Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget fel på böjd Ipad, säger Apple

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bara för att jag läste denna artikeln så var jag tvungen att kolla och min är faktiskt inte helt spikrak. Ser ut som den på bilden i artikeln. Inte för att jag bryr mig alls, man får ta av fodralet och kolla jäkligt noga med ena ögat för att se det. Fast jag skulle inte vilja säga böjd, snarare är det inte helt rakt i skarven där det ligger en isolering mellan metalldelarna. Får väl ta noga hand om den så den är i mint condition tills om 20 år. Kanske är den värd en förmögenhet då så jag kan ha den som pensionsförsäkring.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-27 16:24
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det har du rätt i. En unik historia ökar ofta värdet, men den behöver ju vara rolig/spännande också. Känns inte som dessa böjda ex kommer bli värda något. Kanske om du hade en Ipad pro som räddat livet på valfri känd person genom att ta kulan från en galning som försökt döda denne.

Ja och visst är det rätt unika citat, du håller den fel, det är ok att den är böjd det är en produktions teknisk sak etc. Så det beror ju på hur viralt det blir och hur många exemplar det handlar om.

Ursprungligen av pmarriott:

Bara för att jag läste denna artikeln så var jag tvungen att kolla och min är faktiskt inte helt spikrak. Ser ut som den på bilden i artikeln. Inte för att jag bryr mig alls, man får ta av fodralet och kolla jäkligt noga med ena ögat för att se det. Fast jag skulle inte vilja säga böjd, snarare är det inte helt rakt i skarven där det ligger en isolering mellan metalldelarna. Får väl ta noga hand om den så den är i mint condition tills om 20 år. Kanske är den värd en förmögenhet då så jag kan ha den som pensionsförsäkring.

Du får återkomma med vad du fick för den så vi vet om det är värt eller ej att spara en böjd apple produkt i 20 år.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-28 14:19

En forummedlem hos Macrumors skickade ett mail till Tim Cook där han uttryckte oro över att de nya Ipad Pro-modellerna kunde böjas. Han fick inte svar från Cook, men däremot av Dan Riccio som är chef för hårdvarutillverkning (hardware engineering). I svaret skriver herr Riccio att nya Ipad Pro-familjen "matchar eller överträffar" Apples standarder för kvalitet och designmått.

Han skriver vidare att specifikationen för enheternas "platthet" är 400 mikrometer stor, vilket ska vara ännu snävare mått än hos tidigare generationer. Han menar också att det inte kommer förändras under användning och att det inte kommer påverka användningen på något sätt. Det klargörs också att den ursprungliga rapporten från The Verge inte innehöll ett officiellt uttalande från Apple, och att ett sådant ska tillkomma, men det klargörs inte när detta ska ske.

Citat:
"Relative to the issue you referenced regarding the new iPad Pro, its unibody design meets or exceeds all of Apple's high quality standards of design and precision manufacturing. We've carefully engineered it and every part of the manufacturing process is precisely measured and controlled.

Our current specification for iPad Pro flatness is up to 400 microns which is even tighter than previous generations. This 400 micron variance is less than half a millimeter (or the width of fewer than four sheets of paper at most) and this level of flatness won't change during normal use over the lifetime of the product. Note, these slight variations do not affect the function of the device in any way.

Again, thanks for reaching out and I hope the above explanation addresses your concerns."

Nyheten är också uppdaterad med informationen.

Källa: Macrumors

Senast redigerat 2018-12-28 14:40

Min håller sig definitivt inom toleransen på 0,4 mm. Gissar att det rör sig om 0,1-0,2 mm.

Mest oroväckande med detta är att det om 1-2 år kommer leda till "touch disease", precis vad som hände iPhone 6/6+.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-07 12:00

Apple har nu publicerat en supportsida för nya Ipad Pro-familjen där de beskriver tillverkningsprocessen, och återigen förklarar att den nya konstruktionen och materialen leder till att "plattheten" kan avvika men att detta ska vara inom ramen för deras gedigna krav. Om man upplever att just ens egna exemplar inte når den kvalitetsstandard som beskrivs på supportsidan.

https://support.apple.com/en-us/HT209403

Bevaka tråden