon enklare. Precis det!

  • Medlem
  • 2018-10-27 00:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Hoppas det finns en ny XR om två år ?
Den intresserar mig mer än min X just nu

Hur kan det komma sig?

  • Medlem
  • 2018-10-27 00:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Hur kommer det sig att iPads inte får oled? ?
Där har jag ju min visuella mediakonsumtion.
Min iPhone används ju till socialt, ljud, surf och att fota.

Apples vilja antagligen ?
Samsung kör ju AMOLED i sina Tabs
Bild från specs Tab S4

Ursprungligen av PaO:

Hur kan det komma sig?

Jag vet inte men en kamera i bak ser mer tilltalande ut.
Den har allt jag behöver utan att kosta $1000 dollar+ och visar att uppföljare på iPhone 1-8 finns kvar med samma prissättning.
Det här är ju den riktiga iPhonen menas X/XS är en lyx-variabel för att du ska spotta upp mer pengar för svärta i skärmen, rostfritt stål och 2x zoom.

Ursprungligen av PaO:

Apples vilja antagligen ?
Samsung kör ju AMOLED i sina Tabs
Bild från specs Tab S4

120hz är nog en stor anledning med.
”This round goes to the iPad Pro. While the colors may be a bit more vivid on the Samsung Galaxy Tab S4 — and the screen a little sharper — the iPad Pro’s 120Hz refresh rate simply makes the tablet even more of a joy to use.”
https://www.digitaltrends.com/mobile/samsung-...

  • Medlem
  • 2018-10-27 07:57
Ursprungligen av Mackan1984:

120hz är nog en stor anledning med.
”This round goes to the iPad Pro. While the colors may be a bit more vivid on the Samsung Galaxy Tab S4 — and the screen a little sharper — the iPad Pro’s 120Hz refresh rate simply makes the tablet even more of a joy to use.”
https://www.digitaltrends.com/mobile/samsung-...

Säkert en stor anledning

  • Medlem
  • 2018-10-27 08:02

Note 9 med 126GB kostar idag 800 kr mer än 128GB Xr och då får du både 24 månader försäkring och Gear Icon X på köpet. Om man är intresserad av Android och Samsung så är det ett bra paket ?

  • Medlem
  • 2018-10-27 08:04
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag vet inte men en kamera i bak ser mer tilltalande ut.
Den har allt jag behöver utan att kosta $1000 dollar+ och visar att uppföljare på iPhone 1-8 finns kvar med samma prissättning.
Det här är ju den riktiga iPhonen menas X/XS är en lyx-variabel för att du ska spotta upp mer pengar för svärta i skärmen, rostfritt stål och 2x zoom.

Okej, tack undrade ?
Xs Max och Xs är ju smycken i mina ögon så många sneglar kanske på Xr

Ursprungligen av PaO:

Note 9 med 126GB kostar idag 800 kr mer än 128GB Xr och då får du både 24 månader försäkring och Gear Icon X på köpet. Om man är intresserad av Android och Samsung så är det ett bra paket ?

Om inte om vore...

En intressant lur helt klart, snygg med många färger. Kan tänka mig att många som inte sitter på såna här forum och är lika insatta i tech/mobilindustrin har hört rykten om en ny lågbudget enhet från Apple som heter iPhone XR.

Fast då lär de säkert kolla priser.

iPhone XR 64 GB: 9490 kr
Huawei Mate 20Pro 128GB: 9900 kr
Sony Xperia XZ3 64GB: 7490 kr

(går expandera minnet både på Huawei och Sonyn om man så vill)

Framgår rätt tydligt att XR inte alls är ett budgetalternativ jämfört med andra premium märken.
Skillnaden blir desto större om man dessutom kollar OnePlus.

Jag tror en bättre strategi från Apples sida hade varit att sätta in den lite äldre A11 chippet istället för att pressa priset mer.

Det hade nog blivit en hit, nu är jag mer tveksam om hur försäljningen kommer att gå? Men vi får vänta och se.
Många tyckare som har haft fel förut också.

Ursprungligen av PaO:

Note 9 med 126GB kostar idag 800 kr mer än 128GB Xr och då får du både 24 månader försäkring och Gear Icon X på köpet. Om man är intresserad av Android och Samsung så är det ett bra paket ?

Sluta sälj Samsung på apples artiklar jämnt. ?
Om note 9 hade haft iOS hade det varit intressant.

(Dessutom kan du få en iPhone 8 Plus mycket billigare med AirPods just nu och garanterade uppdateringar i säg... 4 år framåt med en bättre cpu än note 9.)

Senast redigerat 2018-10-27 09:41
Ursprungligen av johnh3:

En intressant lur helt klart, snygg med många färger. Kan tänka mig att många som inte sitter på såna här forum och är lika insatta i tech/mobilindustrin har hört rykten om en ny lågbudget enhet från Apple som heter iPhone XR.

Fast då lär de säkert kolla priser.

iPhone XR 64 GB: 9490 kr
Huawei Mate 20Pro 128GB: 9900 kr
Sony Xperia XZ3 64GB: 7490 kr

(går expandera minnet både på Huawei och Sonyn om man så vill)

Framgår rätt tydligt att XR inte alls är ett budgetalternativ jämfört med andra premium märken.
Skillnaden blir desto större om man dessutom kollar OnePlus.

Jag tror en bättre strategi från Apples sida hade varit att sätta in den lite äldre A11 chippet istället för att pressa priset mer.

Det hade nog blivit en hit, nu är jag mer tveksam om hur försäljningen kommer att gå? Men vi får vänta och se.
Många tyckare som har haft fel förut också.

Ja det är många tyckare om Apple som tycker att de skulle pressat priserna ännu mer och kört i ett gammal chipset.
Men detta är ju inte en budget och har aldrig varit.
Det är en premium-iPhone lika mycket som iPhone 7 osv har varit.
XS är ju ”ultra premium”.
I the verge recension (tror jag det var) tog han upp hur många gamla iPhones han såg på tunnelbanan när han var på väg till kontoret och skulle skriva recensionen.
Allt från 4 till iPhone 7.
Det är ju dessa som Xr ska försöka locka att uppgradera.
Tror dock att denna hade sålts bättre om den släppts för 1 månad sedan ihop med Xs.
I USA handlar det ju mer om vad den kostar per månad på Verizon och AT&T osv än totalt med.
Allt kinesiskt smutskastas ju i staterna dessutom och huawei är inte ens välkommen.

Gammal

Min sambo köpte denna på Applestore igår och mina intryck var att skärmen faktiskt är helt ok men telefonen är otroligt stor och tung med väldigt tjocka kanter. Jämförde med en Motorola G4 vi har hemma som reserv som kostar 1800kr och den har hälften så smala kanter på sidorna.
Sen att jämföra den med min egen S9 så kändes den lastgammal i designen.
10000 för denna telefonen måste vara det minst prisvärda teknikprylen i historien.
Försökte övertala henne att ta iPhone 8, men ikke.

Ursprungligen av Paulista:

Min sambo köpte denna på Applestore igår och mina intryck var att skärmen faktiskt är helt ok men telefonen är otroligt stor och tung med väldigt tjocka kanter. Jämförde med en Motorola G4 vi har hemma som reserv som kostar 1800kr och den har hälften så smala kanter på sidorna.
Sen att jämföra den med min egen S9 så kändes den lastgammal i designen.
10000 för denna telefonen måste vara det minst prisvärda teknikprylen i historien.
Försökte övertala henne att ta iPhone 8, men ikke.

Så i din mening är det bezels på sidorna som räknas kontra upp och nedtill?
Fyf*n vad svårt det måste vara att göra alla i världen nöjda ?
Glad jag inte tillverkar smartphones

Ursprungligen av Mackan1984:

Så i din mening är det bezels på sidorna som räknas kontra upp och nedtill?
Fyf*n vad svårt det måste vara att göra alla i världen nöjda ?
Glad jag inte tillverkar smartphones

Ska man sälja en telefon för 10k får den ju gärna kännas lite modern med. Hade den kostat 5000 hade jag inte ens kommenterat det.

Bevaka tråden