Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min crush på Chrome

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag använder Google Chrome dagligen, både på datorn och mobilen. Min älskade webbläsare erbjuder inte mycket spänning, men har allt jag behöver. Vad skulle kunna få mig att ta byta?

Läs hela artikeln här

På iOS så är det Safari och på Android används Kiwi, naturligtvis med adressbar/kontroller längst ner.
Kiwi might be the perfect mobile browser and I’m so jealous it’s not on the iPhone.

På dator så används Chromium, Chrome, Firefox och Opera.

Jag använder Safari på min Iphone eftersom den fungerar med innehållsblockerare (jag har Purify). Jag har Google Chrome också. I datorn är det Google Chrome som gäller. Felet med Chrome i mobilen är att den inte stöder tillägg. Jag vet att man kan komma runt det vad gäller reklam via Adguard et cetera, men det får vissa sajter att krångla/sluta fungera (särskilt tidningssidor som blandar http och https plus login).

På mobilen/surfplatta kör jag Chrome med fördel att de synkar google kontot och på datorn primärt Firefox med den fördelen med tillägg och att man kan ställa in så gott som man vill ha de utseendemässigt, och Chrome som backup.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-26 14:29

Jag kör Chrome både i datorn (Mac/Windows) och telefonen och plattan, oavsett om det handlar om en IOS eller Android-enhet. Gillar utbudet av funktioner, stabiliteten, synkroniseringen mellan plattformarna och inloggningssystemet som kan spara allt från konton till kontokort, med mera. Har gjort tillfälliga stopp i Firefox och Opera, men återvänder alltid till den trygga och väl fungerande hamnen i Chrome.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-26 14:55

Vore intressant om du även testade Brave browser. Använder Safari i första hand överallt där jag kan men i andra hand har jag fastnat väldigt mycket för Brave, baserat på Chrome men bättre än Chrome på i princip allt tycker jag. Även Vivaldi Browser använder jag en del pga den höga graden av inställningsmöjligheter.

Bytte också helt till Chrome när det kom runt 2007/2008 eftersom den var så himla mycket snabbare än de andra webbläsarna men bytte bort Chrome mot annat för flera år sen eftersom det blivit successivt långsammare under åren sedan den kom, samtidigt som konkurrenterna bara blivit snabbare... Upplever Safari som överlägset snabbast och minst tungrott i nuläget.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-26 15:56

Jag använder Google Chrome och YouTube på min iMac köpt i mars i år, men sedan uppgraderingen till Mojave fungerar inte "Embeddfunktionen" när jag bifogar mina egna videos. Det känns som att Google ledsnat på att vissa kör "Embedded" för det tjänar inte Google några pengar på. I alla år har jag använt Safari utan problem, men även den vägrar "Embedda" Kanske annan webbläsare löser problemet. Tacksam för tips.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-12-26 16:01
Ursprungligen av NisseH:

Jag använder Google Chrome och YouTube på min iMac köpt i mars i år, men sedan uppgraderingen till Mojave fungerar inte "Embeddfunktionen" när jag bifogar mina egna videos. Det känns som att Google ledsnat på att vissa kör "Embedded" för det tjänar inte Google några pengar på. I alla år har jag använt Safari utan problem, men även den vägrar "Embedda" Kanske annan webbläsare löser problemet. Tacksam för tips.

Va? Webbläsaren har ju inte med det att göra. Det har ju med webbsidan att göra, vilka funktioner de stödjer.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-26 16:08
Ursprungligen av reboot81:

Va? Webbläsaren har ju inte med det att göra. Det har ju med webbsidan att göra, vilka funktioner de stödjer.

Eftersom Google äger både YouTube och Chrome och att "Embedda" har fungerat i alla år jag använt den så undrar man ju varför den helt enkelt vägrar "embedda" nu helt plötsligt.

Tack i alla fall.

Använder Chrome på Android telefonen, min ipad och på datorn sedan många år tillbaks. Hade gärna bytt till Vivaldi på datorn men saknar Googles sync för mycket och har svårt att hitta praktiska fördelar över Chrome.

Safari.
+ Snabb
+ Synkar med Nyckelhanteraren
+ Synkar med Kreditkortshanteraren
+ Synkar med mina enheter
+ Resurssnål
- Extremt få sidor bråkar med Safari, men när de gör det så testar jag Opera, Firefox eller Chrome (i den ordningen).

/mina två cent

Windows: Brave och Pale Moon. Båda snabba. Brave funkar fantastiskt på att blockera reklam, spårning och skript utan användarinvervention, Pale Moon är det snabbaste alternativet för den som vill köra olika FFox-extensioner för att göra det själv.
Android: Brave.

Windows 10 både Chrome och Edge lite blandat.
På iPads kör jag Safari.
I min android mobil blir det Chrome.

Fast det är spännande att Microsoft kommer att använda Chromium framöver:
https://www.youtube.com/watch?v=5UZ93g5f-i4

På datorn använder jag parallellt Chrome, Safari och Firefox pga lättare att navigera pga har lagt många fästa flikar på var och en. Gillar dock med Safari att man kan /via "ny flik" komma åt favorit bokmärken i egna mappar. Har inte sett denna funktion med andra webbläsare. På mobilen och iPaden är det safari.

Firefox på alla enheter och är lite undrande till varför den inte var med i röstningen. Borde väl ha lite bättre status än "annat"?

Jag använder Opera Mini i min Android för att den är smidig och tar väldigt lite resurser från telefonen. Känns rappare än Chrome på samma telefon. På iPaden kör jag Safari och på datorn använder jag Chromium.

Så ligger det till!

Safari = smooth scrolling. Chrome laggar nåt så enormt!

Ursprungligen av Gordon67:

Safari = smooth scrolling. Chrome laggar nåt så enormt!

Den erfarenheten har inte jag. Båda fungerar bra för mig.

På min Mac mini Late 2012 med i7-processor och High Sierra 10.13.6 är Google Chrome 71.0.3578.98* långsammare än Safari 12.0.2.

I alla fall enligt denna hemsidas fyra test: https://browserbench.org/

Resultaten presenteras nedan, Chrome till vänster och Safari till höger.

*Jag har ett antal tillägg i Chrome vilket jag saknar i Safari. Jag vet inte om det har någon betydelse.

Chrome är en utmärkt browsern...tyvärr är Googles spioneri så extremt att jag inte använder den och rekomenderar inga vänner eller släkt att använda den. Chrome reggar ALLT du gör...t.o.m. det du skriver in i adressfältet! Alltså även när du skriver in en adress du redan känner till, inte bara när du söker! Google vill veta vad du redan vet och inte bara det du undrar över!
Om det inte fanns andra alternativ kanske...men nu finns det ju det...bra alternativ (kör själv Safari eftersom jag synkar mellan massor av iOS- och macOS-burkar).
Detta är också huvudanledningen varför jag aldrig skulle köra Android - ett OS som reggar ALLT du gör. Google lever på att sälja DIG, Apple lever på att sälja (dyra) PRYLAR (som jag idag har råd med). Jag undviker alltså Googles produkter så mycket jag bara kan. Om Apple började sälja MIG till andra företag så skulle jag tänka om. Jag är glad att Apple finns, ett företag som säljer prylar och inte info....en typ av företag som verkar vara på utdöende. Jag vill alltså bara ha PRYLEN/VERKTYGET, inte att mina vanor/tankar/beteenden - min användning av PRYLEN - säljs vidare som en handelsvara till företag och stater.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 20:51
Ursprungligen av keptang:

På iOS så är det Safari och på Android används Kiwi, naturligtvis med adressbar/kontroller längst ner.
Kiwi might be the perfect mobile browser and I’m so jealous it’s not on the iPhone.

På dator så används Chromium, Chrome, Firefox och Opera.

Eftersom jag inte har någon Android kom jag inte alls över Kiwi när jag spanade runt. Men vad intressant - jag blir sugen på att testa ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 20:54
Ursprungligen av tooobe:

Vore intressant om du även testade Brave browser. Använder Safari i första hand överallt där jag kan men i andra hand har jag fastnat väldigt mycket för Brave, baserat på Chrome men bättre än Chrome på i princip allt tycker jag. Även Vivaldi Browser använder jag en del pga den höga graden av inställningsmöjligheter.

Bytte också helt till Chrome när det kom runt 2007/2008 eftersom den var så himla mycket snabbare än de andra webbläsarna men bytte bort Chrome mot annat för flera år sen eftersom det blivit successivt långsammare under åren sedan den kom, samtidigt som konkurrenterna bara blivit snabbare... Upplever Safari som överlägset snabbast och minst tungrott i nuläget.

Jag har faktiskt kört Brave på MacOS, men stötte inte på den när jag sökte runt efter läsare på IOS. Jag missade helt att den fanns för mobiltelefonen. Synkar bokmärken och annat bra?

Hur tycker du att versionen för ios är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 20:56
Ursprungligen av Gordon67:

Safari = smooth scrolling. Chrome laggar nåt så enormt!

Jag vet inte om jag har samma upplevelse.
Men nu när jag sitter och testar skrolla fort så känns det lite mjukare i safari. Men svårt att säga om det är skillnad eller om det är jag som aktivt letar efter det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 20:57
Ursprungligen av RolexJocke:

Firefox på alla enheter och är lite undrande till varför den inte var med i röstningen. Borde väl ha lite bättre status än "annat"?

Oj, en liten miss. Inga försök att aktivt utesluta firefox!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 20:57
Ursprungligen av Ischy:

Jag har faktiskt kört Brave på MacOS, men stötte inte på den när jag sökte runt efter läsare på IOS. Jag missade helt att den fanns för mobiltelefonen. Synkar bokmärken och annat bra?

Hur tycker du att versionen för ios är?

Jag har alla mina bokmärken i Safari och syntar dem bara mellan datorer och iPad så kan inte uttala mig om syncningsfunktionen specifikt i Brave. Något för dig att testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 21:00
Ursprungligen av carlsson:

Safari.
+ Snabb
+ Synkar med Nyckelhanteraren
+ Synkar med Kreditkortshanteraren
+ Synkar med mina enheter
+ Resurssnål
- Extremt få sidor bråkar med Safari, men när de gör det så testar jag Opera, Firefox eller Chrome (i den ordningen).

/mina två cent

+1 på samtliga. För mig hänger det nog mycket på att jag föredrar att hantera bokmärken i Chrome. Jag har alltid tyckt att det känns lite mer omständigt i Safari. Dock är safari i regel mitt andrahandsval på mobilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 21:08
Ursprungligen av tooobe:

Jag har alla mina bokmärken i Safari och syntar dem bara mellan datorer och iPad så kan inte uttala mig om syncningsfunktionen specifikt i Brave. Något för dig att testa?

Haha, ja - jag kanske får ta och återkomma om den saken så ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 21:13
Ursprungligen av Ischy:

+1 på samtliga. För mig hänger det nog mycket på att jag föredrar att hantera bokmärken i Chrome. Jag har alltid tyckt att det känns lite mer omständigt i Safari. Dock är safari i regel mitt andrahandsval på mobilen.

Lustigt, min upplevelse är helt tvärtom - jag tycker att det är MYCKET lättare att hantera bokmärken i Safari än i andra webbläsare. Vad är det du tycker är mer omständigt i Safari om man får fråga av nyfikenhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 21:24
Ursprungligen av tooobe:

Lustigt, min upplevelse är helt tvärtom - jag tycker att det är MYCKET lättare att hantera bokmärken i Safari än i andra webbläsare. Vad är det du tycker är mer omständigt i Safari om man får fråga av nyfikenhet?

Helt ärligt så tror jag inte att jag besökt bokmärken i safari på ios på... Väldigt länge. Dito för safari på MacOS. Så jag inser att jag baserar detta på gamla erfarenheter.

Men min bild har varit att det inte känns intuitivt att vare sig lägga till eller organisera bokmärkena. Och att designen i hanteraren har varit mindre tydlig än i Chrome.

Efter ett snabbt besök i safari på Ios inser jag dock att bokmärkeshanteringen ser näst intill identisk ut i Chrome och safari. Samt att de båda läsarna ser nästan identiska ut numer.

Jag är förvirrad. Jag vet inte vad jag känner längre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 21:31
Ursprungligen av Ischy:

Helt ärligt så tror jag inte att jag besökt bokmärken i safari på ios på... Väldigt länge. Dito för safari på MacOS. Så jag inser att jag baserar detta på gamla erfarenheter.

Men min bild har varit att det inte känns intuitivt att vare sig lägga till eller organisera bokmärkena. Och att designen i hanteraren har varit mindre tydlig än i Chrome.

Efter ett snabbt besök i safari på Ios inser jag dock att bokmärkeshanteringen ser näst intill identisk ut i Chrome och safari. Samt att de båda läsarna ser nästan identiska ut numer.

Jag är förvirrad. Jag vet inte vad jag känner längre!

I love it

Nej men lite mer allvarligt talat så känner jag personligen att Googles övervakande/integritetsbrytande affärsmetoder gör att man bör uppmuntra andra alternativ, speciellt om inte Googles produkter är bättre i det aktuella fallet...

Bevaka tråden