Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-21 22:28
Ursprungligen av CekariYH:

Det gör mitt med snart, och jag gör som du, blinkar i rondellerna, finner det otroligt jobbigt att inte veta om dom ska fullfölja runt eller ta av strax innan. Många blinkar ju inte ens när dom tänker lämna... :-/

Härligt!
Då är vi iaf två.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-21 22:36
Ursprungligen av Le:

Härligt!
Då är vi iaf två.

Tre. Blinkar både in och ur rondellen ?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-21 22:41
Ursprungligen av Cribe:

Tre. Blinkar både in och ur rondellen ?

Vete tusan om inte detta är starten på en ny folkrörelse................

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-22 06:53
Ursprungligen av Le:

Vete tusan om inte detta är starten på en ny folkrörelse................

+1

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-11-22 10:41
Ursprungligen av mattiL:

+1

+1

Ursprungligen av Cribe:

Tre. Blinkar både in och ur rondellen ?

Vilket är helt rätt, men inget krav att blinka in.

Ursprungligen av Cribe:

Tre. Blinkar både in och ur rondellen ?

+1

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-22 11:48
Ursprungligen av Le:

Vete tusan om inte detta är starten på en ny folkrörelse................

Man ska blika ut inte inne inte undra på att folk inte vet hur man ska bete sig då alla hittar på egna regler.

Nåja bättre att ge nån indiikation än ingen, men de som inte vet lär ju sig inte av att andra gör olika.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-22 11:51
Ursprungligen av keptang:

Vilket är helt rätt, men inget krav att blinka in.

Stämmer!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-22 11:54
Ursprungligen av juanito:

Man ska blika ut inte inne inte undra på att folk inte vet hur man ska bete sig då alla hittar på egna regler.

Nåja bättre att ge nån indiikation än ingen, men de som inte vet lär ju sig inte av att andra gör olika.

Mja, in är inget krav (längre). Ut ska du dock blinka. Jag anser att det absolut tydligaste är att blinka både in och ut trots att man inte måste blinka in. Mycket enerverande dock när folk inte ens blinkar ut.
Eller accelerera upp till 110km/h i tid på en accelerationssträcka som leder till motorväg.

Detta passade nog bättre i sur-tråden. Men jag lägger till en glad smiley och hoppas att det får ligga klar i glad-tråden. Jag är trots allt glad

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-22 12:02
Ursprungligen av Cribe:

Mja, in är inget krav (längre). Ut ska du dock blinka. Jag anser att det absolut tydligaste är att blinka både in och ut trots att man inte måste blinka in. Mycket enerverande dock när folk inte ens blinkar ut.
Eller accelerera upp till 110km/h i tid på en accelerationssträcka som leder till motorväg.

Detta passade nog bättre i sur-tråden. Men jag lägger till en glad smiley och hoppas att det får ligga klar i glad-tråden. Jag är trots allt glad

Jo men det skapar problem för de som är osäkra när man gör olika. En del tror man ska blinka inne och inte ut.
Jo och de som inte förstår att det är livsfarligt att inte accelerera up på accelerations sträckan är fruktansvärt irriterande. Jag har vittnat flera farliga situationer, men jag blir så arg så jag hinner inte tänka på att ringa polisen innan jag kört om och inte ser registernumret mera. 30 ut på 120 väg, det är så man kör säkert, 3 nära ögat krockar pga det, det var frågan om några cm bara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-22 13:29
Ursprungligen av juanito:

Jo men det skapar problem för de som är osäkra när man gör olika. En del tror man ska blinka inne och inte ut.

Fast dom måste ju ändå följa lagen och blinka ut

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-22 13:33
Ursprungligen av Cribe:

Fast dom måste ju ändå följa lagen och blinka ut

Om alla gjorde det.
Hur ser statistiken ut där du bor?

  • Medlem
  • 2018-11-22 17:12

Har hjälpt sambon att sälja sin telefon.
Hon uppgraderade från 8 Plus till Xs. Den gamla fick vi helt utbytt mha Apple Care och den såldes nyss för 6500kr. Man kan säga att hon fick en ny telefon för halva priset...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-22 19:12
Ursprungligen av juanito:

Om alla gjorde det.
Hur ser statistiken ut där du bor?

Vi kommer nog inte upp i 50% som blinkar ut ens. Hade jag varit polis och velat dra in lite snabba pengar till myndigheten så hade jag ställt mig i en rondell...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-22 19:13
Ursprungligen av Dalle:

Har hjälpt sambon att sälja sin telefon.
Hon uppgraderade från 8 Plus till Xs. Den gamla fick vi helt utbytt mha Apple Care och den såldes nyss för 6500kr. Man kan säga att hon fick en ny telefon för halva priset...

Säg till henne att inte prata med skåningar ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-23 09:17
Ursprungligen av juanito:

Man ska blika ut inte inne inte undra på att folk inte vet hur man ska bete sig då alla hittar på egna regler.

Nåja bättre att ge nån indiikation än ingen, men de som inte vet lär ju sig inte av att andra gör olika.

Det har lärts ut under avsevärt mycket längre tid att man ska blinka när man kommer in i en rondell och när man kör ut, än vad det har gjort att man bara behöver blinka när man kör ut. Inga egna regler utan så har det varit under väldigt lång tid, som nu då har förändrats. Det nya är dock inte att man inte får blinka när man kör in i rondellen utan att man inte behöver. Det enda måste som finns är att blinka när man kör ut.

Ursprungligen av juanito:

Jo men det skapar problem för de som är osäkra när man gör olika. En del tror man ska blinka inne och inte ut.

Nej, det skapar inga som helst problem. Alltid bättre att ge mer information än för lite information. Om man inte vet hur man ska agera i trafiken så är det ens egen körutbildning det är fel på, inte andra trafikanters blinkande eller inte blinkande. Jag som annan trafikant har inget ansvar i att lära ut någon annan.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-23 09:33
Ursprungligen av zinned:

Det har lärts ut under avsevärt mycket längre tid att man ska blinka när man kommer in i en rondell och när man kör ut, än vad det har gjort att man bara behöver blinka när man kör ut.

Kanske det, Sverige har kanske inte varit så anpassade till övriga europa. I Finland så fick man inte lära sig något sådant på 90 talet iaf. Men visst sverige har senaste tiden anpassat en hel del trafik regler till hur det är i övriga europa. Vi i finland och kanske sverige borde dock lära oss av norrmännen vad gäller accelerations sträckor och infarter till motorväg. I finland tror många det är förbjudet att ge utrymme till den som är påväg att komma in på motorvägen. Eftersom inte ens Polisen klarar av att skilja på motorväg och omkörningsfil.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det skapar inga som helst problem.

Det är klart att det skapar problem, ni har nu 4 olika sätt människor markerar i en rondell (det bara inne i rondellen). Att tro det inte skapar problem är sakna insikt i mänskligt beteende samt rätt trångsynt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-23 10:25
Ursprungligen av juanito:

Det är klart att det skapar problem, ni har nu 4 olika sätt människor markerar i en rondell (det bara inne i rondellen). Att tro det inte skapar problem är sakna insikt i mänskligt beteende samt rätt trångsynt.

Det som skapar problem är när förare är otydliga med sina avsikter. När jag tog körkort fick jag lära mig att "det är aldrig fel att blinka, så länge det inte är missvisande", och det gäller generellt, inte bara rondellkörning.

Om alla blinkade ut ur rondellen i rätt läge skulle trafiken flyta på mycket bättre, och då skulle man inte behöva den extra tydligheten man får av att blinka vänster när man ska runt. Man skulle helt enkelt kunna lita på att bilar som inte blinkar ut kommer att fortsätta runt.

Men nu är det inte så. Jag blinkar i regel bara ut ur rondellen, men om jag ska åt vänster och ser att det står eller kommer bilar rakt framifrån så brukar jag blinka vänster för att tydligt markera att jag ska fortsätta förbi dem. En del klämmer sig in framför ändå, vilket är ok om det inte är alltför tight, men jag besparar dem omaket att behöva fundera på vart jag ska.

Otydlighet ger osäkerhet. Osäkerherhet kan ge missförstånd. Missförstånd orsakar olyckor. Det är aldrig dåligt att vara tydlig i trafiken.

Nu är nog rondellkörningen utredd.

Ingen som är extra glad idag? Gjort några bra BF-deals? Om inte annat så är det fredag!

Precis köpt Foo Fighters biljetter till nästa sommars spelning i Dublin!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-23 11:53
Ursprungligen av Vassius:

Det som skapar problem är när förare är otydliga med sina avsikter. När jag tog körkort fick jag lära mig att "det är aldrig fel att blinka, så länge det inte är missvisande", och det gäller generellt, inte bara rondellkörning.

Om alla blinkade ut ur rondellen i rätt läge skulle trafiken flyta på mycket bättre, och då skulle man inte behöva den extra tydligheten man får av att blinka vänster när man ska runt. Man skulle helt enkelt kunna lita på att bilar som inte blinkar ut kommer att fortsätta runt.

Men nu är det inte så. Jag blinkar i regel bara ut ur rondellen, men om jag ska åt vänster och ser att det står eller kommer bilar rakt framifrån så brukar jag blinka vänster för att tydligt markera att jag ska fortsätta förbi dem. En del klämmer sig in framför ändå, vilket är ok om det inte är alltför tight, men jag besparar dem omaket att behöva fundera på vart jag ska.

Otydlighet ger osäkerhet. Osäkerherhet kan ge missförstånd. Missförstånd orsakar olyckor. Det är aldrig dåligt att vara tydlig i trafiken.

Jo det är bra att du avkunnar dina avsikter, men det är ju inte dig jag pratar om utan om människor beteende. Du gör på ditt sätt andra på sitt sätt.

Har inte köpt en endaste dugg på svartfredag. Det känns bra.

Köpt flygbiljetter för en mindre förmögenhet till inte mindre än 4 resor varav 2 med familjen och 2 tjänsteresor. Blev dessutom 2 par byxor och en tröja samt en hoper roliga pennor från penstore.se. De var riktigt fyndiga, kör med Bläck Friday.

Blev just 2 st Apple TV från Apple Store också. 2 st presentkort på vardera 230 kr på Apple fick man med.

Senast redigerat 2018-11-23 17:57
  • Medlem
  • 2018-11-24 06:38
Ursprungligen av GustafMA:

Har inte köpt en endaste dugg på svartfredag. Det känns bra.

Håller med dig om det och kan stolt meddela detsamma

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-24 21:02
Ursprungligen av GustafMA:

Har inte köpt en endaste dugg på svartfredag. Det känns bra.

Inte jag.Köpte mitt drömprojekt ?

Hur kan man inte bli otroligt glad när man får julklapp från Geeks?

Ursprungligen av keptang:

Hur kan man inte bli otroligt glad när man får julklapp från Geeks?

Åh, härligt att paketet kom fram!

Ursprungligen av Ida Blix:

Åh, härligt att paketet kom fram!

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-17 17:15
Ursprungligen av keptang:

Hur kan man inte bli otroligt glad när man får julklapp från Geeks?

Tomten kommer tidigt i år till alla snälla

Bevaka tråden