Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei Mate 20 Pro är ett tekniskt vidunder

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här varvas toppmoderna specifikationer med en kamera i världsklass och flera funktioner Huawei är först med på marknaden. Mate 20 Pro imponerar stort.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-10-30 17:32

Huawei har helt klart fått en fullträff ?

Har skrivit det tidigare vilken valfrihet man som Android användare har.

Note 9 för business
Mate 20 Pro för foto
Razor för gaming
OP för mer renodlat gränssnitt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-30 17:54

Och om man både är intresserad av foto och gaming....?
Sådan uppdelning fanns ju förr hos bl a Nokia.

Ursprungligen av kenjon:

Och om man både är intresserad av foto och gaming....?
Sådan uppdelning fanns ju förr hos bl a Nokia.

Mate 20 Pro oavsett.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 18:11
Ursprungligen av PaO:

Huawei har helt klart fått en fullträff ?

Har skrivit det tidigare vilken valfrihet man som Android användare har.

Note 9 för business
Mate 20 Pro för foto
Razor för gaming
OP för mer renodlat gränssnitt

Ursprungligen av kenjon:

Och om man både är intresserad av foto och gaming....?
Sådan uppdelning fanns ju förr hos bl a Nokia.

Precis som @keptang skriver är Mate 20 Pro snabb nog ur både processor- och grafiksynpunkt för att vara en utmärkt speltelefon utöver fotokapaciteten. Det den saknar, som gör att den inte är profilerad som speltelefon, är ju saker som 120 Hz-skärmen i Razer Phone eller de bisarra mängderna mjukvarufunktioner som Asus klämt in i ROG Phone. Men Mate 20 Pro är en betydligt bättre telefon än Razer Phone, och ROG Phone har jag inte testat men den verkar inte riktigt vara vad jag vill ha i en telefon. Den verkar onekligen vara oerhört kompetent som speltelefon, men jag spelar inte mobilt och föredrar helt klart vad telefoner som Mate 20 Pro och Oneplus 6T erbjuder.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 18:14
Ursprungligen av PaO:

Huawei har helt klart fått en fullträff ?

Har skrivit det tidigare vilken valfrihet man som Android användare har.

Note 9 för business
Mate 20 Pro för foto
Razor för gaming
OP för mer renodlat gränssnitt

Verkligen, Android-marknaden erbjuder alternativ både på hårdvaru- och mjukvarusidan. Tidigare har det egentligen bara varit Oneplus som känts som en fullträff ur båda synpunkterna (Samsung har utmärkt hårdvara men oftast någon skavank i mjukvaran), men med Mate 20 Pro finns det två riktiga fullträffar för olika målgrupper. Mate 20 Pro för den som vill ha extra allt i ett finfint paket, och Oneplus 6T för den som vill ha en renodlad Android utan kompromisser. Och Galaxy Note 9 för den som vill ha den sortens telefon, finns ingen konkurrent där men det är ju en suveränt bra telefon som bara hämmas lite av mjukvaran (för min personliga smak).

  • Medlem
  • 2018-10-30 19:22
Ursprungligen av ekloev:

Verkligen, Android-marknaden erbjuder alternativ både på hårdvaru- och mjukvarusidan. Tidigare har det egentligen bara varit Oneplus som känts som en fullträff ur båda synpunkterna (Samsung har utmärkt hårdvara men oftast någon skavank i mjukvaran), men med Mate 20 Pro finns det två riktiga fullträffar för olika målgrupper. Mate 20 Pro för den som vill ha extra allt i ett finfint paket, och Oneplus 6T för den som vill ha en renodlad Android utan kompromisser. Och Galaxy Note 9 för den som vill ha den sortens telefon, finns ingen konkurrent där men det är ju en suveränt bra telefon som bara hämmas lite av mjukvaran (för min personliga smak).

Håller med dig om det ?

Såg precis en Youtube kamera jämförelse mellan Pixel 3, Note 9, XS Max och OP6T. Helt otroligt jämt någon var lite bättte på någon bild men så otroligt lite. Förvånande att OP6T var så pass bra dock

  • Medlem
  • 2018-10-30 19:26

Hur fungerar gesterna i jämförelse med Oneplus system för gester? Vad är fördelarna/nackdelarna mellan de två?

Måste skärmen vara påslagen för att fingeravtrycksläsaren ska fungera?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 19:32
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det ?

Såg precis en Youtube kamera jämförelse mellan Pixel 3, Note 9, XS Max och OP6T. Helt otroligt jämt någon var lite bättte på någon bild men så otroligt lite. Förvånande att OP6T var så pass bra dock

Ja men så är det. Jag har ju inte testat Pixel 3, men jämfört med övriga kameror kompromissar man inte alls med Oneplus 6T. Den har inte vidvinkelkameran hos Mate 20 Pro, vilken jag uppskattar enormt, men för vanligt fotograferande är OP6T top notch på alla sätt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 19:37
Ursprungligen av kfrid:

Hur fungerar gesterna i jämförelse med Oneplus system för gester? Vad är fördelarna/nackdelarna mellan de två?

Måste skärmen vara påslagen för att fingeravtrycksläsaren ska fungera?

Jag skulle säga att de inte fungerar riktigt lika bra som Oneplus system. Att svepa upp för att gå till hemskärmen eller svepa upp långsamt för att växla mellan aktiva appar fungerar ganska bra, om än inte riktigt lika smidigt som hos Oneplus, men gesterna för att backa eller gå framåt kan vara något besvärligt. Där sveper man in från sidorna på Mate 20 Pro, vilket kan vara något inkonsekvent, och växlar man mellan landskap och porträttläge blir det än mer bökigt. Jag använde ändå gesterna under testperioden, men hade jag köpt en Mate 20 Pro hade jag nog bytt till virtuella knappar för navigering faktiskt. Jämförelsevis har jag kört gesterna på Oneplus 6T, och på Oneplus 6 innan dess, helt utan problem.

Nej skärmen måste inte vara påslagen. När den är i låst läge visas en symbol för fingeravtryck där man ska placera fingret/tummen, och det gäller även Oneplus 6T.

  • Medlem
  • 2018-10-30 21:03

Går det inte att registrera flera fingeravtryck?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 21:19
Ursprungligen av Awth:

Går det inte att registrera flera fingeravtryck?

Jodå, det är bara att lägga till fler i menyn för säkerhet och fingeravtryck. I början får du till och med förslag om att lägga till fler fingeravtryck, ett bra sätt att informera användaren om att det faktiskt går. Man kan lägga till totalt fem olika fingeravtryck.

  • Medlem
  • 2018-10-30 21:35

Huawei och OP känns verkligen som de mest intressanta telefonerna i Androidvärlden just

  • Medlem
  • 2018-10-30 21:43
Ursprungligen av ekloev:

Jag skulle säga att de inte fungerar riktigt lika bra som Oneplus system. Att svepa upp för att gå till hemskärmen eller svepa upp långsamt för att växla mellan aktiva appar fungerar ganska bra, om än inte riktigt lika smidigt som hos Oneplus, men gesterna för att backa eller gå framåt kan vara något besvärligt. Där sveper man in från sidorna på Mate 20 Pro, vilket kan vara något inkonsekvent, och växlar man mellan landskap och porträttläge blir det än mer bökigt. Jag använde ändå gesterna under testperioden, men hade jag köpt en Mate 20 Pro hade jag nog bytt till virtuella knappar för navigering faktiskt. Jämförelsevis har jag kört gesterna på Oneplus 6T, och på Oneplus 6 innan dess, helt utan problem.

Nej skärmen måste inte vara påslagen. När den är i låst läge visas en symbol för fingeravtryck där man ska placera fingret/tummen, och det gäller även Oneplus 6T.

Tack för svaret. Låter inte optimalt med att svepa från sidan för att backa, känns som det är risk att man triggar det när man ska öppna menyn i appar.

Det jag främst menade med att skärmen inte är påslagen är den är helt släckt, d.v.s. man använder inte always-on och har den helt släckt. Fungerar fingeravtrycksläsaren då?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 21:58
Ursprungligen av kfrid:

Tack för svaret. Låter inte optimalt med att svepa från sidan för att backa, känns som det är risk att man triggar det när man ska öppna menyn i appar.

Det jag främst menade med att skärmen inte är påslagen är den är helt släckt, d.v.s. man använder inte always-on och har den helt släckt. Fungerar fingeravtrycksläsaren då?

Ja det gör den. När du har låst skärmen visas symbolen för fingeravtrycksläsaren en liten stund, några sekunder, och släcks sedan. Men om du vill låsa upp telefonen med fingret och är osäker på var fingeravtrycksläsaren befinner sig är det bara att peta någonstans på skärmen så tänds symbolen för fingeravtrycksläsaren upp igen. I bilden nedan har telefonen legat med släckt skärm och jag petade bara till mitt på skärmen.

  • Medlem
  • 2018-10-31 06:17
Ursprungligen av ekloev:

Jodå, det är bara att lägga till fler i menyn för säkerhet och fingeravtryck. I början får du till och med förslag om att lägga till fler fingeravtryck, ett bra sätt att informera användaren om att det faktiskt går. Man kan lägga till totalt fem olika fingeravtryck.

Varför lägger du inte in fler då så slipper du problemet att låsa upp telefonen när den tex ligger på nattduksbordet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 06:55
Ursprungligen av Awth:

Varför lägger du inte in fler då så slipper du problemet att låsa upp telefonen när den tex ligger på nattduksbordet?

För att förtydliga, läs in samma finger fler gånger. T.ex i samma vinkel som uppstår med telefonen på nattduksbordet.

Ursprungligen av chiba:

Huawei och OP känns verkligen som de mest intressanta telefonerna i Androidvärlden just

Håller med, tillsammans med Xiaomi som börjar få lite fäste i Europa. ?

Var och kände på Mate 20-modellerna häromdagen och det är riktigt fina telefoner.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 08:38
Ursprungligen av Awth:

Varför lägger du inte in fler då så slipper du problemet att låsa upp telefonen när den tex ligger på nattduksbordet?

Ursprungligen av IngoX:

För att förtydliga, läs in samma finger fler gånger. T.ex i samma vinkel som uppstår med telefonen på nattduksbordet.

Det går så klart att göra, precis som med traditionella fingeravtrycksläsare, men det behövs göras från alla tänkbara vinklar och de fem tillåtna räcker inte till om det ska registreras för två tummar som jag har registrerat nu. Själva kontentan är att det är något mer känsligt än en traditionell fingeravtrycksläsare, men inte på en nivå som är direkt problematisk.

Hur mycket fingeravtrycksläsaren har bråkat har också varierat en del, under en del av testperioden bråkade både denna och Oneplus 6T en hel del men de senaste två dagarna har det fungerat mer eller mindre omedelbart, så i det långa loppet kommer det sannolikt fungera utan bekymmer.

Ursprungligen av ekloev:

Jag skulle säga att de inte fungerar riktigt lika bra som Oneplus system. Att svepa upp för att gå till hemskärmen eller svepa upp långsamt för att växla mellan aktiva appar fungerar ganska bra, om än inte riktigt lika smidigt som hos Oneplus, men gesterna för att backa eller gå framåt kan vara något besvärligt. Där sveper man in från sidorna på Mate 20 Pro, vilket kan vara något inkonsekvent, och växlar man mellan landskap och porträttläge blir det än mer bökigt. Jag använde ändå gesterna under testperioden, men hade jag köpt en Mate 20 Pro hade jag nog bytt till virtuella knappar för navigering faktiskt. Jämförelsevis har jag kört gesterna på Oneplus 6T, och på Oneplus 6 innan dess, helt utan problem.

Nej skärmen måste inte vara påslagen. När den är i låst läge visas en symbol för fingeravtryck där man ska placera fingret/tummen, och det gäller även Oneplus 6T.

Tack för en intressant läsning! Förankrat mina tankar och känslor om Mate 20 Pro.

Jag ligger mellan valet och kvalet, Mate 20 Pro vs Oneplus 6T.
Mate 20 pro har fler finesser, bla. en, iafl på papper, mer energisnål processor + större batteri.
IP klassning och trådlös laddning.
Och kameran såklart.

Men kostar såklart mer.
Har haft Oneplus sen lanseringen av OPO, och skulle tycka att det skulle vara lite roligt med ombyte.
Har haft Oneplus One, Onplus Two och Oneplus Five.

Men oneplus är nästan 4000kr billigare, och är inte på något sätt en dålig telefon i sig och ett trevlig UI.

Skulle vara ytterst tacksamt och intressant och höra dina tankar i jämförelsen mellan dessa två telefoner.
Antingen I ett svar här eller som ett nytt separat inlägg

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 22:28
Ursprungligen av McFluffy:

Tack för en intressant läsning! Förankrat mina tankar och känslor om Mate 20 Pro.

Jag ligger mellan valet och kvalet, Mate 20 Pro vs Oneplus 6T.
Mate 20 pro har fler finesser, bla. en, iafl på papper, mer energisnål processor + större batteri.
IP klassning och trådlös laddning.
Och kameran såklart.

Men kostar såklart mer.
Har haft Oneplus sen lanseringen av OPO, och skulle tycka att det skulle vara lite roligt med ombyte.
Har haft Oneplus One, Onplus Two och Oneplus Five.

Men oneplus är nästan 4000kr billigare, och är inte på något sätt en dålig telefon i sig och ett trevlig UI.

Skulle vara ytterst tacksamt och intressant och höra dina tankar i jämförelsen mellan dessa två telefoner.
Antingen I ett svar här eller som ett nytt separat inlägg

Tack, kul att det uppskattades!

Jag vet inte om du läst mina intryck från Oneplus 6T-lanseringen (och telefonen), länkar in det här för säkerhets skull.

Du får en väldigt bra telefon med båda telefonerna. Vilken valet ska falla på beror mycket på hur viktigt ett stort utbud av avancerade funktioner är. Mate 20 Pro har hela uppsättningen med trådlös laddning, bättre batteritid (men OP6T har inte på något sätt dålig batteritid, tvärtom), IP68-certifiering, lyxigare design och konstruktion, med mera. Vidvinkelfotografin hos Mate 20 Pro är nog det som allra mest särskiljer den från konkurrensen, och tror du att du skulle uppskatta den egenskapen är Mate 20 Pro tveklöst bäst alternativ.

Å andra sidan har Oneplus 6T en renare Android 9-implementation som faktiskt flyter lite bättre än EMUI-miljön ovanpå Andorid 9 i Mate 20 Pro. Oneplus har den tveklöst bäst optimerade mjukvarumiljön bland alla Android-telefoner jag testat de senaste två åren. Kameran är också riktigt bra, det är egentligen bara i mörkerbelysning jag tycker den halkar efter Mate 20 Pro (och att den saknar vidvinkelfotografi så klart). Att en OP6T med 256 GB lagringsminne kostar flera tusen mindre är så klart inget att fnysa åt, och du behöver inte kompromissa särskilt mycket jämfört med en Mate 20 Pro.

En faktor som kanske spelar i Oneplus favör, och som är svårt att sia om just nu, är frågan om framtida systemuppdateringar. Jag har större förtroende för att Oneplus kommer uppdatera 6T med nya versioner av Android än jag har för Huawei. Mjukvaran i Mate 20 Pro imponerar förvånansvärt mycket, men att den kommer uppdateras lika länge och lika kvalitativt som Oneplus 6T hade jag inte satsat pengar på.

Svårt att ge ett väldigt konkret svar som du ser Summa summarum skulle jag säga att det handlar om hur högt du värderar bättre batteritid, vidvinkelfotografi och trådlös laddning jämfört med en snabbare och renare Android-installation och betydligt lägre pris. Båda telefonerna är grymt imponerande, och du kommer inte bli besviken på någon av dem.

1
Bevaka tråden