Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så klarade Samsung 2018 – vi sätter betyg

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I slutet av förra året lämnade jag en serie önskemål för hur Samsung skulle leverera under 2018, och här kommer omdömet över hur bra de lyckades.

Läs hela artikeln här

Helt klart underkänt på flaggskeppsfronten bland telefoner. Hur man kan lansera telefoner under samma modellnamn med så olika upplevelser är för mig en gåta. Note 9 måste ju gå till historien som den mest splittrade upplevelsen någonsin där EMEA fick skiten.

Note 9 anses väl ändå av många vara årets flaggskeppsmobil. Men det är klart att den har Snapdragon i USA och Exynos processorn här. Men kvalitetsmässigt verkar det inte ha varit några problem.
Huawei har haft problem med gröna displayer på sin senaste Mate 20 Pro.
Personligen skulle jag gärna se ett Samsung flaggskepp utan en ”Edge” display som jag tycker bara är en gimmick utan några praktiska fördelar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-28 10:15
Ursprungligen av Mikael_A:

Helt klart underkänt på flaggskeppsfronten bland telefoner. Hur man kan lansera telefoner under samma modellnamn med så olika upplevelser är för mig en gåta. Note 9 måste ju gå till historien som den mest splittrade upplevelsen någonsin där EMEA fick skiten.

Nja splittrad skulle jag inte säga att den är, tänker du på konfigurationsalternativen som nämns nedan? Jag gillade verkligen Note 9 och uttryckte väl mest hur mjukvaran skulle utvecklas över tid som största orosmoment.

https://www.99.se/artikel/11820-note-9-ar-tel...

Galaxy S9 kritiserade vi däremot en del, batteritiden framför allt, och det känns som att det är bland de vanliga Galaxy S-flaggskeppen som Samsung tappat mest de senaste två åren. Note-familjen har varit bra och har väldigt trogna kunder, Samsung får nog satsa hårt på att vinna tillbaks kunder med Galaxy S10-familjen nästa år.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-28 10:23
Ursprungligen av johnh3:

Note 9 anses väl ändå av många vara årets flaggskeppsmobil. Men det är klart att den har Snapdragon i USA och Exynos processorn här. Men kvalitetsmässigt verkar det inte ha varit några problem.
Huawei har haft problem med gröna displayer på sin senaste Mate 20 Pro.
Personligen skulle jag gärna se ett Samsung flaggskepp utan en ”Edge” display som jag tycker bara är en gimmick utan några praktiska fördelar.

Ja precis, och även om Snapdragon-kretsen har vissa fördelar i vissa sammanhang är det inte en skillnad som ger den europeiska varianten en märkbar nackdel. Jag skulle säga att det är Note-familjen som just nu är Samsungs starkaste kort, Huawei och Oneplus är bara några exempel på företag som faktiskt imponerat mer bland vanliga flaggskeppsmobiler det senaste året.

Det florerade ett rykte som angav att en av Galaxy S10-modellerna skulle vara "platt" utan de kurvade skärmkanterna, och det skulle väl inte vara omöjligt att det är "Lite"-varianten som det skvallrats om som skulle bli den billigare instegsmodellen i S10-familjen. Håller med om att det skulle vara bra om en sådan modell fanns med i uppställningen, i februari/mars vet vi!

Själva vitsen med Note-serien är Samsungs mjukvara. Det finns åtskilliga kinesalternativ med penna som är fullständigt värdelösa som arbetsredskap eftersom standardstödet för pennproduktivitet är obefintligt i vanlig Android. Det sista jag vill se är att anpassa sin Note-mjukvara till någon standard i det avseendet.

Beträffande artikelns punkter 3 & 4 så det naturligtvis högst individuellt. Jag önskar mig "integration" mellan olika tjänster och funktioner som löpande lagrar min information i något moln ungefär lika mycket som jag önskar mig leukemi. Och motsvarande för röstassistenten. Så "ej godkänt" där innebär verkligen tummen upp vad mig anbelangar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-28 14:48
Ursprungligen av GustafMA:

Själva vitsen med Note-serien är Samsungs mjukvara. Det finns åtskilliga kinesalternativ med penna som är fullständigt värdelösa som arbetsredskap eftersom standardstödet för pennproduktivitet är obefintligt i vanlig Android. Det sista jag vill se är att anpassa sin Note-mjukvara till någon standard i det avseendet.

Beträffande artikelns punkter 3 & 4 så det naturligtvis högst individuellt. Jag önskar mig "integration" mellan olika tjänster och funktioner som löpande lagrar min information i något moln ungefär lika mycket som jag önskar mig leukemi. Och motsvarande för röstassistenten. Så "ej godkänt" där innebär verkligen tummen upp vad mig anbelangar.

Det finns kinesiska tillverkare som har produkter med pennor ja, men på svenska marknaden svämmar det inte direkt över av dem. Men absolut, Samsungs mjukvara som utnyttjar pennan på ett smart sätt är utan tvekan säljargumentet som gör det till en tilltalande produkt.

Vad ens förhållningssätt till information lagrad på molntjänster avgör helt klart hur relevant punkt tre är. För mig personligen är det viktigast att tjänsten fungerar bra och är smidigt integrerad med övriga delar av produkten. Jag vill så klart inte att företag ska dela den kors och tvärs med diverse tveksamma företag, men så länge som inget uppenbart fuffens pågår ser jag inga problem med att information om mitt nördande befinner sig på en server någonstans.

Ursprungligen av ekloev:

Nja splittrad skulle jag inte säga att den är, tänker du på konfigurationsalternativen som nämns nedan? Jag gillade verkligen Note 9 och uttryckte väl mest hur mjukvaran skulle utvecklas över tid som största orosmoment.

https://www.99.se/artikel/11820-note-9-ar-tel...

Galaxy S9 kritiserade vi däremot en del, batteritiden framför allt, och det känns som att det är bland de vanliga Galaxy S-flaggskeppen som Samsung tappat mest de senaste två åren. Note-familjen har varit bra och har väldigt trogna kunder, Samsung får nog satsa hårt på att vinna tillbaks kunder med Galaxy S10-familjen nästa år.

Det jag syftar på är just den SOC som används på flera marknader. Hur man kan lansera en produkt under samma modellnamn när skillnaderna är stora som natt och dag gällande såväl prestanda som batteritid är för mig obegripligt. Även om de justerat mjukvaran för att leverera bättre prestanda och batteritid är det fortfarande helt otroligt stora skillnader i många fall 25-100%.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-28 22:04

Förr i tiden köpte jag Samsungtelefoner (och någon enstaka Sony) till vår dotter, men den usla uppdateringfilosofin (eller bristen på det) gjorde att jag övergav både Androidlägret och Samsung (min dotters sista var en Galaxy S6).

Numera får hon köra på min eller min frus äldre iPhones. Inte perfekt, men Apple har bättre stöd för äldre enheter än de flesta.

Älskar fortfarande min SmartThings Hub (v2), men extremt trist att det köptes upp av Samsung.

De har inte gjort något för att förbättra tjänsten (snarare försämrat den), och inte brytt sig om att utveckla det system som hade absolut bäst presta/pris på hela SmartaHem-marknaden.

Samsungs usla gränssnitt, dåliga uppdateringar av Android, och dåliga hantering av SmartThings gör mig till en mycket missnöjd kund, som fått en direkt avsmak för hela varumärket.

Älskar dock deras fina SSD:er och minneskort (hoppas att de inte schablar bort även de).

1
Bevaka tråden