Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenfalls smarta hem slutar vara smart

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Vattenfall lägger ned molntjänsten som deras smarta hem-produkter förlitar sig på. Från och med den första februari blir produkterna oanvändbara.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-11-29 15:04

”Köp våra smarta prylar - spara energi och miljö” har de gastat om i flera år.
Bra tänk där. Jävla nötter.

De hade väl bara fem betalande kunder, och en serverkostnad på några miljoner. Typ.

Jag har en av deras fuktdetektorer under köksvasken. Det hade ju varit intressant om någon annan aktör kunde ta över uppkopplingen. Detta kommer kanske annars att bli ett framtida problem när utvecklingen stannar av och det inte är baserat på abonnemang när stålarna slutar att trilla in. Man ser ju fler och fler appar som inte uppdateras och slutar att fungera så det känns ju lite kortsiktigt när man köper produkter som är knutna till en app eller molntjänst.

Samma sak med E.O.N. Jag fick ett mail häromdagen där dom kort och gott meddelade att dom lägger ner tjänsten 100 Koll och man kunde plocka ner sin utrustning och lämna på närmsta elektronikåtervinning. Kul när man köpt till en massa smarta fjärrströmbrytare som nu blir värdelösa!

Jag har en SmartTemp i sommarstugan sedan 2017 då det var (och är?) den enda fristående temperaturmätaren som kopplar direkt via Wifi till molnet. Jämrans.

Skall se till att få tillbaka pengarna. Har inte fått något brev ännu, men skickade direkt via hemsidan här.

Men. Skaffade ett Telldus-system när Netonnet hade ett riktigt rackarns rövarpris på ett stort startpaket tidigare i höstas, så får väl bygga vidare på detta med temperatursensorer även ner till hydroforen i källaren. Dock så har Vattenfalls en bättre app vad gäller exvis kurvor och diagram med historik än Telldus.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har en SmartTemp i sommarstugan sedan 2017 då det var (och är?) den enda fristående temperaturmätaren som kopplar direkt via Wifi till molnet. Jämrans.

Skall se till att få tillbaka pengarna. Har inte fått något brev ännu, men skickade direkt via hemsidan här.

Men. Skaffade ett Telldus-system när Netonnet hade ett riktigt rackarns rövarpris på ett stort startpaket tidigare i höstas, så får väl bygga vidare på detta med temperatursensorer även ner till hydroforen i källaren. Dock så har Vattenfalls en bättre app vad gäller exvis kurvor och diagram med historik än Telldus.

Det finns en app som heter ”Mitt Hem” som är betydligt bättre än originalet som man kan ha kvar liggande (krav).
Finns i App Store, kommer inte ihåg om den kostar nåt, men det är bara att testa.
Man ser även HomeKit lampor där. Och historik sensorer.

Senast redigerat 2018-11-30 12:46

Jag får troligtvis tillbaks pengarna för min fuktdetektor av Vattenfall eftersom den endast är 2 år gammal. Kollade just med Securitas och de har en fuktdetektor jag kan ansluta till mitt befintliga hemlarm till nästan samma kostnad som den från Vattenfall. Då fixar de även fram en rörmokare om det skulle behövas.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-03 19:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har en SmartTemp i sommarstugan sedan 2017 då det var (och är?) den enda fristående temperaturmätaren som kopplar direkt via Wifi till molnet. Jämrans.

Skall se till att få tillbaka pengarna. Har inte fått något brev ännu, men skickade direkt via hemsidan här.

Men. Skaffade ett Telldus-system när Netonnet hade ett riktigt rackarns rövarpris på ett stort startpaket tidigare i höstas, så får väl bygga vidare på detta med temperatursensorer även ner till hydroforen i källaren. Dock så har Vattenfalls en bättre app vad gäller exvis kurvor och diagram med historik än Telldus.

Har testat två lösningar för att ha temperatur- och fuktmätare för fjärravläsning i båt och sommarstuga. Köpte nu på BF-veckan dels en Netatmo och dels en Telldus Znet Lite.

Tänkte att en Z-wave-mätare skulle fungera bra till en station som Telldus, men den verkar inte vara någon höjdare. Har samma mätare (Aeotec Multisensor 6 - GEN5) till Telldusen som till min ordinarie hemautomatiseringshubb (Samsung SmartThings), men Telldusen var inte i närheten så bra. Om man som jag inte vill prenumera på någon onlinetjänst för att få Telldusen att fungera så är den mycket begränsade i funktionalitet.

Skall du inte styra lampor och automatisera andra saker, utan enbart ute efter att läsa temperatur och luftfuktighet så skulle jag helt klart rekommendera Netatmo istället. Fungerar mycket mer stabilt och tillförlitligt än Telldushubben.

https://www.netatmo.com/sv-se/weather/weather...

Skall du styra lampor och annat så skulle jag kika på något bättre än Telldus produkter (Samsungs Smartthings som jag har hemma i huset klarar tex. både Z-Wave och Zigbee, och mycket lättare och snyggare att automatisera saker, och utan att betala någon dum månadskostnad).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-04 14:18

Vad funkade inte med Telldus? ZWave v1 har inte mottagning på 433 MHz, det var inte en sådan du testade?
Jag har kört Telldus i många år, och har ca 20 termometrar (alla rum, garage, ute, växthus, bastu etc), funkar kalasbra! Abonnemang behövs inte om du inte vill köra speciella funktioner.

Ursprungligen av kenjon:

Vad funkade inte med Telldus? ZWave v1 har inte mottagning på 433 MHz, det var inte en sådan du testade?
Jag har kört Telldus i många år, och har ca 20 termometrar (alla rum, garage, ute, växthus, bastu etc), funkar kalasbra! Abonnemang behövs inte om du inte vill köra speciella funktioner.

Hur fungerar deras hosting nuförtiden? När jag använde telldus(lääääängesedan) så gick deras tjänster ner minst en gång i månaden.

Samt körs allt krypterat? 433MHz var ju helt öppet(?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-04 15:29

Jag har haft väldigt lite downtime, så de har förbättrat sej
live.telldus.com är https, men termometrarna sänder öppet till TelldusNet-burken. Att det skulle ändras är nog långt borta, kräver ju nya termometrar och inloggning/administration av dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-04 15:52
Ursprungligen av _empty:

Hur fungerar deras hosting nuförtiden? När jag använde telldus(lääääängesedan) så gick deras tjänster ner minst en gång i månaden.

Samt körs allt krypterat? 433MHz var ju helt öppet(?)

Deras nya controller-modeller har offline-stöd så att automatiseringen fungerar utan att vara beroende av molntjänsten. De har även nyligen lagt till stöd för att kommunicera med controllern via det lokala nätverket i stället för via molntjänsten. Detta gäller Net v. 2, Znet v. 1 och Znet v. 2 (modellerna som har den nya vita designen).

Kommunikationen mellan controller och molntjänst sker över en krypterad och autentiserad förbindelse. 433 MHz-tillbehör kommunicerar med controllern helt okrypterat och utan återkoppling (och bör därför inte användas i kritiska sammanhang). Detta gäller alla populära 433 MHz-controllermodeller och -tillbehör.

Znet-modellerna stöder Z-wave-tillbehör och kommunicerar via en krypterad anslutning. Controllerna har visserligen inte stöd för de senaste säkerhetsfunktionerna (som kallas S2), men om vi bortser från högriskssammanhang är säkerheten i kommunikationen mellan Znet-controller och Z-wave-tillbehör tillräcklig enligt mig.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-04 18:51
Ursprungligen av kenjon:

Vad funkade inte med Telldus? ZWave v1 har inte mottagning på 433 MHz, det var inte en sådan du testade?
Jag har kört Telldus i många år, och har ca 20 termometrar (alla rum, garage, ute, växthus, bastu etc), funkar kalasbra! Abonnemang behövs inte om du inte vill köra speciella funktioner.

433 MHz struntar jag i (kör numera enbart med Z-Wave och Zigbee).

Problemet är att det dels är långsam sporadisk avläsning av sensorn för temperatur och fukt (uppdateras med långa mellanrum istället för att läsa direkt).

Sedan så är ju appen löjligt begränsad om du inte går på att betala en massa fåniga abonnemang och månadskostnader (vilken scam!).

Går ju inte att automatisera något som helst, även om extremt enkla saker. Med andra smarthubbar så kan man enkelt tex. ställa in att olika event (som gränsvärden på sensorer) skall trigga vissa händelser. Tex. har jag på andra lösningar en funktion så att en rörelsesensor triggar att slå på vissa lampor, eller att vissa värden på fuktmätaren startar, respektive stänger av, en luftfuktare.

Sedan så är ju appen helt värdelös. Kan ju inte ens visa alla sensorfunktioner som en sensor innehåller. Tex. så har jag kopplat in en Aeotec Multisensor 6 (G5), som kan förutom Temp, fukt, UV och ljus även visa på rörelse eller vibrationer. Andra lösningar visar komplett status, men inte Telldus. Den visar enbart temp, fukt, UV och ljus, men struntar helt i att visa på rörelse eller vibrationer.

Sedan så är ju även användargränssnittet på både Telldus app kass jämför med andra. Kan inte ens samtidigt på en skärm visa de mätvärden den klarar att visa. Dvs. även om den helt skiter i att visa rörelse eller vibrationer på sensorn, så buntas ändå övriga värden ihop i en pytteliten ruta där det växlas fånigt mellan värdena. Trots att du har gått om plats på skärmen. Riktigt sunkigt dåligt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-04 19:06
Ursprungligen av omartint:

Sedan så är ju appen helt värdelös. Kan ju inte ens visa alla sensorfunktioner som en sensor innehåller. Tex. så har jag kopplat in en Aeotec Multisensor 6 (G5), som kan förutom Temp, fukt, UV och ljus även visa på rörelse eller vibrationer. Andra lösningar visar komplett status, men inte Telldus. Den visar enbart temp, fukt, UV och ljus, men struntar helt i att visa på rörelse eller vibrationer.

Sedan så är ju även användargränssnittet på både Telldus app kass jämför med andra. Kan inte ens samtidigt på en skärm visa de mätvärden den klarar att visa. Dvs. även om den helt skiter i att visa rörelse eller vibrationer på sensorn, så buntas ändå övriga värden ihop i en pytteliten ruta där det växlas fånigt mellan värdena. Trots att du har gått om plats på skärmen. Riktigt sunkigt dåligt.

Tog en snabb skärmdump från min normala Samsung-app (Samsung SmartThings, V2) och sedan en med samma typ av sensor (Aeotec Multisensor 6, G5) kopplad tillsammans med min Telldus-app (ZNet Lite, V1).

Är ju som natt och dag hur mycket information man kan få upp samtidigt!

Telldusappen är helt inkapabel att utnyttja utrymmet på skärmen, och har ett extremt dåligt användargränssnitt som jag ser det:

Senast redigerat 2018-12-04 19:38
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-04 21:21
Ursprungligen av kenjon:

men termometrarna sänder öppet till TelldusNet-burken. Att det skulle ändras är nog långt borta, kräver ju nya termometrar och inloggning/administration av dem.

Just där fungerade det fint. Hade inget problem att ansluta mina temperatur(mm)-sensorer över krypterad Z-Wave.

Själva hårdvaran tycker jag inte det är något fel på (sedan hade ju stöd för Zigbee och med det stöd för Philips/IKEA varit extremt fint). Tycker själva burken verkar helt OK och gillar den. Liten, smidig och enkel.

Det är mjukvaran, i form av firmware, apparna och tjänsten, som jag inte tycker håller måttet jämfört med konkurrensen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-05 17:24
Ursprungligen av omartint:

433 MHz struntar jag i (kör numera enbart med Z-Wave och Zigbee).

Problemet är att det dels är långsam sporadisk avläsning av sensorn för temperatur och fukt (uppdateras med långa mellanrum istället för att läsa direkt).

Sedan så är ju appen löjligt begränsad om du inte går på att betala en massa fåniga abonnemang och månadskostnader (vilken scam!).

Går ju inte att automatisera något som helst, även om extremt enkla saker. Med andra smarthubbar så kan man enkelt tex. ställa in att olika event (som gränsvärden på sensorer) skall trigga vissa händelser. Tex. har jag på andra lösningar en funktion så att en rörelsesensor triggar att slå på vissa lampor, eller att vissa värden på fuktmätaren startar, respektive stänger av, en luftfuktare.

Sedan så är ju appen helt värdelös. Kan ju inte ens visa alla sensorfunktioner som en sensor innehåller. Tex. så har jag kopplat in en Aeotec Multisensor 6 (G5), som kan förutom Temp, fukt, UV och ljus även visa på rörelse eller vibrationer. Andra lösningar visar komplett status, men inte Telldus. Den visar enbart temp, fukt, UV och ljus, men struntar helt i att visa på rörelse eller vibrationer.

Sedan så är ju även användargränssnittet på både Telldus app kass jämför med andra. Kan inte ens samtidigt på en skärm visa de mätvärden den klarar att visa. Dvs. även om den helt skiter i att visa rörelse eller vibrationer på sensorn, så buntas ändå övriga värden ihop i en pytteliten ruta där det växlas fånigt mellan värdena. Trots att du har gått om plats på skärmen. Riktigt sunkigt dåligt.

Nu är du väldigt negativ, och mycket tyckande utan fakta. Visst kan appen bli bättre, men ord som "löjligt", "fånigt" etc hör väl inte hemma här.
Det går visst att koppla händelser (jag har t ex om frysen blir varmare än minus 10 skicka pushnotis till iPhone, och sensorn under diskmaskinen känner av vatten skicka pushnotis, om det är kallare än +5 ute, och tiden för avfärd till jobbet är rätt, slår motorvärmaren på, lampan i hallen tänder sej när jag låser upp dörren....).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-05 20:19
Ursprungligen av kenjon:

Nu är du väldigt negativ, och mycket tyckande utan fakta. Visst kan appen bli bättre, men ord som "löjligt", "fånigt" etc hör väl inte hemma här.

Jag är negativ för att produkten inte motsvarar mina förväntningar. Det är fakta.

Jag kan självklart bara tala personligen för vad jag tycker. Har inte utgett mig för att tala för dig eller någon annan.

Vad har du fått någon åsikt ifrån om det?

Jo, jag tycker att användargränssnittet är löjligt begränsat utformat. Se bifogade bilder i tråden.

Att du personligen tar åt dig av produktkritik - är något problem som du själv får försöka hantera och komma över. Sorry.

Sådant personligt gnäll av dig tycker jag inte hör hemma i tråden (du får försöka ta terapin någon annan stans).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-05 20:28
Ursprungligen av kenjon:

Det går visst att koppla händelser (jag har t ex om frysen blir varmare än minus 10 skicka pushnotis till iPhone, och sensorn under diskmaskinen känner av vatten skicka pushnotis, om det är kallare än +5 ute, och tiden för avfärd till jobbet är rätt, slår motorvärmaren på, lampan i hallen tänder sej när jag låser upp dörren....).

Fungerar detta "native" i burken utan cloudlösningar och olika betalda abonnemang (har som sagt specifierat att det inte är intressant för mig)?

Isf. är jag extremt intresserad av att få reda på hur.

Det är nämligen inte speciellt lätt att lista ut själv (här är ju Samsungs app extremt enkel att använda i jämförelse).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-05 23:31

Den motsvarade inte dina krav då. Men nu?
Personligt gnäll, terapi???
Efter ett sådant inlägg är jag inte intresserad av att redovisa hur det funkar, du får googla. Det funkar utan abonnemang eller andra tjänster.

1
Bevaka tråden