Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med Iphone nästa år?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jonatatatan:

Kontakten i sig har jag inget emot men USB C har så många fördelar att det är synd att de inte uppgraderat till det på Iphone. Vad vinner du på att själva ligthning kontakten är lite mindre? Du behöver ju istället ha dubbla uppsättningar av laddningskablar som inte är kompatibla med varandra.
Behöver du ladda på jobbet tycker jag det låter som du har beskymmer med batteritiden.

Igen vet jag inte vad det är för fördelar som jag behöver just till min telefon. Men premissen här är förstås att jag har gott Lightningkablar här och där, men numera ändå för det mesta laddar trådlöst. Har inte massa USB-C-grejer så upplever inte problemen som tas upp av er som tydligen har det tvärtom, massa USB-C men bara en störig Iphone med Lightning i era liv.

Att Lightning är mindre är så klart viktigt i nått så litet som en telefon där varje mm räknas.

Laddar när jag behöver om det så råkar vara på jobbet eller hemma. Hur ofta jag måste ladda beror på hur mycket jag använder telefonen ju.

Ursprungligen av Ida Blix:

Igen vet jag inte vad det är för fördelar som jag behöver just till min telefon.

Snabbare laddning och antagligen snabbare dataöverföring, kompatibelt med standarden som i princip alla mobila prylar går över till.
Sen om du inte behöver de funktionerna är väl en sak det är tre saker jag kommer att tänka på. Snabbladdning är trevligt nu när telefoner har så stora batterier.

Citat:

Men premissen här är förstås att jag har gott Lightningkablar här och där, men numera ändå för det mesta laddar trådlöst. Har inte massa USB-C-grejer så upplever inte problemen som tas upp av er som tydligen har det tvärtom, massa USB-C men bara en störig Iphone med Lightning i era liv.

Det jag är ute efter är att kunna använda samma kabel till så mycket som möjligt, och i dagsläget verkar USB C vara den bästa kandidaten.

Köper jag en ny pryl som är uppladdningsbar eller behöver kopplas in i dator någon gång( Alltså inte kommer stå inkopplad med sladd hela tiden) och den inte har USB C letar jag efter alternativ som har USB C och köper det om det uppfyller mina övriga "krav". Är så trött på alla olika kablar.
Extra viktigt till sånt som laddas sällan och därför löper större risk för att kabeln inte ligger på rätt plats.
Varje gång jag ska ladda kameran eller min PS3 handkontroll eller uppdatera kartor på min GPS får jag leta efter en USB mini b kabel.
När skrivaren ska kopplas in får jag leta upp en USB typ B.
Sedan har jag ett gäng saker som kopplas in med Micro USB (Xbox one kontroller och en gammal Powerbank exempelvis)
I framtiden kommer fler av mina prylar ha usb c och färre inte ha det.
Köpte dock en Ipad 2018 utan usb C nyligen så är inte helt emot att köpa något som har en "udda" kontakt men föredrar att inte göra det
Nästa prylköp blir troligtvis en Switch (USB C) med pokemon spelet pga nostalgi.

Som du säger så är det väl inget jätteproblem om man har massor Lightningkablar och som man troligtvis har om man kört apple ett tag. Men för oss som kanske bara har en Ipad eller iphone så har man ju oftast bara den medföljande kabeln och därför blir det en extra sorts kabel man behöver köpa på sig ett gäng för att sprida ut i olika rum/bil/arbetsplats.

Citat:

Att Lightning är mindre är så klart viktigt i nått så litet som en telefon där varje mm räknas.

Lightning en fördel här men för oss kunder har den inte visat sig spela någon roll, tycker i alla fall inte telefoner med USB Typ C känns klumpigare. Kanske lite jobbigare för de som tar fram produkterna att få till det dock.

Citat:

Laddar när jag behöver om det så råkar vara på jobbet eller hemma. Hur ofta jag måste ladda beror på hur mycket jag använder telefonen ju.

Jo det är jag med på skojade lite bara.

Ursprungligen av omartint:

???

Var det inte du som skrev nyss "Jag hoppas faktiskt dom behåller Lightningkontakten på telefonerna, bra mycket stabilare kontakt som dessutom strular mindre."?

Det där var svar på fråga om USB-C

Hur tror ni flärpen kommer se ut på kommande modell, behålla eller göra den mindre/likt Oneplus 6t?
Tror ni bezels kommer försvinna så man får mer edge to edge?

Själv ser jag det mest såhär, Lightning funkar utmärkt för telefonerna där utrymmet för kontakten faktiskt är utrymme dom vill använda till annat i telefonen, så varför byta till en större variant som inte funkar lika klockrent (har du problem med Lightning tillhör du mest troligt en väldigt liten del av folket).
Att sen måsta byta ut alla kablar och tillbehör igen är inget jag är speciellt pigg på att behöva göra, speciellt när som det är för mig absolut inget av allt jag använder i dator/elektronikväg har USB-C-kontakt, skulle bara bidra till ännu mer olika adaptrar och kontakter i huset.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 22:07
Ursprungligen av Dave Lister:

Det där var svar på fråga om USB-C

Exakt. Det var ju det som var så ironiskt.

Det visade ju sig att du inte ens aldrig använt det - det som du så tvärsäkert uttalade dig emot var så dåligt att använda.

Ursprungligen av omartint:

Exakt. Det var ju det som var så ironiskt.

Det visade ju sig att du inte ens aldrig använt det - det som du så tvärsäkert uttalade dig emot var så dåligt att använda.

Så allt jag läst om hur mycket sämre USB-C är jämfört med Lightning (iaf för apples telefoner) ska jag totalt strunta i då alltså och bara gå på att en del säger att det är bättre när jag själv kan se att utformningen på USB-C-kontakten gör den sämre än Lightning för just det ändamålet?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 22:17
Ursprungligen av Dave Lister:

så varför byta till en större variant som inte funkar lika klockrent

Nu är du där igen med dina påståenden om saker som du varken har använt själv eller något underlag för statistik (precis som du saknar helt för dina andra påståenden att Lightning är problemfritt).

Ursprungligen av Dave Lister:

Att sen måsta byta ut alla kablar och tillbehör igen är inget jag är speciellt pigg på att behöva göra, speciellt när som det är för mig absolut inget av allt jag använder i dator/elektronikväg har USB-C-kontakt, skulle bara bidra till ännu mer olika adaptrar och kontakter i huset.

Du ligger helt klart efter med tekniken. USB-C är framtiden.

Prylar som jag har, eller har haft, med USB-C-laddning:

Apple MacBook Pro 15"
Nintendo Switch (2 st.)
Microsoft Lumia 950XL
HP Elite X3
Sony BT-hörlursadapter
Microsoft Surface Go
+ massor av mer tillbehör och andra prylar som jag inte kommer ihåg på raken just nu.

Prylar jag kommer att skaffa med USB-C-laddning:
iPad Pro
Ny HP-dator (jobbet)

USB-C är framtidsstandarden - oavsett om du vill eller inte.

Gällande iPhone och iPad kommer det bara vara en tidsfråga innan Apple går över även där, men ju tidigare ju bättre (helst redan alla nästa års modeller).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 22:20
Ursprungligen av Dave Lister:

Så allt jag läst om hur mycket sämre USB-C är jämfört med Lightning (iaf för apples telefoner) ska jag totalt strunta i då alltså och bara gå på att en del säger att det är bättre när jag själv kan se att utformningen på USB-C-kontakten gör den sämre än Lightning för just det ändamålet?

Folk kan skriva vad som helst på internet. Lita inte på det "in blanco".

Tex. skrev du att USB-C var dåligt. Utan att ens varken ha underlag, eller ens egen erfarenhet av det.

VSB.

Ursprungligen av omartint:

Folk kan skriva vad som helst på internet. Lita inte på det "in blanco".

Tex. skrev du att USB-C var dåligt. Utan att ens varken ha underlag, eller ens egen erfarenhet av det.

VSB.

Då har du missförstått mig, jag skrev inte att det var direkt dåligt, menade bara att det är sämre än Lightning just för Apples telefoner, inte dåligt i allmänhet.
Och att folk kan skriva vad som helst på internet, så med det ska jag då alltså inte heller lita på det du säger om USB-C isåfall?
Sen har vilken teknik jag personligen använder inte så stor roll i frågan, USB-C är inte lika utbrett på annan teknik utöver stationära datorer som det må vara på Apples, visst, många moderkort på PC-sidan har några USB-C kontakter (men min PC har inte det, och min iMac är alldeles för gammal för att ha det också), men utöver Nintendo Switch har ingen konsol det t.ex., inte ens dom nyare versionerna av Xbox One eller PS4 (dvs Xbox One X och PS4 Pro), inte heller har många TV-apparater det, eller Switchar och liknande.
Har du dessutom helt missat vilket ramaskri det var då Apple bytte från 30-pins till Lightning, och det trots då nästan 10 år gammal kontakt (användes ju ett bra tag innan iPhones kom till iPods osv)?
Att byta igen till något som kanske verkar ”bra” nu enligt vissa, som sedan mycket väl kommer att bytas ut mot något bättre igen på några år, känns iaf i min mening för tidigt.
Visst, dom lär väl byta till slut nån gång, men tror inte det händer riktigt ännu.
Om Apple byter nu nästa år betyder det ÄNNU mer adaptrar för alla som redan har anpassat sig till Lightning, och inte kan bara ta och slänga ut allt så fort något nytt kommer så själv tycker jag att det vore dumt av dom att byta ut den i mobilerna.
Apple har ju själv propsat så mycket på att dom behövde utrymmet från 3,5mm hörlurskontakten till annat i telefonen så att dom då ska byta ut Lightning till USB-C som tar betydligt större plats i telefonen vore ett steg tillbaka för dom just nu iaf. Att iPad Pro har det är mer mest för att den är så pass stor (och har plats till godo för det), kräver mycket ström för laddning och även ska kunna använda extern skärm och sånt, så på den är inte utrymmet lika litet för kontakter att det spelar roll där.

Rent tekniskt sett har USB-C såklart en högre kapacitet än Lightning ifråga om bandbredd, stöd för protokoll som Thunderbolt 3 och så vidare. Men det finns också nackdelar.

USB-C är en laglös djungel vad gäller support för dataöverföring, snabbladdning, stöd för video och så vidare. Kablarna ser likadana ut, men är inte likadana. Det är mer eller mindre en chansning vad kabeln du köper har stöd för. Exempelvis har USB-C-kabeln som följer med Ipad Pro INTE stöd för "high bandwidth"-anslutningar så som högupplösta bildskärmar. För detta rekommenderar Apple istället deras Thunderbolt 3-kompatibla USB-C-kabel, trots att själva Ipad Pro inte har stöd för Thunderbolt 3.

Sen finns det såklart billigare kablar än Apples egna, men jag skulle inte lita på okända leverantörer från exempelvis Ali Express. Särskilt inte för snabbladdning. När det handlar om att koppla in en 85W-laddare i min 10 000 kronors-telefon tar jag helst inga risker utan håller mig till välkända och stora tillverkare.

Jag tror helt enkelt inte att Apple vill utsätta Iphone för den här röran, trots de eventuella fördelar som finns. Lightning å sin sida har Apple totalkontroll över. De tillverkar själva ALLA MFI-licensierade Lightning-kontakter, och säljer till andra tillverkare. Sen kan såklart själva kablarna ha väldigt olika kvalitet, men under mina 6 år som Lightning-utrustning-användare har exakt en kabel gått sönder för mig. För att dammsugaren körde över den.

Skulle det finnas fördelar för kunder om Apple gav Iphone USB-C? Ja, såklart. Men det skulle också finnas nackdelar. Alla de som under åren byggt på sig ett ordentligt lager Lightning-sladdar skulle gå i taket, precis som de gjorde när Apple bytte från 30-pin till Lightning. Trots att 30-pin var en betydligt sämre kontakt på alla vis.

Laddning

Snabbladdning är något som det pratas mycket om just nu, men hur snabb laddning behövs egentligen? Med en USB-C-Lightning-kabel finns ju redan stöd för Power Delivery (USB-C PD) och med min Macbook-laddare på 29W laddar min Iphone XS ordentligt snabbt. Funkar också med både 61W- och 85W-laddare.

Enligt Apple ger detta 50% laddning på 30 minuter. Det finns säkert USB-C-telefoner med stöd för snabbare laddning, men som sagt – hur snabbt behövs egentligen? Nej, om Apple vill göra flest antal Iphone-användare glada skulle de byta ut sin klena 5W-laddare som följer med i kartongen mot en 12W. Sen har vi ju såklart också frågan hur regelbunden snabbladdning påverkar batteriets livslängd...

Om jag skulle gissa tror jag inte Apple kommer att byta ut Lightning-kontakten på Iphone mot USB-C. Jag tror Lightning kommer finnas kvar några år till, och så småningom helt ersättas av induktiv/trådlös laddning och då kanske Iphone inte har någon kontakt överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-29 10:25

Vill trycka Gilla flera gånger
Jag håller helt med i allt!

Tror ni Apple fortsätter på samma spår med färgglada kollektioner av kommande modeller likt XR?

Jag hoppas på det.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-02 20:49
Ursprungligen av Laserturken:

Tror ni Apple fortsätter på samma spår med färgglada kollektioner av kommande modeller likt XR?

Jag hoppas på det.

Baserat på Apples historik tror jag inte det, även om jag också väldigt gärna skulle se fler intressanta färgalternativ för Iphone XI-familjen (eller vad de nu kommer heta). Iphone 5C och Iphone XR är ju båda de "billigare" alternativen i en produktfamilj, och i samtliga av dessa har flaggskeppen fått tråkigare silvriga/vita/grå/svarta färgalternativ. Undantagen har varit när en Product (red)-variant lanserats.

Men hoppas kan man, jag gillar verkligen verkligen den korall-färgade Iphone XR (och Product (red)-varianten framför allt) och skulle alla gånger satsa på en sådan variant om även flaggskeppen lanserades i dessa färger.

Ursprungligen av Laserturken:

Tror ni Apple fortsätter på samma spår med färgglada kollektioner av kommande modeller likt XR?

Jag hoppas på det.

Jag tror det, tror trenden går mot lite mer gladare färger. Mest för att jag själv hoppas på det! Skulle bli glad om även flaggskeppen typ XS fick en eller två muntra kulörer.

Bevaka tråden