Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det populära ergonomiska tangentbordet Natural Ergonomic Keyboard 4000 har funnits på marknaden i åtta år. Nu har Microsoft släppt den första riktiga uppföljaren. 99mac har testat Sculpt Ergonomic Desktop.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-11-30 18:58

Skiftlås kan man gärna deaktivera, oavsett tangentbord!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-02 07:04

Jag har tangentbordet sedan Augusti och tycker att det fungerar mycket bra, jag har blivit snabbare på att skriva eftersom man inte tillåts att fuska på samma sätt som med ett vanligt tangentbord. Dock skulle jag önska att alla tangentbordskommandon som finns på Apples egna tangentbord fungerade även med detta, det är tråkigt att behöva mappa funktioner till F-knapparna, de behövs ju i bland i terminal etc.

När jag får lite ledig tid har jag tänkt att undersöka om det går att sätta upp en perfekt fil till KeyMap4Macbook så att ljusstyrkan, mission control, launchpad och alla andra funktioner fungerar som de ska när Fn-brytaren står i blått så att F1-F12 kan användas som det är tänkt när brytaren står på andra hållet.

Ursprungligen av beh:

När jag får lite ledig tid har jag tänkt att undersöka om det går att sätta upp en perfekt fil till KeyMap4Macbook så att ljusstyrkan, mission control, launchpad och alla andra funktioner fungerar som de ska när Fn-brytaren står i blått så att F1-F12 kan användas som det är tänkt när brytaren står på andra hållet.

Ja, jag tog aldrig upp det i recensionen men jag misstänker att det går att aktivera långt fler (om inte alla) av funktionsknapparna med hjälp av extra mjukvara, jag har dock inte tagit mig tid att grotta ner mig i ämnet. Rapportera gärna hur det går för dig, jag är helt klart intresserad av det.

Jag är egentligen förvånad över att Microsoft som under så lång tid tillhandahållit och tillhandahåller mjukvara för OS X för flera andra möss och tangentbord inte skrivit någon för detta. Jag hoppas det är något som är på gång.

Tack Adrian, jag letar nytt ergonomiskt tangentbord och din proffsiga recension gav mycket! Jag ska nog köpa Sculpten och lär störa mig på precis samma saker som du, men nu är jag mentalt föreberedd...
/Patrik, Umeå

Sculpt-tangentbordet och -musen jag testade i recensionen har jag använt i stort sett varje dag i snart fyra år nu och det har blivit lite slitet med tiden, som att mellanslag tar lite sämre och likaså högerklick på musen, som nästan slutat fungera. Men jag har varit nöjd på det hela taget och det har i princip inte hänt något på den här fronten sedan dess, varken från Microsoft eller någon annan aktör. Så idag bytte jag ut det mot ett nytt paket Sculpt Ergonomic Desktop.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-31 00:01

Kul med återkopplingen efter närmare fyra år!

Har sneglat på detta paket själv till och från men aldrig kommit till skott. Framför allt tangentbordet då. Kanske skulle ge det en chans nu när mitt mekaniska CM Quickfire håller på att självdö.

Har haft delade tangentbord från både Logitech och Microsoft tidigare och det är väldigt trevligt när man väl vant sig. Synd att utbudet är så krasst bara...

Ursprungligen av wurpan:

Kul med återkopplingen efter närmare fyra år!

Har sneglat på detta paket själv till och från men aldrig kommit till skott. Framför allt tangentbordet då. Kanske skulle ge det en chans nu när mitt mekaniska CM Quickfire håller på att självdö.

Har haft delade tangentbord från både Logitech och Microsoft tidigare och det är väldigt trevligt när man väl vant sig. Synd att utbudet är så krasst bara...

Ja, det inte är inte mycket att välja på direkt. Speciellt inte om man vill ha det anpassad för svenska standard. För- och nackdelarna som nämns i recensionen står sig i stort sett. På det hela taget gillar jag det som sagt och jag känner inte till något som är bättre, även om jag kan bli tokig på att fortfarande fyra år senare inte träffar rätt på piltangenterna varje gång, pga av att de inte går att "känna sig fram till" så att säga.

Det verkar som man måste ha riktigt kort avstånd mellan mottagaren (den lilla USB-pluggen) och tangentbord och mus för att få en problemfri upplevelse. Ibland hade jag lite avbrott och sånt blir man tokig på. Min nuvarande lösning är en extra liten USB-hub som står nära tangentbordet, se bifogad bild. (Däremot verkar det inte vara ett problem att den huben går till en annan USB-hub i skärmen som går till en annan USB-hub i sin tur.)

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-31 16:32
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det inte är inte mycket att välja på direkt. Speciellt inte om man vill ha det anpassad för svenska standard. För- och nackdelarna som nämns i recensionen står sig i stort sett. På det hela taget gillar jag det som sagt och jag känner inte till något som är bättre, även om jag kan bli tokig på att fortfarande fyra år senare inte träffar rätt på piltangenterna varje gång, pga av att de inte går att "känna sig fram till" så att säga.

Det verkar som man måste ha riktigt kort avstånd mellan mottagaren (den lilla USB-pluggen) och tangentbord och mus för att få en problemfri upplevelse. Ibland hade jag lite avbrott och sånt blir man tokig på. Min nuvarande lösning är en extra liten USB-hub som står nära tangentbordet, se bifogad bild. (Däremot verkar det inte vara ett problem att den huben går till en annan USB-hub i skärmen som går till en annan USB-hub i sin tur.)

Ja det där med piltangenterna är är jäkla aber på tangentbord där det inte finns någon referens för att snabbt hitta dom. Det jag hatar mest med Apples nya trådlösa där höger/vänster pil är lika höga som resten av tangenterna. (vilket jag f.ö använder när jag kör min Macbook Pro till skärmen på skrivbordet istället för Windows-dumburken)

Använder själv tangentbordet på jobbet sedan några år. Började känna spänningar i handlederna, så bestämde mig för att testa något nytt. Är extremt nöjd, och handlederna slutade bråka efter bara någon vecka. Musen däremot blev jag aldrig kompis med.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-09-04 09:48

Tänkte ta tag i saken nu på morgonen och beställa ett men det tyckte inte inet. Kunde inte komma vidare till kassan av någon anlening. Inte bra för en webbutik :/

Får göra ett nytt försök under dagen. Sitter för närvarande med ett BakkerElkhuizen tangentbord som ska vara "ergonomisk" men jag vet inte. Det är litet i alla fall vilket är det jag prioriterar högst när jag väljer tangentbord för att slippa sitta och veva med musen en meter bort.

Whoa! Jag upptäckte precis att man kan scrolla i sidled genom att vicka på scrollhjulet på musen! Den är 2-dimensionell för tusan! Hur kan jag ha missat det helt i över fem år?!?

1
Bevaka tråden