Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör Bank-id gå i graven?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-10-13 06:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det du pratar om är bank-id på kort. Det används i en dosa, men det är inte en dosa.

En dosa där man stoppar in sitt betalkort är en variant jag aldrig har hört talas om. Vilken bank handlar det om?

De varianter av bank-id som jag känner till är: på kort, på fil eller mobilt.

Bank-ID på kort som många banker använder sig av, i mitt fall både SEB och Nordea, kräver en kortläsare med knappsats som kan läsa av kortet och sedan identifiera dig med pinkod.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

I Spanien existerar inte Bank-id. Vill jag göra ett bankärende via internet måste jag först registrera min mobil på banken. Antag att jag vill fylla på mitt bankkort. Jag loggar in på bankens applikation med användarnamn och lösenord. Jag kan även välja att logga in med fingeravtryck på min iPhone. När jag begärt överföringen får jag i mobiltelefonen ett meddelande typ: ”BBVA: 265845 är koden för att konfirmera en påfyllning av 200 Euro från ditt konto ES….6545.” Det man kan anmärka på är att det är väl många siffror i koden. Säkerhet ligger i att Du besitter telefonen och kan läsa vad som är på gång. Att registrera telefonen är enkelt eftersom vi har massor av bankontor. Jag upplever säkerheten god.

Det är säkert mycket säkert Björn.
Fördelen med mobilt BankID är möjligheterna att kunna logga in på flera myndighetersajter utan att behöva 20 olika lösenord. Smidigheten med detta är fantastisk. Mobilt BankID är än så länge det säkraste alternativet. De gånger det brustet är när människor blir uppringda och självmant loggar in med mobilt BankID på uppmaning av annan person. Banker med fler går kraftigt ut med att ALDRIG öppna mobilt BankID om man blir uppringd. Så de som blir lurade läser antingen inte nyheterna eller struntar i det

Ur GUI synpunkt är BankID ingen bra lösning. Men det är den bästa vi har idag.
Jag själv skulle vilja se mer transparent lösning. BankID filen bygger samma filer som certifikat, så om Apple kunde förfina hanteringen av certifikatfiler i API, skulle vi inte längre behöva BankID programmet, men fortfarande behöva slå in kod eller visa ansiktet innan vi kan utföra visa saker (t.ex. logga in, skicka pengar). Men man skulle fortfarande behöva certifikatet från sin bank, men man slipper hoppandet mellan programmet och BankID – inloggningsrutan dyker upp inne i programmet. Det blir bättre GUI och snyggare lösning.

Tills vidare får vi nöja oss med BankID.

Blockchain kommer att lösa sådana här saker i framtiden...hur snart det är implementerat är svårt att förutse. Tekniken är klar, men det är ett paradigmskifte och det är så oerhört många spelare på planen - med miljoner olika intressen - att själva marknaden är flaskhalsen. Jag kan dock föreställa mig att om 10-15 år så är identitetsäkring inget problem på Nätet. Allt vi har nu är bara primitiva temporära och klumpiga lösningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-14 16:13
Ursprungligen av Demiurgen:

Blockchain kommer att lösa sådana här saker i framtiden...hur snart det är implementerat är svårt att förutse. Tekniken är klar, men det är ett paradigmskifte och det är så oerhört många spelare på planen - med miljoner olika intressen - att själva marknaden är flaskhalsen. Jag kan dock föreställa mig att om 10-15 år så är identitetsäkring inget problem på Nätet. Allt vi har nu är bara primitiva temporära och klumpiga lösningar.

Har nå någon bra informationskälla lätt till hands för Blockchain? Låter intressant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Blockchain kommer att lösa sådana här saker i framtiden...hur snart det är implementerat är svårt att förutse. Tekniken är klar, men det är ett paradigmskifte och det är så oerhört många spelare på planen - med miljoner olika intressen - att själva marknaden är flaskhalsen. Jag kan dock föreställa mig att om 10-15 år så är identitetsäkring inget problem på Nätet. Allt vi har nu är bara primitiva temporära och klumpiga lösningar.

Kan blockchain även avidentifiera användarna så att spårningsföretagen (Google, Facebook, m.fl.) inte kan samla ihop information om köparen och vad köparen köpt? Håller med om att det låter intressant!

Sedan hoppas jag att det blir en global identitetssäkring som gäller hela världen. Praktiskt vid köp av varor på eBay, Amazon m.fl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-15 08:38
Ursprungligen av Demiurgen:

Blockchain kommer att lösa sådana här saker i framtiden...hur snart det är implementerat är svårt att förutse. Tekniken är klar, men det är ett paradigmskifte och det är så oerhört många spelare på planen - med miljoner olika intressen - att själva marknaden är flaskhalsen. Jag kan dock föreställa mig att om 10-15 år så är identitetsäkring inget problem på Nätet. Allt vi har nu är bara primitiva temporära och klumpiga lösningar.

Vad jag förstår så är blockchain en teknik för decentraliserad validering av en elektronisk liggare. Inte en teknik för autentisering. Men om någon kan förklara hur denna teknik skulle underlätta autentisering för t.ex. inloggning på nätet så är jag idel öra.

Ursprungligen av zinned:

Har nå någon bra informationskälla lätt till hands för Blockchain? Låter intressant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blockchain

Det bör nämnas att säkerheten i en blockchain-applikation som Bitcoin bygger på att kostnaden (i CPU, eller energi) konstant skruvas upp. Detta för att förhindra möjligheten för fusk. Enligt denna artikel kostade en Bitcoin-transaktion år 2015 mer energi än ett amerikanskt hushåll gör av med på en dag. Och kostnaden ökar, by design.
https://blockgeeks.com/bitcoins-energy-consum...
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consu...

Senast redigerat 2018-10-15 08:57

Jag läste om att det fanns en blockchain teknik som är avsevärt mycket mindre processkrävande än Bitcoins-teknik - minns tyvärr inte var jag läste om detta. Frågan är om den andra blockchain tekniken kan användas för autentisering.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2018-10-15 21:32

Katt- och råttalek

Det är som alltid en kamp mellan det onda och goda.

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd och därför finns en risk att jag slår in en öppen dörr. Hur som helst så införs nu QR-koder där man skannar av en QR-kod från webbsida med sin mobilt-Bankid app. Andra funktioner som diskuteras är att det mobila Bank-id ska vara på samma mobila enhet som den tjänst som ska verifieras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-16 08:14
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag läste om att det fanns en blockchain teknik som är avsevärt mycket mindre processkrävande än Bitcoins-teknik - minns tyvärr inte var jag läste om detta. Frågan är om den andra blockchain tekniken kan användas för autentisering.

Bitcoin använder proof-of-work medan nya kryptovalutor använder proof-of-stake. Men som jag förstår det så handlar detta om hur man distribuerat fastslår konsensus om vilken blockchain (loggbok) som är korrekt (ingen kan fuska).

Själva autentiseringen av transaktioner i Bitcoin är gammal hederlig signering med asymmetriska nycklar. Ungefär som de certifikat alla använder då man surfar på webben.

Min svenska bank erbjuder mig en betaltjänst för 175 kr/år. Man talar inte om är att jag kan betala någon utan betaltjänst för 10 kr per uppdrag. Emellertid fungerade det inte då jag loggar in med mobilt BankID. Jag får detta svar: "Okej, om det är en ny mottagare så behöver du utöka ditt BankID, det är en säkerhetsåtgärd som vi använder. Om du inte kan göra det så kan du använda din säkerhetsdosa istället!". Utökat BankID kostar 175 kr/år. Skulle dosan vara säkrare? Tack vare dosan lyckades jag skicka en gåva och banken fick 10 kr.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Min svenska bank erbjuder mig en betaltjänst för 175 kr/år. Man talar inte om är att jag kan betala någon utan betaltjänst för 10 kr per uppdrag. Emellertid fungerade det inte då jag loggar in med mobilt BankID. Jag får detta svar: "Okej, om det är en ny mottagare så behöver du utöka ditt BankID, det är en säkerhetsåtgärd som vi använder. Om du inte kan göra det så kan du använda din säkerhetsdosa istället!". Utökat BankID kostar 175 kr/år. Skulle dosan vara säkrare? Tack vare dosan lyckades jag skicka en gåva och banken fick 10 kr.

Finns banker där det inte kostar något alls, t.ex. Skandiabanken.
Låter som du har Nordea eller någon annan utav dom gamla storbankerna.

Ursprungligen av keptang:

...Låter som du har Nordea eller någon annan utav dom gamla storbankerna.

Gäller inte alla de "gamla stora". Utökat mobilt bank-id kostar inget på Swedbank och Sparbankerna.

Senast redigerat 2018-10-25 10:25
  • Medlem
  • 2018-10-25 10:18

Har Nordea och något "utökat bankid" har jag aldrig hört talas om.

Ursprungligen av Ljung:

Har Nordea och något "utökat bankid" har jag aldrig hört talas om.

Vet inte hur det är hos Nordea, men hos Swedbank funkar "vanligt mobilt bank-id" i princip bara för att logga in och att godkänna betalningar. För att t.ex kunna godkänna nya betalningsmottagare behöver man aktivera "utökat mobilt bank-id".

Men det är ju egentligen ingen separat tjänst eller så. Utan det är bara en aktivering som man gör en gång per mobilt bank-id - sen funkar det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vet inte hur det är hos Nordea, men hos Swedbank funkar "vanligt mobilt bank-id" i princip bara för att logga in och att godkänna betalningar. För att t.ex kunna godkänna nya betalningsmottagare behöver man aktivera "utökat mobilt bank-id".

Men det är ju egentligen ingen separat tjänst eller så. Utan det är bara en aktivering som man gör en gång per mobilt bank-id - sen funkar det.

Som jag har förstått det:

  • Du startar med grundläggande rättigheter över vad du kan göra med mobilt bankid

  • Du kan godkänna att du kan använda mobilt bankid till mer saker såsom att lägga till betalningsmottagare

  • Att bekräfta detta gör du med en annan säkerhetsfunktion än mobilt bankid - i mitt fall genom att ange en kod från ett kodkort som jag beställt

Så det har egentligen ingenting direkt att göra med bankid utan är en överenskommelse mellan dig och din bank om att du tar den utökade risken som det innebär att kunna godkänna fler funktioner med hjälp av mobilt bankid än vad du kan göra från början.

Ursprungligen av BlackSmp:

...ingenting direkt att göra med bankid utan är en överenskommelse mellan dig och din bank om att du tar den utökade risken...

Ja, så har jag också uppfattat det.

Och för att återgå till trådens ämne:
Nej, bank-id bör inte gå i graven. Speciellt inte om alternativet är som TS beskriver med sms-koder.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har förstått det:

  • Du startar med grundläggande rättigheter över vad du kan göra med mobilt bankid

  • Du kan godkänna att du kan använda mobilt bankid till mer saker såsom att lägga till betalningsmottagare

  • Att bekräfta detta gör du med en annan säkerhetsfunktion än mobilt bankid - i mitt fall genom att ange en kod från ett kodkort som jag beställt

Så det har egentligen ingenting direkt att göra med bankid utan är en överenskommelse mellan dig och din bank om att du tar den utökade risken som det innebär att kunna godkänna fler funktioner med hjälp av mobilt bankid än vad du kan göra från början.

Det är något snårigt. Swedbank skickar inte ut några kodkort utanför Sverige, inte heller några bankkort. Således kan jag aldrig ta ut min pengar i Sverige om jag besökte det förlovade landet..

Ursprungligen av Ljung:

Har Nordea och något "utökat bankid" har jag aldrig hört talas om.

Jag har både Nordea och Swedbank. Skulle vilja säga att det som är utökat BankID på Swedbank är det vanliga BankID som Nordea har. För mig kostar det inget på något av bankerna (men kan kanske vara olika beroende på kundavtal?).

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det är något snårigt. Swedbank skickar inte ut några kodkort utanför Sverige, inte heller några bankkort. Således kan jag aldrig ta ut min pengar i Sverige om jag besökte det förlovade landet..

Swedbank skickar inga bankkort till Spanien och kontanter vägra man hantera i Sverige. Är E-kronan en metod för att få tillgång till de pengar jag har på ett Swedbank-konto vid ett sverigebesök? Innehavaren av dagens elektroniska pengar har en fordran på en affärsbank och måste vara kund i banken. Med e-kronor skulle man istället ha en fordran på Riksbanken, på samma sätt som med sedlar och mynt. E-kronan är fortfarande under utredning:
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--konta...
Med säkerhetsdosa eller BankID kan jag komma åt Swedbank-kontot. Frågan är om Riksbanken tänker kopiera bankernas sätt att hantera elektroniska pengar genom att ge ut Riksbankskort och kräva BankID.

Ursprungligen av Ljung:

Nej, det är enklare än så.

Bedragaren ringer till dig och ber att du ska identifiera dig hos banken genom att logga in där med mobilt bankid.

Innan du gör det har bedragaren angett ditt personnummer på internetbankens inloggningssida och startat en bankid-session som står och väntar.

När du loggar in med ditt mobila bankid så står bedragaren före dig i kön och det är hans session som valideras när du loggar in.

Enkelt

Det är något jag inte förstår. Då jag läser specen för mobilt bank-ID så fattar jag det som att ifall en inloggningssession pågår mot t.ex. en bank och en ytterligare inloggningssession startar så ska inloggningen avbrytas. Så verkar det inte funka i verkligheten. Är det bankerna som sjabblat till det eller är det jag som har fattat fel?

Ursprungligen av Powerhawk:

Det är något jag inte förstår. Då jag läser specen för mobilt bank-ID så fattar jag det som att ifall en inloggningssession pågår mot t.ex. en bank och en ytterligare inloggningssession startar så ska inloggningen avbrytas. Så verkar det inte funka i verkligheten. Är det bankerna som sjabblat till det eller är det jag som har fattat fel?

Det är väl så att om bedragaren startat en inloggning före den som har bankid't så är det bedragaren som loggas in eftersom han står först i kön. Då loggas inte den med bankid't in utan får besked på att ett tekniskt fel uppstått. Det är vad jag har fått besked på.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Swedbank skickar inga bankkort till Spanien och kontanter vägra man hantera i Sverige. Är E-kronan en metod för att få tillgång till de pengar jag har på ett Swedbank-konto vid ett sverigebesök? Innehavaren av dagens elektroniska pengar har en fordran på en affärsbank och måste vara kund i banken. Med e-kronor skulle man istället ha en fordran på Riksbanken, på samma sätt som med sedlar och mynt. E-kronan är fortfarande under utredning:
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--konta...
Med säkerhetsdosa eller BankID kan jag komma åt Swedbank-kontot. Frågan är om Riksbanken tänker kopiera bankernas sätt att hantera elektroniska pengar genom att ge ut Riksbankskort och kräva BankID.

Det är väl en bra säkerhet att inte folk i andra länder får tillgång till svenska banker, då hade ju bedragare kunnat sitta utomlands och beställa än det ena än det andra. Ska man ha affärer i svenska banker är väl grunden att man verkar i landet kan man ju tycka. Jag förstår inte ditt problem med bankid när du ändå inte kan använda det i Spanien.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-10-26 19:56

BankID

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

I Spanien existerar inte Bank-id. Vill jag göra ett bankärende via internet måste jag först registrera min mobil på banken. Antag att jag vill fylla på mitt bankkort. Jag loggar in på bankens applikation med användarnamn och lösenord. Jag kan även välja att logga in med fingeravtryck på min iPhone. När jag begärt överföringen får jag i mobiltelefonen ett meddelande typ: ”BBVA: 265845 är koden för att konfirmera en påfyllning av 200 Euro från ditt konto ES….6545.” Det man kan anmärka på är att det är väl många siffror i koden. Säkerhet ligger i att Du besitter telefonen och kan läsa vad som är på gång. Att registrera telefonen är enkelt eftersom vi har massor av bankontor. Jag upplever säkerheten god.

Jag är nöjd med mitt BankID

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-27 09:54

När jag skulle logga in på ICABanken i förrgår stod det ett felmeddelande om "flera samtidiga inloggningar" någonting. Givetvis startade jag inte Mobilt BankID då. Dagen efter funkade det som vanligt igen.
Om det var ett bedragarförsök eller fel på ICABankens server vet jag inte.

Ursprungligen av RolexJocke:

Det är väl en bra säkerhet att inte folk i andra länder får tillgång till svenska banker, då hade ju bedragare kunnat sitta utomlands och beställa än det ena än det andra. Ska man ha affärer i svenska banker är väl grunden att man verkar i landet kan man ju tycka. Jag förstår inte ditt problem med bankid när du ändå inte kan använda det i Spanien.

Du menar att man bara skall ha tillgång till de banker som finns i det land där man är mantalsskriven? Jag har inget problem med (mobilt) BankID. Jag använder BankID när jag flyttar pengar från Sverige till Spanien eller betalar någon i Sverige. Begränsningen ligger i att jag inte kommer åt mina pengar hos Swedbank om jag uppehåller mig i Sverige. Kanske är E-kronan en utväg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-27 10:14
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Du menar att man bara skall ha tillgång till de banker som finns i det land där man är mantalsskriven? Jag har inget problem med (mobilt) BankID. Jag använder BankID när jag flyttar pengar från Sverige till Spanien eller betalar någon i Sverige. Begränsningen ligger i att jag inte kommer åt mina pengar hos Swedbank om jag uppehåller mig i Sverige. Kanske är E-kronan en utväg.

Kan du inte få ett bankkort på bankkontoret när du besöker Sverige? Om du ringer innan så de sänder det till ett visst kontor där du kan hämta det?

Jo, så borde det kunna fungera men banken accepterar bara att skicka kortet till en svensk adress. På brevlådan skall det finnas en lapp med c/o och mitt namn.

Törs man fråga varför du är så angelägen om en svensk bank? Är du bosatt i Spanien så funkar väl ditt spanska kort alldeles utmärkt för betalning när du är i Svedala?

Absolut, bara litet retligt att först betala för att överföra pengarna till Spanien och sedan betala en avgift på det spanska kortet för att det används i Sverige.

Bevaka tråden