Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro och USB-C – det kan du göra

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya Ipad Pro kommer med USB-C, men vad betyder det? Vad kan du göra med porten, och vad kan du inte göra? Läs vår guide för att få bättre koll på läget.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-12-06 22:02

Tackar för informativ artikel!

Tack för bra info. Jag har också testat en del och ett sätt att komma åt usb eller externa hårddiskar kan ju vara att det finns en app som ordnar detta - precis som det funkar med redigeringsprogrammet LumaFusion och WD My Passport (även Gnarbox) här kommer du åt allt på hårddisken (wifi) plus att du även kan plugga in usb andra hårddiskar via kabel i WD och komma åt filstrukturen på dessa. Men då via wifi med allt vad det innebär i hastighet, men det fungerar med LumaFusion.

Bra artikel (igen)! Var och köpte mig en Plexgear USB-C-hubb utifrån era tips. Ska framför allt importera från SD-kort men det skadar inte att kunna jacka in fler USB-enheter - det behovet lär uppstå.

Väldigt trevlig artikel!

Men varför i all världen går den inte att koppla in hårddiskar/eneheter via USB-C? Går väl på alla andra enheter i världen förutom Ipad Pro, eller?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-08 12:49

Synd att den inte fick stöd för TB3 i USB-C-kontakten (då är det inte bara iOS som begränsar iPad Pro, men även rätt mycket hårdvarumässigt jämfört med mac/PC)!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-08 13:11
Ursprungligen av Krylovrum:

Väldigt trevlig artikel!

Men varför i all världen går den inte att koppla in hårddiskar/eneheter via USB-C? Går väl på alla andra enheter i världen förutom Ipad Pro, eller?

Kanske för att den inte har en filhanteraren som visar/kan hantera alla filer....

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-08 13:19
Ursprungligen av kenjon:

Kanske för att den inte har en filhanteraren som visar/kan hantera alla filer....

Ytterligare en tydlig orsak till att iPad Pro till stor del begränsas av begränsningarna i iOS och mjukvaran.

Verkar vara långt borta innan vi kan nå ens många grundläggande funktioner som är bas på macOS, Windows, Linux, etc.

Ursprungligen av kenjon:

Kanske för att den inte har en filhanteraren som visar/kan hantera alla filer....

Ursäkta min okunnighet, men borde inte det vara en ganska enkel sak för Apple att fixa? Alltså ett program för att läsa och skriva filer till/från enheter.

Någon som vet om Android har samma problem?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-08 20:08
Ursprungligen av Krylovrum:

Ursäkta min okunnighet, men borde inte det vara en ganska enkel sak för Apple att fixa? Alltså ett program för att läsa och skriva filer till/från enheter.

Någon som vet om Android har samma problem?

Har alltid fungerat på Android, Windows Phone/Mobile, och de flesta andra mobilsystem.

Ursprungligen av Krylovrum:

Väldigt trevlig artikel!

Men varför i all världen går den inte att koppla in hårddiskar/eneheter via USB-C? Går väl på alla andra enheter i världen förutom Ipad Pro, eller?

Alla andra tillverkare kräver inte 3000kr för 256GB heller.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-09 23:48
Ursprungligen av Krylovrum:

Ursäkta min okunnighet, men borde inte det vara en ganska enkel sak för Apple att fixa? Alltså ett program för att läsa och skriva filer till/från enheter.

Någon som vet om Android har samma problem?

Apple hade länge inget stöd för att exponera filhantering till användaren över huvud taget. Med IOS 11 fick vi till slut appen Filer som ger en grundläggande mapp-struktur där vissa av Apple fördefinierade mappar kompletteras av mappar som tredjepartsutvecklare skapar för sina appar (t.ex. Pixelmator).

När du pluggar in en extern lagringsenhet med bilder erbjuder IOS automatiskt dig att importera bilderna, och det är en medveten begränsning från Apple. De kan i kommande versioner av IOS välja att automatiskt känna igen PDF-, Word, Photoshop- och andra typer av filändelser och låta användaren välja vilken app dessa ska öppnas i, men just nu är det inte så. Jag misstänker att IOS kommer öppna upp för lite mer avancerade funktioner i Filer-appen och på annat håll, med tanke på hur mycket Apple marknadsfört Ipad Pro som datorersättare känns det som det logiska steget. Framåt sommaren nästa år under WWDC får vi svaret!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-11 10:58
Ursprungligen av ekloev:

Apple hade länge inget stöd för att exponera filhantering till användaren över huvud taget. Med IOS 11 fick vi till slut appen Filer som ger en grundläggande mapp-struktur där vissa av Apple fördefinierade mappar kompletteras av mappar som tredjepartsutvecklare skapar för sina appar (t.ex. Pixelmator).

När du pluggar in en extern lagringsenhet med bilder erbjuder IOS automatiskt dig att importera bilderna, och det är en medveten begränsning från Apple. De kan i kommande versioner av IOS välja att automatiskt känna igen PDF-, Word, Photoshop- och andra typer av filändelser och låta användaren välja vilken app dessa ska öppnas i, men just nu är det inte så. Jag misstänker att IOS kommer öppna upp för lite mer avancerade funktioner i Filer-appen och på annat håll, med tanke på hur mycket Apple marknadsfört Ipad Pro som datorersättare känns det som det logiska steget. Framåt sommaren nästa år under WWDC får vi svaret!

Om något borde hända med iOS är det just det att vi borde slippa alla möjliga former av filformat. Apple hade gyllene tillfället med iOS att åter uppväcka opendoc. Men tyvärr går vi mot 60 talets paradigmer återigen. Rena stenåldern att hålla på med filer och filhanterare.

Så jag hoppas att Apple inte blir som Google och andra här, och jag hoppas innerligt att de ska erbjuda ett bättre alternativ. Men folk är väl inte redo att ta till sig något bättre, bakåtsträvare är hela skocken >:C

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-11 14:56
Ursprungligen av juanito:

Om något borde hända med iOS är det just det att vi borde slippa alla möjliga former av filformat. Apple hade gyllene tillfället med iOS att åter uppväcka opendoc. Men tyvärr går vi mot 60 talets paradigmer återigen. Rena stenåldern att hålla på med filer och filhanterare.

Så jag hoppas att Apple inte blir som Google och andra här, och jag hoppas innerligt att de ska erbjuda ett bättre alternativ. Men folk är väl inte redo att ta till sig något bättre, bakåtsträvare är hela skocken >:C

Det stora och verkliga problemet är väl att Apple idag inte erbjuder något alternativ alls (i iOS alltså).

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-11 15:37
Ursprungligen av omartint:

Det stora och verkliga problemet är väl att Apple idag inte erbjuder något alternativ alls (i iOS alltså).

De verkar vilja skuffa över det till App utvecklarna jo.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-01-02 12:39
Ursprungligen av juanito:

Om något borde hända med iOS är det just det att vi borde slippa alla möjliga former av filformat. Apple hade gyllene tillfället med iOS att åter uppväcka opendoc. Men tyvärr går vi mot 60 talets paradigmer återigen. Rena stenåldern att hålla på med filer och filhanterare.

Så jag hoppas att Apple inte blir som Google och andra här, och jag hoppas innerligt att de ska erbjuda ett bättre alternativ. Men folk är väl inte redo att ta till sig något bättre, bakåtsträvare är hela skocken >:C

+1 på den, exakt min åsikt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-02 13:17
Ursprungligen av jonasn:

+1 på den, exakt min åsikt.

Inga illat menat, men tips är att vi redan har en knapp för just +1.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-01-02 14:30
Ursprungligen av omartint:

Inga illat menat, men tips är att vi redan har en knapp för just +1.

Jo, jag vet, men det räcker inte alltid.

1
Bevaka tråden