Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ankers nya laddare är liten och kraftfull

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Anker är aktuella med en ny USB-C-laddare. Den ger hela 27W men är fysiskt i samma storlek som Iphone-laddaren på 5W.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-26 12:23

Bra! Mindre laddare med högre effekt är klart önskvärt. Jag är beredd att betala en hel del för riktigt bra laddare.

Ursprungligen av xms67:

Bra! Mindre laddare med högre effekt är klart önskvärt. Jag är beredd att betala en hel del för riktigt bra laddare.

Anker brukar hålla hög kvalitet och kosta rimligt. Känner som du, en mindre laddare med bra kräm i är något på min önskelista.

Ursprungligen av Ida Blix:

Anker brukar hålla hög kvalitet och kosta rimligt. Känner som du, en mindre laddare med bra kräm i är något på min önskelista.

Vi har ju ganska kompakta laddare redan i europa. Ex 24w i liknande storlek https://www.inet.se/produkt/6600426/anker-pow...
Eller är de extra 3w viktiga till något speciellt?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vi har ju ganska kompakta laddare redan i europa. Ex 24w i liknande storlek https://www.inet.se/produkt/6600426/anker-pow...
Eller är de extra 3w viktiga till något speciellt?

Nej, du har helt rätt i att 3W till troligen inte gör någon enorm skillnad. Tyckte det var intressant att de bytt halvledarmaterial som ska vara mer effektivt och avge mindre värme.

Kalas, 100W laddaren med 4 USB-C är klart intressant.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-26 16:46

Detta är jag mycket intresserad av som ersättare till min Ipad-laddare som jag använder till alla mina enheter på resande fot. Den kan inte användas med min gamla bärbara från 2014, men i övrigt täcker den allt. Håller tummarna för svensk lansering!

Anker är ett känt märke. Men det finns andra uppstickare. Har en Vinsic plugg som jag är nöjd med och använder till det mesta:
http://www.vinsic.com/Products/sku-VSCW115W

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vi har ju ganska kompakta laddare redan i europa. Ex 24w i liknande storlek https://www.inet.se/produkt/6600426/anker-pow...
Eller är de extra 3w viktiga till något speciellt?

Tja, en enkel applikation av ohms lag visar ju att 27W delat med 110 V ger en ström på 0.25 A, jämfört med den europeiska laddarens 24W / 240V = 0.1 A. Det är en ganska betydande skillnad i sammanhanget, så det kanske är det som är den stora skillnaden? Eller man kanske inte kan räkna så? Nån elektriker som är insatt?

Ursprungligen av Nimrood:

Tja, en enkel applikation av ohms lag visar ju att 27W delat med 110 V ger en ström på 0.25 A, jämfört med den europeiska laddarens 24W / 240V = 0.1 A. Det är en ganska betydande skillnad i sammanhanget, så det kanske är det som är den stora skillnaden? Eller man kanske inte kan räkna så? Nån elektriker som är insatt?

Ja precis så det är ju inget "imponerande" här men å andra sidan skulle väl samma teknik i europa kanske ge 54w istället i samma format.
Amerikanernas 110v är ju lite jobbigt som jag förstått det nu när folk ska ha elbilar många som behöver dra in lite kraftigare kablage. Gäller nog även för många Svenskar fast inte i samma utsträckning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-26 21:22

Skulle vilja ha en laddare med fyra uttag. Skulle vilja ladda AW, iPad, iPhone och MBP när man är på resande fot. Har sett några intressanta från Anker där med.
Tyvärr har jag en MBP från 2015 och det finns inga USB-C till MagSafe2 kablar ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-27 13:10
Ursprungligen av Cribe:

Skulle vilja ha en laddare med fyra uttag. Skulle vilja ladda AW, iPad, iPhone och MBP när man är på resande fot. Har sett några intressanta från Anker där med.
Tyvärr har jag en MBP från 2015 och det finns inga USB-C till MagSafe2 kablar ?

Kolla på den här: https://www.inet.se/produkt/6600473/satechi-u...

Ursprungligen av xms67:

Inte helt fel, och Satechi har alltid levererat bra prylar, iaf dom jag köpt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-27 13:33
Ursprungligen av CekariYH:

Inte helt fel, och Satechi har alltid levererat bra prylar, iaf dom jag köpt.

Jag känner inte till Satechi så det låter ju bra..?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-27 13:35
Ursprungligen av xms67:

Har hittat en Anker som i princip har vad jag vill ha. Lite mindre och snyggare än denna. Har en del Anker-produkter som jag är riktigt nöjd med.
Vill att någon ska tillverka en USB-C till MagSafe. Borde finnas en marknad om man kan få rättigheterna. Hade varit så smidogt med bara en laddare till allt när man reser ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-27 14:14
Ursprungligen av xms67:

Onekligen bra pris för vad den erbjuder, tyvärr har jag likt flera inte en Macbook Pro som kan laddas via USB. Men den här kan ändå vara aktuell, som det är nu tar jag med mig en grenkontakt för att ladda flera enheter och det är mer skrymmande i packningen än den här Satechi-laddaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-27 14:17
Ursprungligen av Cribe:

Har hittat en Anker som i princip har vad jag vill ha. Lite mindre och snyggare än denna. Har en del Anker-produkter som jag är riktigt nöjd med.
Vill att någon ska tillverka en USB-C till MagSafe. Borde finnas en marknad om man kan få rättigheterna. Hade varit så smidogt med bara en laddare till allt när man reser ?

Har du länk till Ankerladdaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-27 14:41

Om ni är intresserad av något billigt och riktigt, riktigt bra så kan jag rekommendera denna, IKEA Koppla: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/2...
I familjen har vi två stycken och de har följt oss på resor och tjänat oss väl.

Nördig recension: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Jag kan inte garantera att det är samma innanmäte på den som säljs i Sverige, men jag tror det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-27 15:00
Ursprungligen av xms67:

Har du länk till Ankerladdaren?

Har för mig att det var denna jag kikade på:

https://www.inet.se/produkt/6600449/anker-pow...

Ursprungligen av xms67:

Om ni är intresserad av något billigt och riktigt, riktigt bra så kan jag rekommendera denna, IKEA Koppla: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/2...
I familjen har vi två stycken och de har följt oss på resor och tjänat oss väl.

Nördig recension: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Jag kan inte garantera att det är samma innanmäte på den som säljs i Sverige, men jag tror det.

Bra form, så man får plats med fler prylar i uttagen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-28 11:23
Ursprungligen av CekariYH:

Bra form, så man får plats med fler prylar i uttagen...

En anslutning drar upp till 12W och den ger totalt 17W - det finns 3 anslutningar... Det går alltså inte att köra fullt på 2 av 3 anslutningar. Men den är mycket kompakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-28 11:28
Ursprungligen av frazze:

En anslutning drar upp till 12W och den ger totalt 17W - det finns 3 anslutningar... Det går alltså inte att köra fullt på 2 av 3 anslutningar. Men den är mycket kompakt.

KAn du hjälpa en amatör? Eller någon annan som läser detta kanske? Hur mycket "drar" iPhone och iPad? Antar att det är olika på olika modeller. Men Koppla från IKEA är riktigt bra i praktiken. Enkel att ta med, ger bra fart åt en iPhone och en iPad. Även Två iPhone och en iPAd. Men det senare har alltid skett över natten och då tänker man ju inte på hur lång tid det tar.

Ursprungligen av frazze:

En anslutning drar upp till 12W och den ger totalt 17W - det finns 3 anslutningar... Det går alltså inte att köra fullt på 2 av 3 anslutningar. Men den är mycket kompakt.

Vilken Anker-laddare menar du?

Äh, glöm det, tänkte fel

Upp till 12W ja, men mindre prylar drar inte lika mycket...

Ursprungligen av Nimrood:

Tja, en enkel applikation av ohms lag visar ju att 27W delat med 110 V ger en ström på 0.25 A, jämfört med den europeiska laddarens 24W / 240V = 0.1 A. Det är en ganska betydande skillnad i sammanhanget, så det kanske är det som är den stora skillnaden? Eller man kanske inte kan räkna så? Nån elektriker som är insatt?

Nu ska jag inte ta gift på detta, men watten måste väl ändå räknas på 5v sidan.

  • Medlem
  • 2018-10-29 06:06
Ursprungligen av Sledde:

Nu ska jag inte ta gift på detta, men watten måste väl ändå räknas på 5v sidan.

För laddningshastigheten är det 5v sidan som är intressant ja. Och där skiljer det ju endast 3w

Ursprungligen av Cribe:

Skulle vilja ha en laddare med fyra uttag. Skulle vilja ladda AW, iPad, iPhone och MBP när man är på resande fot. Har sett några intressanta från Anker där med.
Tyvärr har jag en MBP från 2015 och det finns inga USB-C till MagSafe2 kablar ?

Jag köpte en liknande från Kjell och Company med tre USB A och en USB C just för att ha en laddare som skötte klocka, telefon, iPad och jobbdatorn (dell..)

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-29 09:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag köpte en liknande från Kjell och Company med tre USB A och en USB C just för att ha en laddare som skötte klocka, telefon, iPad och jobbdatorn (dell..)

Blir nog ett köp av Ankern. När en ny MacBook är aktuell så har jag iaf reseladdaren klar till den. ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-29 09:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag köpte en liknande från Kjell och Company med tre USB A och en USB C just för att ha en laddare som skötte klocka, telefon, iPad och jobbdatorn (dell..)

Är du nöjd med den?

Ursprungligen av ekloev:

Är du nöjd med den?

Den fungerar för sitt ändamål. Tillräckligt liten, laddar allt i ett svep och förenklar resandet.

Har USB PD så den snabbladdar min iPad Pro och XS max - men inte samtidigt. Det är väl nackdelen

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-29 12:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Den fungerar för sitt ändamål. Tillräckligt liten, laddar allt i ett svep och förenklar resandet.

Har USB PD så den snabbladdar min iPad Pro och XS max - men inte samtidigt. Det är väl nackdelen

Men den kan ladda båda samtidigt, bara inte snabbladda båda?

Bevaka tråden